Best mensen,
Mijn naam is Christiaan en ben nieuw op dit forum.
Ik heb sinds nog niet zo lang een geweldige CX 25GTI en ben er heel erg blij mee.
Nu heeft het ding een voor my nogal misterieus probleem, waar ik alleen niet uit kom.
Ik hoop dat jullie me in de juiste richting kunnen wijzen.
Toen ik hem kocht deed de auto het fantastisch.
Totdat ik op een dag op de Erasmusbrug reed en de motor uit het niets uit viel.
De instrumenten bleven aan. Ik kreeg de auto na een paar keer weer gestart en ben naar huis gereden.
Nu is dit probleem steeds vaker teruggekomen. Als ik nu de auto probeer te starten, doet hij het of fantastisch, of helemaal niet. Nooit iets er tussenin.
Tijdens het starten lijkt het wel altijd alsof hij aan wil slaan, maar pakt nooit door.
Wanneer de auto wel gewoon start, is het een kwestie van minuten, of een uur voordat de auto zich weer “uit zet”. Hierna is het ook meestal niet meer mogelijk hem te starten.
Ik heb het een en ander aan de auto gedaan om het op te lossen, maar de resultaten zijn zo wisselend, dat ik er geen pijl op kan trekken of de verbetering of verslechtering door mij komt, of gewoon toeval is.
Wel heb ik een injector eruit gehaald en deze sproeit paar keer bij het starten en stopt daarna.
Dit heb ik verder gedaan:
-Alle stekkers schoongemaakt en gecheckt of ze ook geleiden.
-Alle rubberen slangen losgehaald en gecheckt op lekkage.
-De 2 vliegwielsensoren eruit gehaald en op weerstand gecheckt. Ik heb deze ook (koud en voorverwarmd) langs
een metalen oppervlak gewapperd en mijn meter gaf inderdaad een puls. Ik weet niet of dit uitsluitsel
geeft.
-Brandstofrelais (die blauwe) vervangen
-Brandstofdruk gemeten
-Vonk gechecked
Ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben.
,Christiaan
Ik zou de bobines eens checken.
Oh, en in de buurt van de koplampen zit ook een blauw (Bosch) relais verborgen. Die wil ook weleens opspelen met rare klachten tot gevolg.
Thanks,
De blauwe heb ik vervangen. Hij heeft wel een sterke vonk. Wat kan ik nog aan de bonines meten?
Bij mij was het een kwestie van wrakke (deels gesmolten) stekkers en slechte bedrading. Hierdoor viel(en) de bobine(s) soms uit.
Ik heb die draden nog niet naar de bron gevolgd, misschien dat even doen.
Wat doen die vierkante blokjes naast de bobines trouwens?
Volgens mij ontstoring (voor de radio), maar dat weet ik niet meer zeker.
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als t radio ontstoring is moet/mag je die weghalen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Het brandstofrelais moet volgens mij twee signalen verwerken:
- Tijdens het starten moet de brandstofpomp aan
- En als de motor loopt moet de brandstofpomp aan blijven
Als dit niet gebeurt, krijgt je motor geen brandstof.
Dit zijn aparte schakelingen (bij de 2400ie maar volgens mij ook nog bij de 25ie), aangestuurd door de luchtmassameter. Het lijkt erop dat het tweede signaal niet of niet goed door komt.
Of zit die bij de 25ie anders?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018
- CX citroen cx 2.5 GTI
Bij mijn cx gti zitten achter redelijk boven op de nokkenas sensor stekker.
Mijn auto start altijd, maar als hij niet start(echt dood dus, alleen startmotor) ligt het aan dat stekkertje.
Bij wiel erin eruit kan je deze raken waardoor geen/slecht contact!
Uiteraard nu met een tyrip(of hoe je dat schrijft) zo geleid dat dit niet meer gebeurd, maar die stekker is gewoon wat ral/ruim geworden in al die jaren…................
Ja dat is de citroen cx GTI ten top! Ging nooit dramatisch kapot maar veel zoeken naar probleempjes.
Ik zou even andere noksensoren pakken. Je kan ze ook omdraaien, was iets mee.
Bobines kunnen ook goed gedoe geven. er is later een andere model gekomen die zijn beter.
Die moest je per stuk monteren. Die oude zitten met zn tweeen in een frame.
kan ook je contaslot zijn, gaf ook wel s gedoen.
Succes
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Top!
Bedoelen jullie met nokkenassensoren de 2 op het vliegwiel?
Deze heb ik eens met elkaar gewisseld, om te kijken of er iets zou veranderen. Bleef hetzelfde.
De stekkertjes heb ik alleen ingespoten en heb de pinnetjes wat verbogen voor een beter contact.
Heeft een van jullie misschien de pin-out van de de stekkers van de 2 computers?
Dan kan ik daar meten of de signalen van de verschillende sensoren ook aankomen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Rogier 1975 schreef:Het brandstofrelais moet volgens mij twee signalen verwerken:
- Tijdens het starten moet de brandstofpomp aan
- En als de motor loopt moet de brandstofpomp aan blijven
Als dit niet gebeurt, krijgt je motor geen brandstof.Dit zijn aparte schakelingen (bij de 2400ie maar volgens mij ook nog bij de 25ie), aangestuurd door de luchtmassameter. Het lijkt erop dat het tweede signaal niet of niet goed door komt.
Of zit die bij de 25ie anders?
Met dit probleem heb ik ook twee keer langs de weg gestaan - met twee verschillende CX-en. Motor viel uit en sloeg telkens nèt niet aan. Analyse van de wegenwacht: wel brandstof bij het starten zodat de auto lijkt aan te slaan en meteen daarna niets. Alles verder goed, op een spuitbusje starthulp sloeg hij meteen aan. Een keer kon de wegenwacht het oplossen door te morrelen aan de luchtmassameter. De andere keer niet. Beide keren was het bij de garage gewoon weer starten en lopen. De oorzaak dus ook niet gevonden, maar het heeft iets te maken met de schakeling die Rogier 1975 hier aanhaalt.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Bij mij speelde dit euvel juist nadat de luchtmassameter (LMM) was schoon gemaakt van binnen. Daarna was het inhouden voorbij, maar dit euvel geïntroduceerd. Wat bleek: bij het weer netjes waterdicht maken van de LMM was nét teveel kit gebruikt. Die zat wat tussen de schakeling naar het relais voor het continue aansturen van de benzinepomp. Als met veel pijn en moeite de motorruimte iets warm was, was de kit zacht genoeg om de contactjes elkaar te laten raken en liep de motor prima. Bij koude motor: starten, lopen, poef uit, weer starten, lopen, poef weer uit…
Zelf was ik met hulp van een vriend er al achter gekomen dat het relais niet aangestuurd werd - oud mechanisch relais overbruggen en ‘t werkte. Wel tricky, op contact dan altijd benzinedruk dus geen blijvende fix.
De garage heeft toen op basis van de elektrische schema’s gevonden waar het signaal vandaan kwam: de LMM dus.
Na nogmaals schoonmaken en met krappere hoeveelheid kit dichtmaken was het voor elkaar: een prima startende én lopende 2400ie.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Okee, Hij reageert inderdaad alsof je een luchtslang plotseling lostrekt. Ik heb (de vorige) brandstofpomprelais wel eens dichtgeforceerd, om de pomp draaiende te houden. Nog steeds hetzelfde probleem. Ik vermoed dat er wel druk is, maar de injectoren na het starten niet meer open gaan.
De LMM heb ik eerder niet naar gekeken. Ik zie dat de stekker daar tegen de wielkas gedrukt is. misschien een kabelbreuk of iets. Op de LMM zelf heb ik met een multimeter wel de weerstand zien veranderen bij het indrukken van de klep. Ik ga daar morgen eens even aan de slag ermee. Ik heb ook maar eens een Haynes manual op de kop getikt. Die is ook morgen binnen. Aan de bak!
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018
- CX citroen cx 2.5 GTI
succes, hopelijk nou eens succes! Ben benieuwd…................
Die bobine is wel een dingetje: als het euvel zich voordoet trek dan fff een bougiekabel los van een bougie en hou deze kabel vervolgens tegen de massa (van het blok o.i.d.). Vonkt hij nu niet dan kan liggen aan de isolatielak in de bobine: is deze bobine weer voldoende afgekoeld dan doe hij het weer.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.