Beste forumleden,
Enige tijd ondervind ik al last van een trillend stuur dat met het jaar ernstiger is geworden. Het betreft een Citroën C4 Coupé 2.0-16v 180 uit 12/2004, km-stand 260.000.
Hiernavolgend de opvallendheden van deze trilling;
- Trilling concentreert zich met name in het stuur;
—> soms gaat het over naar de auto en ‘verdwijnt het’ in het stuur
- Trilling onregelmatig aanwezig;
—> in een lange bocht op de snelweg kan hij zomaar weg gaan en weer terugkomen in diezelfde bocht
- In de winterperiode de minste trilling (tot nihil) en zomer zeer hinderlijk
- Aanwezig vanaf 100 km/u met de volgende gradaties (in de zomer);
—> 100 km/u: lichtjes tot matig
—> 110 km/u: matig
—> 120 km/u: hinderlijk
—> 130 km/u: zeer hinderlijk
—> 140 km/u: licht tot matig
—> 150 km/u: geen last meer van
- Sinds kort knakkend geluid linksvoor;
—> bij lichte oneffenheden op wegdek, max 10 km/u, ontstaat ook bij zigzaggend stuurgedrag
- Trillend stuur bij remmen (matig);
—> al vanaf het moment dat ik ze geïnstalleerd heb helaas… wielnaaf niet voldoende schoongemaakt
- Trillend stuur/auto bij optrekken;
—> verschil in zomer en winter, zomer veel en winter nihil
—> Garage had aangegeven dat de koppeling bijna aan vervanging toe is, korte slag in pedaal en weinig grip op de koppling bij optrekken. Zij verdenken de koppelingsplaten als mogelijke veroorzaker.
- 4 nieuwe banden rondom hebben niet geleid tot het gewenste resultaat; trillen is nog altijd aanwezig.
Nu is er al het een en ander vervangen, hiernavolgend mijn onderhoudslijstje;
Datum Km-stand Omschrijving
1-2-2016 121.500 Bobine vervangen
28-2-2016 122.061 Distributieriem en geleiders + waterpomp vervangen
28-2-2016 122.061 Grote onderhoudsbeurt (luchtfilter, interieurfilter, oliefilter en olie, bougies)
11-6-2016 137.586 Kleine onderhoudsbeurt (oliefilter en olie)
10-8-2016 143.756 APK keuring, reparatieadvies: remschijven vooras vervangen
28-12-2016 156.965 Koppelingsplaten met druklager, motorsteun, rubbers en lager ophanging van aandrijfas rechtsvoor vervangen + revisie versnellinsbak (revisie achteraf niet nodig geweest)
23-3-2017 159.124 Grote onderhoudsbeurt (luchtfilter, interieurfilter, oliefilter en olie, bougies)
23-3-2017 159.124 Remschijven en remblokken vooras vervangen, aandrijfas rechtsvoor en wiellager rechtsvoor vervangen
16-5-2017 166.197 Airco bijvullen en diagnosekosten geluid (lager was niet gezekerd)
22-5-2017 166.197 Vervangen motorsteun met aandrijfaslager en stofhoes aandrijfaslager, ventiel airco vervangen
1-6-2017 167.712 Bodemplaat en modderkuip vervangen, bumperhoeken vast gezet met nieuwe steun + airco service onder garantie
29-7-2017 173.000 Inkoop middendemper, einddemper, rubbers en klemmen + montagekit
29-7-2017 173.010 Accu en radiateur (+ dop) vervangen, koelvloeistof gevuld (7 L), uitlaat middendemper en einddemper montage
21-8-2017 175.210 LPG-filter vervangen (1e keer)
23-8-2017 175.653 APK + aanvullende (gehele) check op technische staat auto: verkeert in goede staat
17-8-2017 174.654 4-seizoenen band achter 2x Vredestein Quatrac 5 205/50-R17
28-10-2017 181.114 Kleine onderhoudsbeurt en gasveren kofferklep vervangen
9-11-2017 181.362 4-seizoenen band voor 2x Vredestein Quatrac 5 205/50-R17
19-1-2018 185.420 LPG-filter vervangen (2e keer)
13-4-2018 192.225 Condensator vervangen airco en aircoservice (opnieuw gevuld)
21-4-2018 193.040 Diagnose storing + oliedruksensor vervangen
25-4-2018 193.341 Kleine onderhoudsbeurt + diagnose tikkend geluid (hydr. klepstoter liep niet lekker door dikke olie): vervanging olie 5w40 door 5w30 + oliefilter
8-5-2018 194.854 Diagnose airco werking + reparatie kabelbreuk druksensor expansievat op condensor, vat bleef dicht waardoor belemmerde werking van airco
6-7-2018 201.200 Wynn’s hydraulic valve lifter 325mL
11-7-2018 201.961 APK-keuring, géén reparatiepunten
11-9-2018 208.089 LPG-filter vervangen (3e keer)
10-11-2018 214.355 Grote onderhoudsbeurt (luchtfilter, interieurfilter, oliefilter en olie, bougies)
17-4-2019 226.023 Remschijven en -blokken achter vervangen en remvloeistof ververst. Volledige check auto, check airco systeem.
21-6-2019 230.209 LPG-filter vervangen (4e keer)
13-7-2019 232.332 Modificatie kit ventielatie stand en warme stand
17-7-2019 232.428 APK-keuring, met vermelding: waarschuwingsinrichting antiblokkeersysteem geeft defect aan (RA6/nat APK).
14-8-2019 234.611 Xenonlamp vervangen (D1S - Philips, van collega Joost ontvangen)
22-8-2019 235.171 Diagnose trilling stuur en geluid; vervanging aandrijfas linksvoor + liter Vbak olie (probleem niet verholpen)
26-10-2019 245.229 Kleine onderhoudsbeurt, olie oliefilter en bougies, extra olie ingekocht en autohoes en ruitenwissers
16-10-2019 246.735 ABS sensor schoongemaakt, door roestdeeltjes achter ankerplaat ontstond storing (mogelijk ontstaan bij vervanging remschijven achter)
23-1-2020 252.710 Distributieset incl. waterpomp, multiriem vervangen en 1 L koelvloeistof (-33°C) bijgevuld
14-2-2020 253.075 LPG-filter vervangen (5e keer)
24-3-2020 256.425 Banden Voor vervangen door zomerbanden Vredestein Sportrac 5 ML XL 205/50 R17
7-4-2020 256.676 Banden Achter vervangen door zomerbanden Vredestein Sportrac 5 ML XL 205/50 R17
Weet iemand o.b.v. bovenstaande mogelijke oorzaak van de trillingen?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp, deze kan ik gebruiken ook richting mijn garage.
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Hoe zit het met de speling van de stuurkogels en de spoorstangen zelf? Zit daar nergens speling op?
Ik had vrijwel identiek symptomen bij de Jaguar. Ja, ik weet het, dat is een compleet andere auto. Ik heb zelfs disc aligning laten doen. De uiteindelijke oorzaak waren twee gescheurde rubbers waarmee de achterkant van het subframe aan de auto vast zat waardoor de voortrein speling had.
Ik zou eens in die richting zoeken.
Wim,
Disciplus Simplex
Update: auto staat bij de garage (PSA-specialist), zojuist contact gehad. Hij durft met 90% zekerheid te zeggen de trillingen niet vanuit de rubbers komen. De staat van de rubbers is nog goed. De garage gaat nu een nieuwe koppelingsset plaatsen en daarbij de keerringen vervangen.
De koppeling is vervangen op 28-12-2016 bij 156.965 km door een ‘handige man’ uit het dorp. Met enige ervaring in de truckservice. Wie weet is de huidige koppeling niet voldoende vakkundig geplaatst en/of de juiste koppelingsset erin gegaan.
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Het subframe bij een C4 coupé zit niet met rubbers vast, maar zit gewoon op 2 pasbussen tegen de carrosserie gemonteerd. De silentblocks van de draagarmen bedoeld de specialist dan hoogstwaarschijnlijk.
Heb je problemen met de koppeling op dit moment?
Ja trillingen bij optrekken op verschillende snelheden, bij wegrijden schokt deze redelijk.
En verminderde frictie mogelijk, gezien ik op de steile terrassencampings in kroatië niet wegkwam. Moest hierbij een aanloop nemen bij matige steile hellingen. Eerste keer op een zeer steile helling liet ik de koppeling ver opkomen maar weinig vooruitgang, waarna een zeer luide knal/knak door de auto klonk…
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Ik zou eens kijken hoe de koppeling er uit komt: Als die slipt moet ie sowieso vervangen worden.
Dan kun je meteen naar je vliegwiel kijken: Ik denk dat dat bij 156.000 km niet vervangen is, maar als je een paar keer met een flink slippende koppeling weg hebt moeten rijden dan heb je dik kans dat je vliegwiel haarscheuren heeft omdat alles veel te heet is geworden.
Een versleten vliegwiel geeft ook allerlei trillingen, en ja, die zijn dan toerental en dus snelheids afhankelijk. In de lagere versnellingen valt dat gewoon minder op omdat je niet lang met een bepaald toerental rijdt.
To err is human, not to err is divine.