Hallo allemaal wij zien inmiddels door de bomen het bos niet meer , 3 a 4 weken geleden kregen we de melding emmisiestoring , dus wij naar de garage uitlezen er kwamen 4 codes uit 2 op de nokkenas sensor en 2 op de in/uitlaat van iets ik weet de nummers niet heb het formulier niet meegekregen .
er werd gezegt door de betreffende garage ketting opgerekt en dat kan natuurlijk want wij als leek weten dat dus niet , wat me wel opviel was de kosten voor de reparatie tussen de 800 en 1400 euro en daar schrokken we nogal van .
Toen zijn we voor een second opinie gegaan hier werd gezegt dat het volgens hem de ketting niet is omdat je hem niet hoort bij het starten en dit klopt want je hoort geen geratel , afgelopen zaterdag ineens sloeg de auto af bij het loslaten van het gas bloedirritant zoiets , maargoed weer laten uitlezen vandaag en heeft de man de fout codes gewist en het probleem is verholpen tot nu toe , wel kwam op het uitlees apparaat 1 code terug en dat was p0342 , mijn vraag is dus is het nu wel die ketting of niet? En als dat wel zo is moet de ketting dan vervangen worden of kan die gesteld worden ? Wat me wel opvalt is dat als ik op internet zoek voor de code p0342 dat er niet over de ketting gerept word maar wel over de nokkenaspositiesensor
Alvast bedankt voor de antwoorden en het meedenken .
Groet Arjan
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
P0342
Cylinder reference sensor signal fault (Front row of cylinders) : Short circuit to earth
Ik heb een hele lijst met foutcodes in mijn bezit, daar kom ik deze omschrijving tegen.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt me het beste om eerst te kijken naar de bedrading van de nokkenas sensor en de sensor zelf. Als het inderdaad daarin zit ben je een factor 30 goedkoper uit dan de bedragen die je noemde.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
P0342 Nokkenaspositie-sensor, signaal te zwak
De nokkenassensoren zitten bovenin het kleppendeksel en zijn gemakkelijk te demonteren.
Haal de beide even los en controleer of ze schoon zijn.
Vervuiling door sludge kan een oorzaak zijn van een zwak signaal.
Daarom ook de vraag hoe de auto gebruikt wordt, alleen maar korte ritjes?
En welke motorolie zit erin?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dus ik kan die 2 stekkers er gewoon afhalen en dan die dingen eruit draaien zonder dat het extra problemen geeft? 5w40
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ja, zitten beide met een boutje vast.
Daarna kan je ze eruit trekken.
5W-40 is niet de geschikte olie voor deze motor, voorgeschreven is 5W-30 of 0W-30.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Oke en dan schoonmaken met remmenreiniger? En als ik andere olie erin doe moet alles eruit zeker?
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gewoon met een doek schoonvegen volstaat al.
Overgang naar de juiste olie houdt in:
. volledig verversen inclusief het plaatsen van een nieuw oliefilter
. bij voorkeur ook het blok (laten) flushen
Wat is de km-stand?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Kmstand is 227,500 ongeveer
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Aangeschaft bij ?????? km?
Ken je de onderhoudshistorie?
Distributieketting inclusief spanner en geleider al een keer vervangen?
Wat is het olieverbruik momenteel, 1 l op ???? km?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Aangeschaft bij 220.000 ongeveer en nee onderhoud historie weten we niet , en olie verbruik weet ik ook niet , we zijn echt leken wat dat betreft maar ongeveer 4 liter verbruikt uit de oliekan tot nu
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De 1.6 VTi of te wel de EP6 is een blok met een behoorlijke gebruiksaanwijzing.
Dit al eens doorgespit? https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als ik dat zo vluchtig bekijk hadden we beter een andere auto kunnen kopen
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ja de C4 met “oude” 1.6 16v is wat dat betreft de betere keuze ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
2 specialisten v.w.b. deze motor.
https://www.willembakker.nl/THP-motor.html
http://www.jwa-autoservice.nl/thp-vti-motor.html
Helaas voor jou niet echt in de buurt.
De THP is de turboversie van hetzelfde blok met nog meer potentiële problemen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Over de 1.6 VTI specifiek: Als de motor onregelmatig loopt dan krijg je een groot aantal fouten.
De P0342 komt naar voeren als het motor management vindt dat de sensor niet het goede signaal afgeeft, d.w.z. de positie niet klopt met wat het zou moeten zijn. Dat kan door een defecte sensor of bekabeling maar dat is niet zeker.
Je conclusie over de ketting is terecht: Als die niet ratelt bij een koude start is hij nog goed genoeg.
Het kan de nokkenassensor zijn, die willen wel eens problemen geven, maar: Als je motor af en toe overslaat dan wordt dat ook gemeten als een probleem met de synchronisatie van de nokkenassen. Maar ook andere oorzaken geven dit gevolg.
Deze motoren “vreten” bougies, volgens de officiele geven gaan die ongeveer 30.000 km mee. Als je geen onderhoudshistorie kent zou ik er eerst nieuwe bougies inzetten, en van het goede type: Bosch ZQR8si203: Dat zijn de bougies die je ook in een Citroen doosje vindt bij de dealer. Daarna de olie en het oliefilter verversen: 5W30 Total Ineos ECS of equivalent die aan de PSA specificatie B71 2290.
Geen willekeurige 5W30 en geen 5W40, deze motoren zijn “helaas” gevoelig voor de olie kwaliteit en soort. Ja, een dunnere olie als 5W30 geeft een hoger verbruik, maar daar moet je mee leven met dit blok.
Nog een opmerking: Helaas kun je met een “universele” ODB meter niet echt diep in deze motoren kijken, dat kun je alleen goed met een Diagbox.
To err is human, not to err is divine.