In de jaren 80 hadden we er een, hardstikke leuke bus en het was ook een heel goede. Maar op een gegeven moment was hij niet meer nodig en is naar de sloop gegaan.
Nu staan ze te koop voor enorme bedragen, tot ver over de 20.000 euro.
En ik heb er een gevonden en als het goed is komt Nees hem binnenkort brengen.
Ik zal hier verslag doen van de restauratie, want als ik klaar ben is het een bijna nieuwe.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ha wat een leuk bussie Han!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ben zeer benieuwd.
Ziet er zo al goed uit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Leuk ding gefeliciteerd, origineel NL zelfs, gaaf.
Je kunt als je wil het originele kenteken dan ook gewoon terugkrijgen ipv het 1987 nummer wat er nu op zit.
waterman schreef:Ha wat een leuk bussie Han!
Deze uitvoering vind ik de leukste, korte en lage uitvoering met schuifdeur aan de bestuurderskant.
En de derde serie, dus de motor van de R12 van bijna 1300 cc.
Motortje zit vast, maar dat is recht op en neer techniek met stoterstangetjes en distributietandwielen.
Leuk Han! De Estafette is een super leuk busje en je ziet ze maar weinig. Tov de inmiddels standaard T2’s en HY’s is zo’n Estafette echt een verademing
Succes met de klus!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuke reacties, waarvoor dank. De Estafette is de leukste bus waarmee ik het genoegen heb gehad te rijden en dat zijn er een paar hoor. Diverse VW bussen, T1, T2, T3, Mercedessen tot en met de Vito, de lawaai Hanomag hokken, Fiat bussen, Amerikaanse busjes.
Maar de Estafette is heel eigenzinnig en rijdt heerlijk voor een oude bus. Het bizarre is ook dat hij verkeerdom schakelt, want de motor zit voor de bak, waar hij in de R12 achter de bak zit. Ze hebben gewoon de hele zaak omgedraaid en het kroonwiel aan de andere kant gezet en dus is de eerste versnelling naar je toe.
Sleutelen aan de motor kan ook gewoon binnen, lekker droog. De draaicirkel van de Estafette is kleiner dan veel personenwagens, ook al zo bijzonder en de laadruimte is relatief enorm. Een motorfiets rijd je met een stevige plank zo naar binnen door de lage vloer.
En dan die schuifdeuren, aan de bestuurderskant zit een ketting welke je met geopende deur kunt vasthangen aan de A stijl, zodat je nog iets hebt voordat je er uit lazert. En aan de andere kant zit een schuifdeur naar de laadruimte. En aan de achterkant kan ongeveer de hele boel open.
Ik heb er in de jaren 80 met de band waarin ik speelde veel mee gereden, complete backline en geluidinstallatie voor zalen en pleinen kon er in. En de freule deed samen met haar moeder de boodschappen met de bus. Als het regende kon je binnen uitpakken want de supermarkttrolley schoof onder de vloer van de bus en de bak van die trolley ging er net overheen.
We gaan weer lekker beunen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Leuk!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gaaf Han!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Superbus zo’n Estafette!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gaaf bussie!!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Leuk en redelijk uniek om te zien, veel plezier ermee.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Afgelopen woensdagmiddag. Volgens diverse specs is de bus 1.92 hoog en de ingang van de garage is 2 meter hoog. Maar ik moest wel de achterbande bijna laten leeglopen, anders liep hij vast.
Eerst de onderkant maar eens open gemaakt en dat ziet er prima uit. Twee lagerkappen losgenomen en de bigends zijn nog als nieuw.
Dus maar even het kopje gelicht en dan krijg je dit te zien. De vorige eigenaar dacht: laat ik eens wat olie naar binnen gieten, komt de boel misschien los. De oplettende kijker ziet al wat het probleem is, het randje tussen cilinder 2 en 3 ziet er verdacht uit, verkeerd kleurtje.
Ik zal later meer foto’s posten en idd is de kop krom en is er water in 2 en 3 terecht gekomen.
Hij staat hoog en droog, kan opa er lekker onder kruipen.
De cilindertjes na wat schoonmaakwerk, beetje roest maar niets ernstigs. Na het ontroesten ging het motortje weer lekker rond. Ik moest wel eerst de drijfstangen loasnemen en de krukas in de onderste stand draaien,zodat ik met een blokje hout de zuigers voorzichtig naar beneden kon tikken om de cilinders schoon te maken.
Er zijn geen stootrandjes en de bijna nieuwstaat van de bigends en lagerkappen doen mij vermoeden dat de tellerstand van 61.000 geen 161.000 is.
Duidelijk lijkt me, een lekje tussen 2 en 3 en zo ziet het er dan uit.
Klepjes er even uitgehaald en de boel opgekuist. Volgende week de kop laten vlakken en dan de kleppen even inslijpen en weer monteren. Ik zal die twee zuigers er nog even uit halen om de zuigerveren te bekijken.
Vanavond het stuurhuis er uit gebeund om het lekker schoon te maken, nieuw lakje er overheen en de olie op peil gebracht. En dan even mooi afstellen en dan kan ie der weer in.
Opvallend is de stuurinrichting van zo’n klein busje. Je ziet dat Renault ook vrachtwagens maakt, want het is best wel zwaar voor zo’n klein en licht busje. Overigens is de hele ophanging vrij zwaar en het bestaat uit twee subframes waar een vrachtwagentje zich ook niet voor zou schamen.
En het leukste is dat je alle stuurkogels ( en dat zijn er zes) kunt nastellen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Lekker bezig, Han. Klein beetje jaloers.
Overigens heb ik wat onderdelen nodig, uiteraard een complete pakkingset en ik heb een uitlaatspruitstuk nodig omdat deze gescheurd is.
Het motortje is dezelfde als van de R12, dus 1290 cc en ik heb begrepen dat ook het motortje van de Volvo 340 op de bak past. Dat is wat zuiniger en wat krachtiger, maar ik ga liever voor origineel.