Mijn DSuper5 uit 1973 heeft naast de ventilator die aan de waterpomp zit een extra elektrische ventilator. Die deed het jarenlang niet, maar heb ik nieuw leven ingeblazen - een veilig idee met het toenemend aantal hete dagen.
Ik kan die ventilator met een knop op het dashboard aan/uit zetten wanneer het koelwater te heet dreigt te worden.
Mijn vraag is alleen: welke kant moet die ventilator op draaien? In dezelfde richting als de ventilator op de waterpomp - dus vanachter het stuur gezeten met de klok mee? Of moet de extra ventilator juist de andere kant opdraaien…?
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
dat hangt er vanaf hoe de fan op de motor gemonteerd is ......
weet niet of het hier mogelijk is de fan gewoon om te draaien .
dont ask
gewoon laten draaien en voelen of de wind naar de waterpomp blaast !
Originele systeem met relais aan de batterijbak en sensor in de radiator werk toch prima
( als alles electrisch in orde is )
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. hij moet er tegenin draaien! dat bevordert de doorstroom!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, hij draait tegengesteld aan de vaste fan. Maar aan de stand van de schoepen kun je ook zien hoe hij moet draien. Hij moet naar achteren blazen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Klopt , maar sommige bladen kan je gewoon op twee manieren op de motor monteren .
en dan moet je goed opletten .....
en ook de plus en min aansluiting van deze motor niet omdraaien .......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Marcel: als je achter het stuur zit draait de vaste fan tegen de wijzers van de klok in. En niet met de klok mee.
Maar het simpelst is natuurlijk de zaak zo aan te sluiten dat de elektrische fan naar achteren blaast. Het beste te testen bij stilstaande motor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@Jantje je hebt helemaal gelijk: vaste fan draait tegen de klok in. Ik laat de elektrische fan de andere kant opdraaien.
Ik geef de voorkeur aan het zelf kunnen regelen omdat ik überhaupt niet weet of de fan automatisch aanslaat. En als ik erachter kom dat dit niét zo is, ben ik te laat.
Dank voor de reacties.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik had destijds eerst met een pannetje heet water gecontroleerd of het thermocontact het deed natuurlijk. Verder had ik de - van de fan (het thermocontact zit aan de - kant) verbonden met de draad van het verklikkerlampje voor remblokslijtage. Op die manier kon ik controleren wanneer de fan aanging. Dat was steevast als de wijzer van de temp meter nog maar 1 mm van het rode vakje stond. Nooit een kokende motor gehad, ook niet in de Drome met aanhanger in 2003.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
wbogaerts schreef:Klopt , maar sommige bladen kan je gewoon op twee manieren op de motor monteren .
en dan moet je goed opletten
Walter
en dan zul je zien dat het niet uitmaakt in de blaasrichting…....
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat niet. Maar het maakt wel uit voor het rendement omdat de bladen een beetje hol zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.