Paar dagen terug in de Vogezen stil komen te staan met een haperende ontsteking. Cilinder 3 en 4 krijgen geen vonken en de garage kwam er niet uit. Rotorarm, verdelerkap en bougiekabels vervangen zonder resultaat. Mijn eigen kennis is wat beperkt, dus heeft het mijn voorkeur om het ‘geheel’ te vervangen (rotor, kabels, bobine).
Ik vraag me af wat jullie gedachten hierover zijn. Op zoek naar onderdelen of vervangen door elektrische ontsteking zoals hier of hier?
Ook als iemand toevallig een oud model op de sloop omgeving Dordrecht weet te vinden is die tip welkom!
Ik ken hem niet, maar je hebt het over rotorarm en verdeler. Heeft hij nog contactpuntjes? Heeft hij één of twee bobines?
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het blok is hetzelfde als een Citroen DS. Zit er ergens niet iemand in de buurt die aan die auto’s sleutelt?
De vroege DS heeft twee seriebobines van 6 volt, de latere heeft 12 volt en een enkele bobine.
Maar dit is voor een goede monteur appeltje eitje, niets geheimzinnigs aan.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het vreemde is dat het 3 en 4 zijn die niet vonken. Weggesleten nokjes op de verdeleras? Gaan de puntjes bij alle 4 de nokken evenver open? Ik zou dat eens controleren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goed punt Jan, maar hij zegt dat de rotorarm is vervangen en ik neem aan dat de puntjesafstand dan is gecontroleerd.
Als dat niet is gebeurd, kan het zijn dat de afstand minimaal is en maar op twee plaatsen de puntjes openen.
Ik heb altijd begrepen dat en 242 met een 1600 benzinemotor een Fiat “Mirafiori” blok had ( zoals in een 131), een blok met bijliggende nokkenas en bovenliggende kleppen.
Daar hoort “deze” 123 in als ik het goed zie: https://www.123ignitionshop.com/gb/fiat/306-123fiat-131-complete-set.html
Maar: Als je garage alles van de ontsteking heeft nagekeken en vervangen, dan zou het goed moeten zijn , dus weet je dan wel zeker dat het verbeterd met een 123 ?
To err is human, not to err is divine.
Die Fiat motor heeft een conventionele ontsteking zonder poespas. Er kunnen dan ook weinig oorzaken zijn dat 2 cilinders geen vonk krijgen. Als de centrale kabel op de verdelerkap wel steeds 4 vonken geeft per omwenteling zijn het of de bougiekabels of de bougies van die 2 cilinders. Is de warmtegraad goed? Als er niet steeds 4 vonken zijn ligt de oorzaak in de verdelerkap, de punten ( of misschien de condensator) ; om die uit te sluiten kun je die even loskoppelen.
Ik ga ervan uit dat de kleppen goed staan?
Bedankt voor alle reacties.
Hij heeft een enkele bobine
In totaal hebben er 4 monteurs op de reis naar gekeken en heb ik 2 keer die optie van de bougies opgeworpen. Dat werd telkens weggewimpeld omdat bij het doormeten bleek dat er al geen signaal door de bougiekabels ging.
Het gaat om 4 contactpunten in de verdelerkap, die er nog prima uitzagen. Deze was nog vrij nieuw (ik heb zelf de bus een half jaar). Ik zal eens controleren of deze wel goed zit. Deze is in het proces wel een paar keer verwijderd en teruggeplaatst, zonder verschil in resultaten.
j.witkop de verwachting is dus dat er al geen vonkjes gemaakt worden. Wat bedoel je met de warmtegraad? De problemen zijn behoorlijk verergerd bij een warme motor die veel moest leveren.
Citroensmgz schreef:Ik heb altijd begrepen dat en 242 met een 1600 benzinemotor een Fiat “Mirafiori” blok had ( zoals in een 131), een blok met bijliggende nokkenas en bovenliggende kleppen.
Daar hoort “deze” 123 in als ik het goed zie: https://www.123ignitionshop.com/gb/fiat/306-123fiat-131-complete-set.html
Maar: Als je garage alles van de ontsteking heeft nagekeken en vervangen, dan zou het goed moeten zijn , dus weet je dan wel zeker dat het verbeterd met een 123 ?
Ik dacht juist zoals eerder gezegd dat het een DS blok is. Lijkt verder wel te kloppen, behalve dat de bougieskabels ‘horizontaal’ uit de verdelerkap komen ipv verticaal.
Bedankt voor alle tips. Hij komt deze week met transport terug en dan ga ik eerst nog eens de bougies en verdelerkap controleren voor over te gaan op het vervangen. Heeft iemand nog tips waar ik eventueel oude onderdelen voor een dergelijk voertuig kan vinden?
Plaats een een foto van de motor en de verdeler? Dan zien we het wel.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 27-10-2004
- CX 25 GTI Turbo 2
- GS/GSA Pallas
- XM 2.0 16v SX break automatic
- C5 2.0 HDiF 16v Break Exclusive automatic
... en als je in de buurt van Dordrecht woont kun je misschien eens bij Citrouw gaan kijken.
Ik zou eerst de centrale draad, welke van de bobine komt, uit de verdelerkap halen die vlak bij massa houden en iemand anders laten starten. Als je dan ziet dat hij heel regelmatig vonkt hoef je niet verder te kijken naar contactpunten en bobine, maar zit het in de verdelerkap zelf (overslag), de rotor of in de bougies.
Maar de kans dat twee bougies tegelijk stuk gaan is niet groot.
Met warmtegraad wordt bedoeld hoe lang de electrode in het inwendige van de bougie is. Is die lang, dan spreekt met van een hete bougie, is die kort, dan is het een koude bougie. De fabrikant adviseer een bepaald type bougie en een veel te hete bougie kan leiden tot een gat in de zuiger branden.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je zou kunnen beginnen met het meten van de contactpunt afstand. Dat 4 keer, bij één omwenteling van de verdeleras.
Dus bij elke nok op de verdeleras.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
de centrale koolstofstift in de verdelerkap is ook het inspecteren ward. het zou niet de eerste keer zijn dat die eruit gevallen is met allelerlei klachten als gevolg. Onderdelen voor de 1600 motor kun je krijgen bij Martin Willems. hij heeft veel spul voor allerlei Fiats, ook de 242 motor.