Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Mijn GSA geeft tikken in het hydraulisch systeem tijdens het rijden, en ook bij het omhoog komen na het starten. Volgens de plaatselijke Citroën dealer komt dit omdat de HD-pomp versleten is. Ik vermoed dus dat ik deze moet vervangen, maar in het werkplaatshandboek vind ik hier geen beschrijving van. Kan iemand mij uitleggen of het klopt, en hoe ik het beste te werk kan gaan?
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Waarschijnlijk is het je voorraadbol die versleten is. Dat is de bol bovenop de versnellingsbak.
Als je de pomp wilt vervangen moet je eerst de voorkant van de auto demonteren. DS-TT heeft daar onlangs een filmpje over gemaakt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Ik twijfelde al of het inderdaad de hd pomp is, en dacht eerder aan de voorraadbol bovenop. Zal daar eerst eens aan beginnen.
Inderdaad als je voorraadbol geen initieel druk meer heeft dat heeft ie geen reserve en hoor je de pomp snel aanslaan en uitslaan. Het lijkt wel of je Citroen garage al 20 jaar geen LHM heeft gezien, wat me overigens niet zou verbazen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Motorkap open, reservewiel eruit, motor laten draaien en goed luisteren waar het getik vandaan komt.
Hoogstwaarschijnlijk van de voorraadbol boven op het koppelingshuis. Je kan het tikken van de drukregelaar ook voelen.Is dat het geval, dan is je voorraadbol overleden. Niet mee door blijven rijden, maar zo snel mogelijk vervangen. Door het “klappen” kan de voorraadbol scheuren met een enorme troep tot gevolg.
Om de voorraadbol te vervangen hoef je het front niet te verwijderen.
Komt het geluid van de voorkant van motor vandaan, dan is je pomp stuk, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Kleine aanvulling, bij het omhoog komen is het normaal dat de regelaar tikt. Is het systeem op druk, dan moet het getik stoppen. Daarna zal je tussen de 30 en 60 seconden een tik horen, om het systeem op druk te houden.
Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Citroensmgz schreef:Inderdaad als je voorraadbol geen initieel druk meer heeft dat heeft ie geen reserve en hoor je de pomp snel aanslaan en uitslaan. Het lijkt wel of je Citroen garage al 20 jaar geen LHM heeft gezien, wat me overigens niet zou verbazen.
De pomp slaat niet aan en uit. Dat doet de hogedrukregelaar.
Dat weet jij toch wel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Citroensmgz schreef:Inderdaad als je voorraadbol geen initieel druk meer heeft dat heeft ie geen reserve en hoor je de pomp snel aanslaan en uitslaan. Het lijkt wel of je Citroen garage al 20 jaar geen LHM heeft gezien, wat me overigens niet zou verbazen.
Ben zeer tevreden over mijn citroendealer. Het was een opmerking van de monteur tijdens de APK keuring. Hij zal inderdaad de HD-pomp niet bedoeld hebben, of ik heb het verkeerd onthouden
Da’s prima, een Citroen dealer die nog wat weet van hydraulische vering, die zijn zeldzaam aan het worden, daar moet je zuinig op zijn! Het grootste probleem van de “dealer” is IMHO de beschikbaarheid van onderdelen, dat maakt de planning van onderhoud en reparatie moeilijker.
To err is human, not to err is divine.
- Het tikken ( meer een slaand geluid) van de HD pomp klinkt essentieel anders dan het tikken van de HD regelaar ( wat inderdaad bij een platte bol in frekwentie toe neemt). Het tikken van de HD pomp hoor je mn als er druk opgebouwd moet worden, dus na starten en bij omhoog komen.
- Het tikken van de pomp komt door een versleten excentriek en dan moet je dus meer vervangen dan alleen de zuiger en cylinder van de pomp. Dit hoor je mn als het systeem al op druk is.
Zoals jij het beschrijft grote kans dat je garagist het juist heeft en het van de pomp komt en niet de regelaar.
Is iets wat ik vroeger ( toen ik in een Citroen garage werkte en GS de belangrijkste auto was waar ik aan werkte) heel vaak gehoord heb. Vroeger deden we daar oerigens niets aan en ging het heel lang goed.
Als je een filmpje kan posten met motorkap open waar het geluid te horen is, kan ik horen wat het is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Wat Egbert zegt klopt. Om het nog iets toe te lichten, het geluid van een pomp met wat speling op het excentriek is een wat holler geluid wat langzaam aanzwelt naarmate de pomp onder hogere druk moet pompen. Het geluid van een schakelende drukregelaar is echt een droge klik. Meestal is het gewoon een platte voorraadbol en dus een steeds in en uitschakelende drukregelaar omdat deze nooit vervangen of gevuld wordt. Deze drukgolven zijn niet echt goed voor je systeem dus op tijd je voorraadbol vullen of vervangen. Bovendien heb je weinig remreserve meer.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Ik wil graag een filmpje van het tikken posten, maar helaas dat lukt me niet.
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Tip: Zet het filmpje op Youtube en een verwijzing in de post op het forum. (Mogelijk zijn er ook andere oplossingen maar dit is mijn snelle tip)
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Goed idee! Hier is de link: https://youtu.be/txHRGhTkcX8
Ik hoor elke seconde een tik van de drukregelaar. Dat wijst hoogst waarschijnlijk op een voorraadbol die te weinig druk heeft.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Inderdaad, die voorraadbol is overleden. Nooit op druk gebracht ook.