1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Ontstekingsvervroeging vacuumdingetje lek = plof uitlaat en afslaan?
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 11 juli 2020 06:49 PM

Beste “lotgenoten”,

Na mijn avontuur met lek expansievat in Frankrijk, dat dankzij KNAC en jullie uitleg snel was opgelost, nu weer wat anders met de CX 20 RE van 1985.

De CX mocht vandaag op bezoek bij het Citroënmuseum in Castellane. Een aanrader als je in de buurt bent - of stiekem inplant Wink Echter op de terugweg, na zo’n 150 km heerlijk soepel gepresteerd te hebben, begon ze telkens een plofje uit de uitlaat te laten horen wanneer ik gas geef, nà een stukje met de voet van het gas te hebben uitgerold. En bij stationair amper blijven lopen of zelfs afslaan.

Ik ben geen expert, maar ook niet a-technisch en kan goed logisch nadenken (en toch CX rijden hè Wink). Dus eerst de bougies nagekeken. Die zien er allemaal goed uit. Vervolgens kon ik beredeneren dat de ontstekingsvervroeging niet goed werkt en in ruststand op de ideale stand staat voor presteren onder belasting (loopt goed zolang je lekker gas geeft), en ongunstig voor stationair en onbelast tijdens het rijden. Klopt dit?

Daarna heb ik het vacuumslangetje van de carb naar het vacuumgevalletje op de verdelerkap losgetrokken. Wanneer ik hieraan zuig, voel ik geen weerstand. Alsof het membraan lek is. Klopt het dat je hier niet doorheen zou moeten kunnen zuigen en blazen? En kan ik dit vacuumdingetje gewoon losschroeven zonder dat er palletjes, veertjes en stangetje uit springen?

Bedankt alvast weer voor jullie advies.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 11 juli 2020 09:32 PM
  [ # 1 ]

Hier zit een membraan achter.
Wie aan een “stangetje” gekoppeld zit.
Hoe meer vacuüm hoe meer hij aan het stangetje trekt
Hoe meer vervroeging.
Los maken kan zonder springende delen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 12 juli 2020 08:33 AM
  [ # 2 ]

Mooi. Ik hoop dat ze hem hier bij de plaatselijke Autodistribution hebben. Hoe heet een vacuumvervroeger in het Frans? En weet iemand toevallig een typenummer en merk, zodat ik zeker weet dat ik de goede krijg?

Is dit hem soms? Op kenteken komt deze eruit, maar de CX staat er dan weer niet bij vermeld: https://www.carpartsdirect.nl/bosch-1237123113-vacuum-vervroeger.htm?typeCode=297

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2020 08:45 AM
  [ # 3 ]

Die is niet geschikt voor jouw Douvrin-motor.
Deze is voor een TU1.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 juli 2020 11:31 AM
  [ # 4 ]

De vacuum vervroeging op de ontsteking zorgt ervoor dat bij hoog vacuum ( lees lage belasting) de ontsteking vroeger komt te staan. Dat heeft als voornaamste voordeel een beter verbruik. ( Zeg maar 10-20 % , maar alleen bij lage belasting zoals stationair draaien , in de file en stad rijden etc. bij 120 op de snelweg doet dat niks meer, dan is het meerverbruik 0)
Als je slangetje of je memebraan lekt dan krijg je “valse lucht” in je inlaatspruitstuk met als resultaat slecht stationair lopen en afslaan. Als je het stukje slang aan de carburateur afdopt dan is het lek weg en moet je motor gewoon redelijk lopen. Aan de verdeler kant kun je het los laten, dan doet hij niks en dat is geen groot probleem. Kun je het oplossen als je terug bent.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 13 juli 2020 08:12 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de tips zover. Het slecht stationair lopen bleek veroorzaakt door een losse slang van de carterontluchting op de aansluiting bij de carburateur. Maar dat betekent dus dat de plof niet uit de uitlaat komt maar bij de inlaat. De plof is er ook pas bij weer gasgeven na een stuk zonder gas te hebben uitgerold. Is er dan juist een te vroege ontbranding, voor de inlaatklep gesloten is? En kan dat veroorzaakt worden door een defecte vacuumvervroeger of is dat membraan juist kapot geslagen door de plof?

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 13 juli 2020 09:31 AM
  [ # 6 ]

ploft-ie nog steeds, nu je de carter ontluchting slang hebt gemonteerd? zo ja, dan zou ik denken dat de slang er af is geploft door de druk.

Zijn de kleppen recent gesteld?

gr Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 13 juli 2020 09:51 AM
  [ # 7 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan. police
Ja dat denk ik dus ook, omdat de motor vanaf de eerste plofjes slecht stationair liep. Kleppen zijn een jaar geleden gesteld. Maar als dat niet goed was op dit moment dan zou hij toch vaker moeten ploffen, het is nu heel specifiek bij gasgeven na gerold te hebben. Zeker wel iets om na te kijken. Zou het kwaad kunnen om die carterventilatie even los te laten ter bescherming van carburateur en luchtfilterhuis enzo?

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 13 juli 2020 10:18 AM
  [ # 8 ]

Door de carterontluchting komt ook wel eens wat olie mee, dat zal dan over je blok gaan spillen.

Als je een inlaat plof hebt, zou ik toch even goed naar het ontstekingsmoment kijken (weet even niet of je computer ontsteking hebt, of nog puntjes), en inderdaad je kleppen nakijken.

Best leuk werk hoor, voor op de camping Smile Meestal krijg je dan van die goedbedoelende (oudere) mannen om je heen staan die vroeger ook een keer een wiel hebben vervangen…

Succes ermee! Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 juli 2020 10:48 AM
  [ # 9 ]

Hé hé!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juli 2020 11:41 AM
  [ # 10 ]

Als je membraan van de vacuum vervroeging kapot is ( lek, verbogen etc) dan kan het zijn dat je ontstekingstijdstip veranderd zijn, of je ontsteking staat niet meer echt vast.
Haal de verdeler kap er eens af en kijk eens: De “base plate”  moet alleen bewegen met de centrifugaal gewichten. Als het goed is heb je al een elektronische ontsteking op je 85’er Douvrin motor, er zit een “gever” opdrukken e as van de verdeler.

Wat hoor je precies en wanneer Als je gas terugneemt ? Of als je na gas terugnemen ( bijvoorbeeld om van een heuvel af te rijden met een remmende motor) weer gas geeft ? Je laat de auto uitrollen: In neem aan dat je afremt op de motor ?

Waar hoor je het:
- Komt het uit de uitlaat, dan hoor je het onder en achter de motor. Dat is meestal onverbrande brandstof omdat je motor teveel brandstof krijgt en die niet verbrand: Die verbrand dan in de uitlaat met een mooie roffel, meestal een paar knallen achter elkaar. Dat is hinderlijk, maar kan niet echt kwaad:
- Komt het onder de motorkap vandaan ? En zogenaamde backfire is vrijwel altijd 1 knal. Dat komt omdat er brandbaar mengsel is dat ontsteekt op het verkeerde moment: als de inlaatklep dan open is dan knalt het in de inlaat: Dat is nooit een “roffel”.
Je CX heeft een “wasted spark” ontsteking dus hij ontsteekt ook in de uitlaatslag: Dat kan normaliter geen kwaad, maar als je mengsel niet verbrand in de “werkslag” ( door een verkeerd ontstekingstijdstip of omdat je motor te arm loopt) dan wordt dat in de uitlaatslag weggepompt in de uitlaat en kan dan ontsteken aan het einde van de uitlaatslag terwijl de inlaatklep net open is gegaan.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 13 juli 2020 06:42 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor alle reacties, ik vind het erg interessant en leerzaam! Vandaag met de carterontluchtingslang op zijn plek, nu met een slangklemmetje, rijden richting automateriaalzaak. Alles helemaal okee zonder geplof.. Die slang was dus niet losgeraakt door een plof, maar andersom. Wat een opluchting! De vacuumvervroeger was misschien altijd al lek. Toch bij de automaterialenhandel gevraagd of ze zo’n pompje nog kunnen leveren. Helaas niet.

Uiteindelijk was er dus niets aan de hand behalve een losgetrilde slang. Wat uiteindelijk heeft geleid tot een vervelende schade: op de parkeerplaats is de zijkant van de voorbumper eraf gereden. Getuige heeft half kenteken genoteerd en merk auto. Camerabeelden teruggekeken, staat er helaas net een bus voor. Het heeft geen zin, maar ik heb toch aangifte gedaan bij de politie. Bah… Iemand nog zo’n chromen zijbumperdeel over rechtsvoor?

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 287
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 13 juli 2020 08:59 PM
  [ # 12 ]

Balen!
Bumperhoeken liggen nog wel in het clubmagazijn. Let op: er zijn verschillende varianten van. Breedspoor en smalspoor zijn verschillend en sommige versies hadden een rubber op de bumperhoek. Die hoeken hebben gaatjes voor de bevestiging van het rubber. Dat links en rechts verschillend zijn, is nogal triviaal.

Wat betreft je vacuüm vervroeger: sommige versie hebben een (heel klein) lekgaatje in de metalen behuizing. Bij mijn Athena uit 1980 ( ook een 2 liter Douvrin, net als jouw CX) dacht ik dat de vacuümvervroeger lek was. Na flink zoeken vond ik een nieuwe vacuumvervroeger. Daaraan lurken deed me gelijk denken dat de nieuwe ook lek was omdat de onderdruk niet werd vastgehouden. Na wat beter bekijken vond ik een heel klein gaatje in de behuizing die er overduidelijk in hoorde. De oude bleek dat ook te hebben en was helemaal niet stuk.

Natuurlijk kan het membraam dan alsnog kapot, maar als ‘ie iets lekt en de vacuum vervroeging werk wel als eraan gezogen wordt, dan kan dat zo horen.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4849
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 13 juli 2020 10:39 PM
  [ # 13 ]

Scherp van de bumperhoeken.
De 20 RE van de TS is van ‘85 en zal dus breedspoor hoeken moeten hebben. Gelukkig is het voor, die zijn nog wel te vinden voor een schappelijke prijs. Achter is hopeloos duur..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 14 juli 2020 09:34 AM
  [ # 14 ]
zwrtw schreef:

Balen!
Bumperhoeken liggen nog wel in het clubmagazijn. Let op: er zijn verschillende varianten van. Breedspoor en smalspoor zijn verschillend en sommige versies hadden een rubber op de bumperhoek. Die hoeken hebben gaatjes voor de bevestiging van het rubber. Dat links en rechts verschillend zijn, is nogal triviaal.

Wat betreft je vacuüm vervroeger: sommige versie hebben een (heel klein) lekgaatje in de metalen behuizing. Bij mijn Athena uit 1980 ( ook een 2 liter Douvrin, net als jouw CX) dacht ik dat de vacuümvervroeger lek was. Na flink zoeken vond ik een nieuwe vacuumvervroeger. Daaraan lurken deed me gelijk denken dat de nieuwe ook lek was omdat de onderdruk niet werd vastgehouden. Na wat beter bekijken vond ik een heel klein gaatje in de behuizing die er overduidelijk in hoorde. De oude bleek dat ook te hebben en was helemaal niet stuk.

Natuurlijk kan het membraam dan alsnog kapot, maar als ‘ie iets lekt en de vacuum vervroeging werk wel als eraan gezogen wordt, dan kan dat zo horen.

Dat gaatje in het vacuumpompje zit er bij mij ook, aan de zijde waar onderdruk moet ontstaan. Ik snap niet waarom. Ik denk dat ik ‘m eens ga openprutsen om te kijken hoe het precies zit en of zo’n membraan op de één of andere manier kan worden vervangen of gerepareerd. Misschien bestaat er een soort zeer plakbereidzaam vloeibaar siliconen ofzo.

Verder over de schade, het spatbord is toch ook wel wat ingeknikt door het afrukken van het bumperzijdeel. Aangezien ik een eigen risico heb van 225, is het ten opzichte van alleen een bumperdeel (ik schat 100,-?) nog een klein stapje om het spatbord te laten uitdeuken. Zijn er Citroënspecialistische schadeherstelbedrijven aan wie ik een CX kan toevertrouwen? Of uitbesteden aan bijvoorbeeld Classic Paradise voor het demonteren van het spatbord?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 14 juli 2020 09:39 AM
  [ # 15 ]

Uitdeuken zonder demonteren een optie…
(Spuiten zal zoals ik hoor, wel nodig zijn)

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook