Ik beschouw mezelf een auto liefhebber en ik wissel gemiddeld om de twee jaar van auto en soms sneller.
Dat me dit geld kost weet ik, maar ik beschouw het als een hobby.
Mijn huidige auto is een 2012 Opel Ampera en ondanks dat dit veruit de goedkoopste auto qua kosten is, die ik heb gehad (mede dankzij gratis laden op mijn werk, zonnepanelen thuis en korte woon-werk afstand), begint het toch weer te kriebelen.
Ik heb altijd al een Citroën C6 willen hebben, omdat dit denk ik één van de meeste comfortabele auto’s is en ik het model ook bijzonder fraai en tijdloos vindt.
In mijn jonge jaren ging het mij alleen maar om de pk’s en snelheid. met de huidge hoogte van de boete’s en overal trajectcontroles heb ik mezelf aangeleerd om rustig te rijden en hecht ik meer waarde aan rust en rijcomfort.
In mijn budget (tot €10.000) is er nu redelijk wat keuze maar ik twijfel nog over welke motor en bouwjaar. Ik kan bv. een 2006-2008 2.7L diesel met ca. 100.000 km kopen maar ook een 2012 3.0L diesel maar dan wel met meer dan 300.000 km.
Ik rij momenteel ca. 16.000 km per jaar exclusief woon-werk verkeer. Dat probeer ik zo veel mogelijk op de fiets te doen of misschien met een elektrische scooter. Dagelijkse ritjes van 14 kilometer lijken mij niet verstandig met een V6 diesel.
Aangezien ik de C6 over 1 of 2 jaar waarschijnlijk weer ga verkopen, wat is dan verstandig, recent bouwjaar of lage kilometerstand, ook i.v.m. de te verwachten afschrijving en de te verwachten kosten?
Als ik alle C6 topics hier lees zijn er best wel een hoop specifieke C6 kwaaltjes waar ik rekening mee moet houden, voor zover ze nog niet zijn aangepakt.
Zit er veel verschil in onderhoudskosten tussen een 2.7L en 3.0L diesel?
Klopt het dat alleen de 2.7L en 3.0L diesel het AMVAR systeen hebben of heeft de 3.0L benzine dat ook?
Is een VIN check mogelijk voor een import auto, d.w.z. kan je dan ook zien wat er wel en niet aan gedaan is?
Enig advies van de C6 experts zou ik op prijs stellen.
Een C6 is een geweldige auto. Maar reserveer een (flink) potje voor onvoorzien onderhoud. En als je er maar kort mee wilt doen is het de vraag of dat dan geen weggegooid geld gaat zijn.
Verder denk ik dat de benzine modellen waardevaster gaan blijken. Een oude diesel is (helaas) steeds minder populair. De goedkoopste C6-en zijn diesel. Ook voor 5000 (of minder zelfs) kun je al een C6 vinden nu.
Verstandige keuzes maken gaat alleen niet zo vaak op met een liefhebbersauto he
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Bij de 2.7L diesel die ik op het oog heb zijn nagenoeg alle bekende C6 kwalen (EGR klep, ABS sensoren, COM2000, koelwaterhuis, koelwaterleiding, expantievat olie van hydropneumatische vering, display dashboard, fusees, etc.) al aangepakt dus dat scheelt me al een paar duizend Euro.
Wat betreft diesel en benzine heb je denk ik gelijk. In Antwerpen bv. mag je met een C6 diesel al niet meer komen zonder vergunning.
Alleen vermoed ik dat de diesel lekkerder zal rijden (ik heb deze motor al een keer gehad, in 2009 in een Peugeot 607) en ik vrees dat het brandstofverbruik van de 3.0L benzine in de praktijk tegen zal vallen.
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2,7 is Euro 4
3.0 is Euro 5
Ben je in Nederland of België op zoek?
Alleen de 2.2 HDI heeft GEEN AMVAR, alle andere C6’en wel.
Verkoopwaarde over 2 jaar is koffiedik-kijken maar:
- De 2.7 HDI verbruikt aanzienlijk maar dan de 3..0HDI, je mag er van uitgaan dat het onderhoud en “kwalen” gelijkaardig zijn. 1 op 11 voor een 2.7 is waar ik veel hoor en 1 op 13-14 voor een 3.0
- Er zijn veel 2.7 HDI’s verkocht, maar over 2 jaar zijn de 3.0 HDI’s ook al 10-12 jaar oud, die worden dan niet gehouden om kilometers te maken.
- Over 2 jaar is een Euro4 diesel alweer op een groot aantal plaatsen minder welkom. Een 3.0 HDI is euro5.
De latere modellen hebben minder problemen metd e voorwielophanging.
Een 3.0 benzine rijdt fijn maar is geen strepentrekker, en het verbruik is “normaal” voor een auto die bijna 2 ton weegt met 2 personen erin. Met een zijden voet haal je 1 op 10, maar ik zou rekenen op 1 op 8 tot 9.
Met een VIN check kun je wel de fabriek configuratie opvragen , maar niet de onderhoud historie in het buitenland. In theorie zou dat moeten kunnen maar in de praktijk zijn de system niet gekoppeld.
Als je 30.000 km wilt rijden in 2 jaar dan kun je calculatie maken tussen Benzine en Diesel. Op dit moment houden de benzine’s goed hun waarde vast, de diesels niet zo zeer en de 2.7 is nu al de goedkoopste tweedehands C6, vaak al goedkoper dan de 2.2HDI.
Veel rijplezier !
To err is human, not to err is divine.
Of LPG…
https://www.autowereld.nl/citroen/c6/3-0-v6-24v-lpg-g3-33149406/details.html
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Met welk bedrag moet ik grof genomen rekening houden om deze C6 kwaaltjes op te lossen?
EGR klep
ABS sensoren
COM2000
koelwaterhuis
koelwaterleiding
expansievat LDS
display dashboard
fusees
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Al vanaf Maart 2006 (de eerste in Nederland) een C6 gereden (2.7HDI) en na Juli 2009 een 3.0HDI. Geen van je zorgen ooit gehad slechts de dynamo koppeling en voorwiel ophang rubbers. Plus de normale zaken zoals olie filter en Diesel filters. De benzine motor werkte goed in mijn XM maar is wat onder-gemotoriseerd voor een veele zwaardere C6.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Oh ja, de deurvangers gaan er soms ook aan door condens gevolgd door corrosie.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik rij jnu al sinds 2018 ieder jaar 50000km c6 3.0HDI dus dan komen de kleine kwaaltjes wel boven,
ik zou opteren voor een 3.0 hdi met een km Stand onder de 150000 die zijn nog wel te vinden, waarom ?
EURO 5 norm, is een pak zuiniger en je hebt zo’n 40 pk extra… en is een pak stiller
plus de motor is gewoon beter dan de 2.7 HDI
heel hard opletten is het enkel voor het bovenste en onderste waterhuis die zomaar stuk kunnen gaan omdat het plastic bros wordt en dan heb je echt wel een probleem, lekke koppakking die dik in de papieren kan lopen. voor zo’n zaken best naar Johan oldenhage gaan.
het onderste waterhuis kost 65 euro maar voor plaatsing rekent een officiële citroengarage snel 700 standaardtarief dat citroen voorschrijft vertelde men mij. Bij oldenhage gefixt voor de helft… bovenste waterhuis kan je goed aan… en is dus pak goedkoper, ophanging is te doen als zoals ik zei be de specialisten zoals johan gaat.
ps wat ik gedaan heb is gewoon er één in Frankrijk gaan ophalen, prijzen zijn redelijk rond 8000 euro en auto’s zijn regio Versailles top onderhouden….
je kan altijd het artikel dat ik mede schreven heb es doorlezen op:
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk om dat artikel nog eens te lezen, goeie tip!!