Volgens mij heeft de pen in het stuurhuis twee rijen vertandingen. Eén rij zie je op de foto. Daarboven een uitholling waar de bout deels invalt. Daarboven zit nog een rij met vertandingen. Volgens mij zit dat bovenste rondsel muurvast. Ik heb al wel een schroevendraaier een klein stukje tussen de onderste tanden kunnen slaan maar wil liever geen schade aanrichten. Inmiddels al vele dagen meerdere malen per dag kruipolie gespoten.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klopt helemaal! die vierkante ring moet lekker los zitten. Je kan eventueel de bovenste stuubuis uit het kruisje halen ( als dat wel lukt) en dan het onderstukje voorzichtig heen en weer tikken.
Verder kan je het voorzichtig heet maken (zonder die rubber ring op te fikken).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik neem aan dat je met kruisje de koppeling bedoelt. De bovenste stuurbuis zit bij mij (Mehari 1980) gelast aan de koppeling dus daar valt niet veel los te halen.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de koppeling inderdaad. wurgtang op de buis en er tegen tikken ( omhoog).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Lemi,
Die vierkante ring sta je het beste om het ronsel (naar beneden dus), dan kan die niet alsnog klemmen. Nu je zoveel ruimte hebt kun je in de inkeping met een botte beitel prachtig wat hele harde klappen geven naar boven.
Mocht die stang nu echt niet los willen komen, dan zou ik die snede naar boven verlengen en vervolgens een beetje openwringen. Boven die groef heb je nog 1,3cm spline op het ronsel - bijna niks. Die buis klem je bij montage met die vierkante ring dicht dus die groef maakt verder niets uit. Dat ding komt los!
Succes weer!
Matthijs
Naast het dagelijks spuiten van kruipolie en het meppen met een stompe beitel en vuistje hebben we toch alternatieven onderzocht in het geval de nieuwe kuip voor de deur ligt. Van restanten hebben we een simulatie van een toekomstige gleuf in de nieuwe kuip gemaakt en deze in de oude kuip bevestigd. Dit werkte en was in ieder geval een alternatief. Een ander alternatief was het verwijderen van het achterste subframe maar dat heb ik nog niet onderzocht.
Daarna maar weer met de moker aan de gang en ik meende een stukje van de bovenste rondsel te zien. Euforie hij begint te komen. Nog een paar ferme klappen en daar kwam de stuurstang los uit zijn beknelling. Jullie begrijpen we waren na 14 dagen door het dolle. Het was gelukt.
Mede namens mijn vrouw wil ik jullie allen bedanken voor de adviezen en de steun bij deze twee lastige onderwerpen de steun van het raam en de stuurstang.
Fijne Pinksterdagen
Lemi
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Mooi werk!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Yeah!!! Volharding wordt beloond!
vast een tip! zie ruitenwissermotor zitten. Die kun je het beste verstevigen.
het frame wil nogal eens verbuigen. Nieuwe plastic is veel soepeler. Dus biedt nog minder steun.
Strip staal in L buigen. 2 gaten voor de wisserasjes. En erover lijmen met carosserie kit.
We hebben al meerdere keren gehad dat frampje knakt en dan heb je scheur in je dash.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Ja, ben ik het helemaal mee eens. Dat is een designfout bij de Mehari - het metalen frame wordt veel te zwaar belast en het plastic biedt weinig extra stevigheid. Bij mijn Mehari was het frame dermate verbogen dat het mechanisme zich onder het dashboard compleet had vastgevreten in het plastic. Zat muurvast en werkte natuurlijk niet meer. Op zich allemaal geen ramp alleen reparatie is bij een Mehari echt een rotklus. Nu kun je erbij.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
En nog een tip; oude plastic pas weggooien aan het einde van het project. Is vaak handig de originele gaten bij de hand te hebben!
Begrijp ik het goed? Een stukje dun hoekprofiel met een lengte gelijk aan of iets langer dan het grijze profiel op de foto. De twee gaten boren en dan lijmen over het grijze profiel.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Ja, exact
De abs onderdelen komen binnen en het boren van de gaten en gaatjes kan beginnen. Zijn er nog tips voor het boren/zagen van de grotere gaten? Nauwkeurig meten lijkt mij logisch maar wellicht zijn er nog een andere nuttige tips.