Goedemorgen,
Ik ben al even zoet met het proberen te vinden van het 6mm gaatje waardoor je de static timing kunt bepalen, maar ... ik weet t zeker: dat gaatje zit niet in mijn VISA uit 1987.
Kan dat?
Op het vliegwiel staan geen merktekens, dus ik moet op een of andere manier het BDP bepalen. Het voelen door het bougiegat heen is gezien de hoek tussen cilinder en bougie niet mogelijk.
Wie helpt me verder?
Groet,
Egbert
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
De bovenste sensor van het VISA ontstekingssysteem staat op 10° voor BDP (de onderste op 45° voor BDP).
Als je weet hoeveel tanden de starter krans heeft weet je ook hoeveel tanden je verder moet draaien in de normale draairichting van de motor om die 10° tot aan BDP te overbruggen.
Logica dicteert dat een alternatieve methode is om de startmotor te demonteren en het de motor zo te draaien dat de stift in het vliegwiel die voor de originele ontsteking wordt gebruikt, midden bovenin staat, op 12.00 uur zeg maar.
waar rook is, is…
LHM only!
Ok .. de 2 gaten voor het conventionele systeem zijn gewoon open. Sensoren zijn verwijderd. Kan ik daar iets op t vliegwiel zien? Gevolgd door een 2e 35 graden later?
Nee ... bedenk ik me: er is 1 stift die voorbij komt en dus te zien zou moeten zijn. Ik ga meteen even naar de auto toe!
BDP kunnen markeren. Als de stift te zien is door bovenste sensorgat zal ie dus op 10 graden voor BDP staan. Dat is 3 tandjes op vliegwiel.
Blijkt de ontsteking zo’n 20 graden te vroeg te staan!
Denk dan toch dat ik de hele bumper moet gaan verwijderen van de VISA, anders kom ik niet bij de ventilator uit.
Of weet iemand iets slimmers?
Is het de originele elektronische ontsteking?
Die staat toch altijd goed?
Of valt er toch wat aan af te stellen?
Ze hebben een 123ontsteking ingebouwd .... en die staat niet goed. Bij hogere snelheden als de vervroeging intreedt valt de auto ook uit en bovendien maakt motor bij acceleratie ook soort pingelend geluid
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
10° is inderdaad niet met de stift helemaal op 12.00u, de diagram die in het promotieboekje van de Visa ontsteking staat geeft een vertekend beeld.
De starterkrans van de V06/630 motor zou 131 tanden moeten hebben, dus inderdaad iets meer dan 3,5 tand verder draaien
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In plaats van dat je van 10 naar 0 gedraaid hebt, heb je van 10 naar 20 gedraaid. Heb je niet de verkeerde kant op gedraaid?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
de stift moet dus boven het bovenste gat uitkomen om op het BDP te staan!!!
waar rook is, is…
LHM only!
Missie is geslaagd!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En, had je de verkeerde kant op gedraaid?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nou ik niet, maar de vorige die de 123ontsteking plaatste .. of het is losgeraakt daarna. Motor klinkt wel heel stuk beter nu .. .pfff
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.