Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mijn GSA HD pomp lekt druppels. Het lijkt een mengsel van LHM en motorolie. Verhelpen nieuwe rubbers deze kwaal. Of is dat op voorhand niet te zeggen?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Waar lekt de pomp precies? Bij de wartel, bij de mof, bij de voet, of via de keerring van de pompaandrijving? In de eerste 2 gevallen lekt er LHM, in de laatste 2 motorolie. Hoe weet je of het alleen LHM, of een combinatie is? LHM wordt nogal vies als het eenmaal gelekt heeft.
Je moet heel precies de bron proberen vast te stellen. En, ja afdichtingen vernieuwen zal helpen, of indien van toepassing, beter vastzetten. Vooral de mof wil nog wel een zweten langs de bandjes en de wartel kan zich loswerken indien niet goed geborgd.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
spuit alles schoon met remmenreiniger en kijk dan waar en wat er lekt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dank jullie voor het meedenken. Ik ga in de lente de voorkant verwijderen en wil sowieso de distributie vernieuwen. Riemen zitten er al weer 15 jaar in. Dan zal ik de pomp ook meteen schoon reinigen en kijken waar die precies lekt. @magazijn, ik kom eraan
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Nou, ik wilde vandaag naar de ALV gaan. Helaas bleek het LHM vat van mijn GSA helemaal leeggelopen te zijn (onder de auto, wat een bende). Iets van communicerende vaten, denk ik.
Ik vermoed dat de rubber mof op de pomp (aanzuiging) dus lek is. Nu niet meer meer rijden, eerst repareren. De onderdelen heb ik in huis maar het 35 jaar clubjubileum (1 april) ga ik waarschijnlijk niet halen
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dagje vrij nemen en beginnen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Dat is pech. Het wil nog wel eens gebeuren als de aansluiting van de mof niet netjes gemonteerd is en wat onder spanning staat (naar links of rechts, evt. naar voren of achteren) deze open scheurt. Dan loopt het vat helemaal leeg. Bij montage van een nieuwe mof moet je hier goed op letten dus. Maar goed, ik weet niet of het de oorzaak is in jouw geval.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Onderdelen (NOS) in het clubmagazijn (hulde!) op de kop getikt. Vandaag tijd gehad voor reparatie. Voorfront en kinnebak eronderuit. Luchtbeplating verwijderd. Pomp los. Niks te zien aan het rubber en aan de afdichtingen. Toch maar het rubber met tuutje vervangen inclusief de O-ring tussen pomp en blok. Nieuwe distributiesnaren/spanrollen erop en morgen de boel weer opbouwen.
Ik hoop dat de LHM lekkage nu verholpen is. Het vreemde is dat ik dus geen duidelijk defect heb gevonden. Ik hoopte op een grote scheur. De LHM druppelde onder aan het carter (achterop) en bij mijn weten kan er geen andere LHM lekkagebron zijn ten hoogte van de motor dan de HD-pomp. Alle hogedruk en retour zit immers ter hoogte van de versnellingsbak (-huis) en verder naar achter. Dat een lekspoor van achter naar voor gaat heb ik nog nooit gehoord. Heeft iemand daar andere ervaringen mee, dan hoor ik het graag.
Kortom: Ik ga morgen opbouwen (en zaterdag naar Citro classica), proefrijden en hou jullie op de hoogte.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik heb er niet direct ervaring mee, maar als het systeem spontaan leegloopt kunnen het maar 2 zaken zijn, ofwel de mof, ofwel de aanzuigslang. Ook die laatste wil wel eens de pijp aan Maarten geven. Er hoeft geen groot scheurtje te zitten in de mof, maar als dat het geval is, is de oorzaak altijd ondeugdelijke montage (er vanuit gaande dat je hem vervangt bij wisselen distributie. Ik heb wel eens lekkage gehad, maar dat lag aan het loslopen van de wartel op de pomp. Ik had de leiding iets verbogen waardoor de wartel niet meer genoeg borgde. Dus weer even terug gebogen, en zo verholpen. Maar dat leidt niet tot spontaan leeglopen van het systeem dus.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gisteren en vandaag naar Hengelo gereden. In totaal 600 km in een weekeinde sturen vanuit mijn woonplaats. De 1130 snort als een zonnetje met nieuwe set Gates snaren/ SKF spanrollen en er is geen HD lekkage meer waargenomen na revisie van de pomprubbers. Perfect dus en eenieder hartelijk dank voor alle tips en steun in dit draadje.
Ik zag op Citroclassica een “prototype van een 1015 watergekoelde boxermotor” staan. Met water omhulde koeling rond de cilinders (geen beplating en koelribben) en zelfs een waterpompje aangedreven door een snaartje. Weet iemand hier meer van? Was dit een onderzoeksproject van Citroen? Of een leerproject van een Franse technische school?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
In het Citroen GS&GSA; boek van Marc Stabèl staat wat info over deze watergekoelde motor. Het betreft een onderzoek in opdracht van Citroen eind jaren ‘70 naar een watergekoelde versie van de boxermotor met een inhoud van 1450cc. Door nieuwe inzichten werd de ontwikkeling uiteindelijk gestopt.