1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Le Thonon Bleu - GS Club ‘77
PetervanDijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-2017

- GS/GSA Club
Gepost: 15 juli 2020 03:18 PM

Met gepaste trots mag ik zeggen dat wij het nieuwe baasje zijn van een GS Club uit ‘77! Ik ben al enige tijd geregistreerd bij het CiFo, maar tot op heden nogal passief geweest. Met deze nieuwe aanwinst leek het mij een gepast moment om al hier het wel en wee van de GS te delen vanaf het begin, het begin van onze avonturen met de GS wel te verstaan.

Een ander deel van de geschiedenis van deze GS is te vinden in een post van cxfanatic, http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206763

Het eerste noemenswaardige avontuur zal komende vrijdag aanvangen, dan zal het 1222cc blokje drooggelegd moeten worden. De video’s van het Egbert op het kanaal van DS-TT heb ik al bekeken, ook zal ik ze als voorbereiding nog eens aandachtig bekijken en aantekeningen maken. Hopelijk hebben we de gelegenheid om er een time-lapse filmpje van te maken en ook hoop ik voldoende foto’s te maken, gewoon omdat het leuk en handig is.

Mocht er iemand zijn met absolute aanraders, dan hoor ik die graag! De tips&tricks; uit het DS-TT filmpje zijn dus bekend.

Daarnaast klinkt de versnellingsbak niet helemaal fris meer, hopelijk doet een wissel van de bakolie ‘iets’. Op aanraden van iemand anders op het CiFo heb ik GL4 70w80 bakolie besteld. Op de langere termijn hoop ik van twee bakken één goede te maken, zodat ik die kan wisselen voor de huidige. Waarna ik die weer kan opfrissen.

Afbeelding Bijlagen
WhatsApp_Image_2020-07-12_at_18.24_.01_(@)_.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 juli 2020 04:00 PM
  [ # 1 ]

Welkom Peter,
De tamtam ging al dat Den Haag een GS rijker is…
Die jankende versnellingsbak komt vaker voor.
Waar het probleem zit weet ik niet, maar vroegâh kocht je voor een habbekrats een andere.
Even ter info: Een 5 bak uit een GSA past niet zonder aanpassing aan de koets, een 4-bak wel, alleen het schakeldingetje bovenop de bak moet je wel overzetten geloof ik.

Profiel  
 
PetervanDijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-2017

- GS/GSA Club
Gepost: 15 juli 2020 04:19 PM
  [ # 2 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook de forumregels. police

Dankjewel! Heb je mij al gespot inmiddels? Wanneer hij geparkeerd staat op z’n huidige plekje is ie moeilijk te zien.

Gisteren heeft Michiel Brevet een stukje gereden, die gaf wel wat suggesties om naar op zoek te gaan. Dus dat ga ik maar eens doen en misschien komt er wel wat uit. Het janken/gieren/malen is nu best wel storend, dus ik hoop dat het wel een stuk te verminderen is. En anders niet Smile

Een 5bak staat (nog) niet op de planning, wel overwogen. Wie weet dat we ons ooit nog bedenken.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 15 juli 2020 06:55 PM
  [ # 3 ]

Mooie auto, fijn bezit. Veel plezier ermee.
Het “droogmaken” van de motor is een leuke klus. De film van Egbert is een prima hulpmiddel om de klus te klaren.
Hij heeft het prachtig in beeld gebracht en duidelijk uitgelegd.
De retourpijpen en de oliekoeler zijn de grootste bron van lekkage.
Niet de pijpen en oliekoeler zelf natuurlijk maar wel de afdichtingsringen.
Die worden op den duur knetterhard, gaan scheuren en lekken.
Het beste gebruik je VITON afdichtingen. Die zijn in hoge mate hittebestendig. Als je die monteert, heb je nooit meer last. Deze afdichtingen vind je NIET in de complete motorpakkingssets die worden aangeboden.
In het clubmagazijn halen we de originele ringen uit de verpakking, en stoppen er VITON ringen voor in de plaats.
Het clubmagazijn is zondag a.s. geopend, mocht je belangstelling hebben voor onze activiteiten en daar meer info over willen hebben, je bent van harte welkom.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4865
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 juli 2020 06:36 PM
  [ # 4 ]

Zeg, waar blijft die update nou?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
PetervanDijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-2017

- GS/GSA Club
Gepost: 21 juli 2020 10:00 PM
  [ # 5 ]

@Dirk
Het was zeker een leuk klusje! En de Viton ringen zijn er op gegaan, aan de kop-zijdes dan weliswaar.
Helaas had ik zondag geen gelegenheid om langs te komen, maar een andere keer kom ik graag naar het magazijn.

@Niels
Goed dat je mij scherp houdt Wink Ik moet het beeldmateriaal nog even uitzoeken en CiFo geschikt maken.

Profiel  
 
willingeprins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 27-08-2010

Gepost: 22 juli 2020 11:42 AM
  [ # 6 ]

Ik had ook een huilende bak. Na demontage bleek dat het pignonwiel van het differentieel te heet was gelopen (blauwe verkleuring). Vermoedelijk door slechte smering (te weinig of verkeerde bak-olie). Uit een donorbak het pignonwiel vervangen en het huilen verdween. Ook gelijk maar de goede synchro-ringen overgezet.

Profiel  
 
PetervanDijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-2017

- GS/GSA Club
Gepost: 08 november 2020 01:41 PM
  [ # 7 ]

Oeps, een beetje laat. Maar dankjewel willingeprins, dit gaat/staat op de lijst om na te lopen. Even voor mijn beeldvorming, hoeveel tijd heb jij er voor nodig gehad? Ik twijfel namelijk of ik i) van de donorbakken één ‘zo goed mogelijke’ maak en dan wissel of ii) de huidige/orginele bak uit de wagen haal en die zo goed mogelijk probeer te krijgen. Nadeel van optie ii is dat de GS langere tijd niet rijdend is, wat toch zonde is.

Profiel  
 
PetervanDijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-2017

- GS/GSA Club
Gepost: 08 november 2020 08:55 PM
  [ # 8 ]

Goed, inmiddels is het wel tijd om een klein verslag van de drooglegging te plaatsen. Tegelijk is het ook mijn eerste bericht met foto’s, dus die drempel ben ik dan nu ook eindelijk over. Heel uitvoerig zal het niet worden, gezien Egbert dit al bijzonder mooi heeft gedaan in een aantal video’s. De eerste video vind je hier: https://youtu.be/ikstwtxpDFI.

17 juni, vijf dagen na overname, was het tijd hoog tijd om de kar in kwestie uit elkaar te trekken. Voordat de eerste foto was gemaakt waren de eerste onderdelen al verwijderd. Na het kijken van de genoemde video’s is het demonteren verder niet zo spannend. Achteraf hadden we meer kunnen laten zitten voordat we het blok uit de auto tilden, maar het demonteren terwijl het blok nog in de auto zit is bij sommige delen wel makkelijker. Let er wel op dat je iets overlaat om het blok aan op te tillen! Enige moeite hadden we wel met de bereikbaarheid van de onderste twee moeren tussen blok en bak, gelukkig hadden we voldoende opzetstukken voor handen in de doppensets.

Voor het weg tillen van het blok hebben wij de motortakel gebruikt, niet per sé niet noodzakelijk maar makkelijk. Toen we het met z’n tweeën probeerde ging het toch niet helemaal vanzelf, dus vrij snel gekozen voor de takel gezien die vlakbij stond.


Het gapende gat dat achterbleef. Let op het blokje hout, niet vergeten.

Vervolgens de motor ontmanteld op onze werkpallet, ging prima. Wel echt goed op letten dat de cilinders op hun plek blijven!

Te leuk om niet te plaatsen, ons onderdelen straatje. Hoe verder weg van de auto, hoe eerder nodig tijdens de opbouw.

Bepaald nieuw ziet het er niet uit, maar naar ons idee was er niks ernstigs aan de hand. De bougies zagen er overigens ook keurig uit (geen foto helaas). Is er iemand die daar anders over denkt?



Nadat de koppen eraf waren konden we dus eindelijk doen wat het allemaal om te doen was: de O-ringen vervangen, het rubber was inderdaad to-taal vergaan. Met bijna alles van het blok af konden we weer gaan opbouwen, maar dan uitsluitend met schoongemaakte onderdelen. Het schoonmaken vergde dan ook erg veel tijd, de uitlaatspruitstukken spande de kroon gezien de oude pakkingresten.

Onherkenbare oliekoeler na schoonmaaksessie

Ook de kinnebak ontkwam niet aan de schoonmaak, het resultaat was bevredigend.

Verder ging het terugbouwen voorspoedig. Enige echte tegenslag was een olielekkage nadat we bij de proefstart, uiteindelijk bleek de oliedruksensor niet genoeg aangedraaid.

Uit eindelijk is het gelukt om in twee dagen de hele operatie af te ronden, wel twee lange dagen. Gelukkig maar, want ondergetekende werd aanwezig geacht bij een familie-bbq aan het einde van dag twee. Dat ik er pas om 20u was noem ik liever niet.

Profiel  
 
PetervanDijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-2017

- GS/GSA Club
Gepost: 08 november 2020 09:11 PM
  [ # 9 ]

Omdat de spanrollen en distributieriemen helaas niet binnen waren voordat de drooglegging gedaan moest worden, heb ik op een later moment nog die riedel vervangen (05-08). Bijzonder goed te doen, zolang je maar braaf alles demonteert.

En ook hier weer de ‘onderdelen straat’ gehandhaafd.

Gezien veel stappen het het zelfde zijn als bij het droogleggen, voelde het bijna als een routine klusje. En alles was wonderbaarlijk gangbaar, bizar toch Wink Het nieuwe spul zat er dan ook erg vlot op, ook hier geldt: na het kijken/ bestuderen van de video’s van Egbert gaat het heel mooi.

Wel heb ik één onschuldige stommiteit begaan.. De ringen van de windtunnel had ik verkeerd gemonteerd waardoor er een schurend geluid optrad bij draaiende motor, dus snel motor uit en opzoek naar het euvel. Toen gecheckt of er nergens schade was ontstaan en de windtunnel weer goed gemonteerd, opgelost. De ringen (of spacers) moeten dus áchter de windtunnel, om te zorgden dat de D-riemen en poelies vrijlopen van de windtunnel. (Helaas geen foto’s)

Profiel  
 
PetervanDijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-2017

- GS/GSA Club
Gepost: 08 november 2020 09:23 PM
  [ # 10 ]

Sinds begin oktober staat Le Thonon rustig te wachten op beter weer.. en tijd van mij…  en plek om te werken. Naar de CX Prestige, maar dat is weer een ander verhaal.

Werkzaamheden die nu nog op de korte-termijn planning staan zijn:
- Versnellingsbak wisselen/ oppeppen. Mbv twee donorbakken
- Benzine pomp vervangen/oppeppen, zweet nu wat benzine.
- Bobine bekabeling nazien, na doorgesmolten stekker tijdens vakantie.
- Carburateur reinigen en pakkingen vernieuwen

Dus later meer Smile

Dit was trouwens ooit één van de stekkertjes op de bobine. Het mannetjes-stekkertje waar deze op moest was losgetrild, hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt dit genoeg hitte om de stekker te koken..

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4865
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 november 2020 09:52 PM
  [ # 11 ]

Goeie update Peter! Is je blokje nu nog steeds goed droog? Wel relax dat je bij huis alsnog de plek hebt om de boel te demonteren zonder dat je iemand in de weg zit.
Zo’n versnellingsbak uitpluizen, da’s eigenlijk wel een mooi winterklusje Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
PetervanDijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-2017

- GS/GSA Club
Gepost: 10 november 2020 11:14 AM
  [ # 12 ]

Thnx Smile En inderdaad een prima plekje om te klussen als het mooi weer is én dezelfde dag klaar is.

In de +/- 3000km na de drooglegging leek het blok mooi droog te blijven, wel jammer helaas van de anti-roest functie. Ik hoop ook dat het koppelingshuis een beetje fris , die zat nogal onder de smeer. Als dat weer zo maar eens kijken waar dat vandaan komt, krukaskeering wellicht?

De bakken zullen wel moeten wachten op een werkplek in een schuur/garage.. Ik vermoed niet dat ik daarvoor de eettafel kan annexeren, daarbij vind ik dat zelf ook net niet relaxt gehehe.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 november 2020 01:19 PM
  [ # 13 ]

Goed bezig. Je hebt de kleine drooglegging uitgevoerd begrijp ik uit je verhaal. De belangrijkste lekkagebronnen zijn de retourpijpafdichtingen en de oliekoelerringen. Je kunt ook een uitgebreide drooglegging doen waarbij je krukaskeerringen en nokkenaskeerringen ook doet. Let ook op de keerring bij de ontsteking, deze wil ook goed lekken. Verder wil ook de keerring op de as van de oliepomp (achter het aaandrijftandwiel) ook wel eens lekken, maar vervangen daarvan is werk voor een specialist

De lekkage in het koppelinghuis zou nog kunnen komen door de keerring die op de ingaande as zit. Dus als je een andere bak monteert of deze gaat herstellen dan raad ik je aan ook de keerringen te vervangen in de bak (3 in totaal). Aan de hand van de soort herrie die de bak maakt kun je je al wel een idee vormen van de oorzaak. Als het gieren erger wordt naarmate je een hogere versnelling kiest is het achterste lager van de priseas waarschijnlijk de oorzaak. Deze wordt meer belast naar mate de belasting zich naar achteren verplaatst. Als het gegier in elke versnelling min of meer aanwezig is kan het ook in Pignon/kroonwiel zitten. Allemaal nogal gevoelig voor goede smering. Schakelt de bak verder goed, ook in zijn 2? Meer montoon gegrom komt waarschijnlijk uit de lagers van het differentieel. Overigens biedt het plaatsen van een andere bak geen enkele garantie op een stille bak.

Als je de keienvanger nog wilt behandelen tegen roest moet je de 3 balken goed van binnen behandelen. Vooral de 2 in lengterichting willen nog wel roesten van binnenuit omdat deze vol zitten met purschuim, dus een lekker dun middel gebruiken. Zelf gebruik ik vaak verse motorolie, omdat dat lekker blijft kruipen. Gebruik het ook voor de dubbele bodemplaat bijv. Wel pas doen nadat het plaatwerk zuiver is. Balk onder de bumper roest juist omdat die afgesloten wordt door de bumper, dus daar meer aan de buitenzijde behandelen in de naden.

Profiel  
 
PetervanDijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-2017

- GS/GSA Club
Gepost: 22 november 2020 04:25 PM
  [ # 14 ]

Dank voor je bericht, ik neem het mee wanneer ik weer aan de slag ga en keuzes moet maken over wat wel en niet te doen Smile Voordat ik aan de bak ga beginnen moet ik ook nog eens precies opschrijven wat de ‘klachten’ van de bak nu zijn. In mijn herinnering gaat de intensiteit vooral mee met de rijsnelheid, onder belasting. Maar goed, inmiddels weet ik steeds beter waar ik op moet letten dus dat schrijft ook makkelijker.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 05 december 2020 01:05 AM
  [ # 15 ]
PetervanDijk schreef:

Thnx Smile En inderdaad een prima plekje om te klussen als het mooi weer is én dezelfde dag klaar is.

In de +/- 3000km na de drooglegging leek het blok mooi droog te blijven, wel jammer helaas van de anti-roest functie. Ik hoop ook dat het koppelingshuis een beetje fris , die zat nogal onder de smeer. Als dat weer zo maar eens kijken waar dat vandaan komt, krukaskeering wellicht?

Vergeet niet dat de ventilator alle gelekte olie uit de oliekoeler de hele motorruimte doorblaast. Mijn blok was ook baggervet en nu weer, omdat ik alsnog een lekke oliekoeler heb (ringen).

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook