Dag mensen,
Ik zal me kort voorstellen: een ruim 40 jarige met een grote interesse voor auto’s sinds mijn kinderjaren. Ik deed wedstrijdjes met mijn broer wie van de grootst mogelijke afstand een auto kon herkennen. Iets zegt me dat dat toen makkelijker was met al die vierkante modellen van de jaren 80. Van mijn drie dochters is heeft de middelste een voorliefde voor klassiekers merk ik. Geldt ook voor mij. Voor mij persoonlijk betekent Citroën: de eigenzinnige modellen tot en met de BX en XM. Daarna verdwijnt mijn interesse snel.
Met vrienden rijd ik eens in de zoveel jaar mee met een Carbagerun of iets van die strekking. Een barrelrace door Europa. Wij zoeken altijd een uto uit waar we graag eens in willen rijden. De eerste keer in 2012 was een veilige keuze: Audi 80. Daarna werd het exotischer: Buick Park Avenue in 2013. Als laatste een Alfa 75 in 2018. En als hoogtepunt in 2015 een CX type 2, een cassis rode gti. Inmiddels zijn we jaren verder en mijn behoefte om een klassieker te rijden en te houden groeit. De CX heeft indruk gemaakt en moet het worden.
Dan wordt t wat ingewikkelder want ik heb plannen. Woonwerk rij ik elektrisch en de caravan wordt getrokken door een compacte middenklasser. Die auto mag weg maar de caravan niet. Ik wil dus een CX die zo goed is dat ik daarmee een caravan naar zuid Frankrijk durf te sleuren. Type 1 met haar mooie details is dan misschien te broos. Type 2 gti moet t kunnen!
En nog mooier vind ik een break. Dan zouden we zelfs weer tent kamperen overwegen. Dat ding is kolossaal ruim. Maar schaats!
Ik wil beter leren sleutelen. Heb een ruime schuur waar ik een poetsbrug oid in wil. En met hulp van het Cx netwerk moet het me lukken een Cx betrouwbaar en gebruiksklaar te houden. Heb daar zin in!
Ik zal vanaf nu jullie vele Posts volgen en hoop er veel wijzer van te worden.
Groeten
Daniël
Ps het was heiligschennis, onze bestickerde en met orgelpijpen beklede van de sloop geredde Cx. Mocht iemand het willen zien: http://www.facebook.com/lezwanus
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Welkom hier!
de CX is een perfecte reisauto.
Tenminste das mijn mening.
En een break met caravan helemaal geweldig.
Een mooi serie 1 break met caravan dat staat
Ook wel op mijn verlanglijstje.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Herkenbaar verhaal. Een break kan ik je aanraden, als je er nog een kunt vinden. Keerzijde: je gaat teveel meenemen op vakantie…
Maar die caravan krijg je met elke CX wel vooruit lijkt me, ook met een serie 1. Al is een 2500 turbodiesel (2) voor het bepakt en bezakt op vakantie gaan i.m.o. eigenlijk de beste keuze, je hebt nooit koppel of vermogen tekort.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Ah, leuk, reacties!
Mulder… Freek? Want dan heb ik in 2015 een enorm zwetsverhaal geleverd over ons avontuur met de CX in Schotland voor La CX en Route.
Diesel wil ik liever niet, in verband met emissie-eisen en daadwerkelijke uitstoot. Bovendien wil ik graag belastingvriendelijk rijden - het zal onze bij-auto worden. Een diesel van 1980 is volgend jaar wel 40, dus dat zou fiscaal gezien een optie worden.
Een 25 TRI lijkt me wel een mooie balans. En dan liefst een uit 1985 vlak voor de facelift bijvoorbeeld. MAar het kan zomaar zijn dat een berline me vangt. We weten niet zeker hoe lang we een caravan houden. Tentkamperen lokt ook, en zelfs een vouwwagen passeert soms de revue. In alle gevallen blijf je iets aan de trekhaak hangen en aanhangerloos op vakantie lijkt me ook wel weer eens wat. Dan is een Break natuurlijk een geniale oplossing. Onze oude BMW e39 touring uit 2001 was ruim, dacht ik, maar met de bank omhoog (drie meiden op de achterbank) houdt dat bij 410 liter op. De CX break zit dan al 1.163! Wat een kolos is dat!
Hieronder onze heiligschennis…
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een CX is een superauto om een caravan mee te trekken. Het veersysteem en de lange wielbasis/korte overhang achter maken de combinatie erg stabiel, ook op snelheid.
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Daniel Depenbrock schreef:Een diesel van 1980 is volgend jaar wel 40, dus dat zou fiscaal gezien een optie worden.
Daar lepel je gewoon een TD2 in, is vaker gedaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Daniel Depenbrock schreef:Ah, leuk, reacties!
Mulder… Freek? Want dan heb ik in 2015 een enorm zwetsverhaal geleverd over ons avontuur met de CX in Schotland voor La CX en Route.
Het is echt heel fijn, zo’n break…
...als je hier ook tegen kunt tenminste…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mulder schreef:
...als je hier ook tegen kunt tenminste…
Zulke foto’s moet ik thuis niet nu laten zien. Daar moet moeders even aan wennen, het besef dat er onderweg iets mis kan gaan (en dat dat ook weer op te lossen is, ook een mooi verhaal oplevert).
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Achteraf lach je er smakelijk om… Verzin je ook niet, twee CX’en, die beide in dezelfde vakantie stranden met een defecte koppeling.
Maar de aanblik van je kinderen, die doodgemoedereerd en gewapend met een extra dikke stapel Donald Ducks in een oranje hesje over de vangrail klimmen in afwachting van de sleepdienst, vergoedt een hoop…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
René Jongejan schreef:Daniel Depenbrock schreef:Een diesel van 1980 is volgend jaar wel 40, dus dat zou fiscaal gezien een optie worden.
Daar lepel je gewoon een TD2 in, is vaker gedaan.
En dat gaan we doen
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het td2-blok van de grijze hierboven ligt inmiddels in de groene op dezelfde foto’s.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wel even bij de RDW geweest?
Bij een ombouw van TD1 naar TD2 ga je van 95 naar 120 pk.
Dat is een vermogenstoename van meer dan 20 % en dat hoor je te melden.
Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/restauratie-van-of-ingrijpende-reparaties-aan-een-voertuig en dan bij “motorwijziging”.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Verzoek aan de moderator, dit topic even verplaatsen van het Gastenboek naar het CX-deel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mulder schreef:
Het is echt heel fijn, zo’n break…
Als ik dat plaatje zie snap ik wel dat zo’n cx motortje heet loopt Mulder
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Haha, dit was nog met dieselblok. En geloof me, geen centje pijn.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mocht Mulder zijn break graag kwijt willen, dan weet ik nog wel een gegadigde!