Hallo, ik ben nieuw hier.
Met de corona is er privé veel gewijzigd in mijn professioneel leven.
Ik zoek een andere wagen om mijn veel duurder vervoermiddel van de hand te doen.
Mijn jaarlijkse km’s zijn gehalveerd door wijziging werk, meer elektrische fiets en motorscooter 250cc.
Ik schat nog zo’n 10000km per jaar.
Ik ben geen citrofiel, maar hoorde veel goeds van de Picasso eerste generatie.
Ik kijk naar het model 1.6 benzine, want ik moet zelden iets meer dan 500kg trekken en nooit ver.
Opties cruise control en airco moet reeds aanwezig zijn.
3000€ zou ik als grens willen trekken.
Die motoren zouden sterk en betrouwbaar zijn. (de 1600cc benzine)
Maar ook vrij fors verbruik van 1 op 10 tot 12?
Maar ik ken weinig naar dit model.
Waar moet ik op letten buiten de reguliere dingen, specifiek voor dit model?
Wat zijn de OH intervallen 15 of 20Dkm?
Wanneer distributie/ waterpomp?
Heeft deze een volwaardig reservewiel? Kunnen de achterste stoelen eruit?
Maak me wat minder dom aub ?
Het gaat eigenlijk over serie 1 en 2 nadat ik de topic gelezen heb over de geschiedenis van de picasso













Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Distributie is 10 jaar of 120000km, naargelang eerder komt. Aandachtspunt zijn de kokerbalken, deze willen nog wel eens doorrotten.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Ik zou voor de 1.8 16V gaan. 2e hands dezelfde prijs.
Meer koppel en in de praktijk hetzelfde verbruik ongeveer. (op snelweg 1:14, je kan meekijken met de verbruiksmeter)
De kokerbalken zijn inderdaad een kwetsbaar punt, ogenschijnlijk lijken ze goed, maar als je vooraan aan de onderkant van de kokerbalk drukt kan het wel eens verrassingen opleveren…
De condensor van de airco wil bij hogere leeftijd ook wel eens lek raken.
De eerste generatie verbruikt vaak wel wat olie, vanaf 2004 is het verbeterd.
Verder zijn ze eigenlijk best betrouwbaar en roestbestendig.
Interieur blijft ook netjes.
Inmiddels is het een beetje achterhaald model, maar een fijne gezinsauto.
En vaak voor een habbekrats te koop.
En ja, hij heeft een volwaardig reservewiel en de achterstoelen kunnen er per stuk uit.
Gewoon een proefrit maken en voelen hoe ie rijdt.
Succes!
De 1.8 gaat toch belastingtechnisch in België weer een stuk hoger zijn. Ook de co2 is hoger, de fiscale peekaas (PK) hoger. Nee dat wil ik de roverheid niet geven.
Dan doe ik wel een chiptuning op de 1.6
Bovendien lees ik in de reviews van autowereld verbruiken van 9 a 10 liter op 100km.( geen autostrade) Dat is wel fors
Oudere techniek vind ik niet erg. Wordt onze 2e wagen.
Daarom draag ik Dacia ook een warm hart toe. Beproefde techniek is een goede basis voor weinig kopzorgen…
Maar is de motor bovengemiddeld sterk ( duurzaam)? Ik hoor hier en daar van wel
O ja.
De roverheid…
Gaat in NL naar gewicht.
Hier €52,- per maand aan mrb…













Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Chiptuning voor extra power? Gaat bij die 1.6 nauwelijks iets doen, is zonde geld.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Zelfs geen NOS-kit?
Geen man overboord, er is nog geen wagen op de oprit.
Heb zonet met een picasso eigenaar gesproken.
1.6 uit 2007
164000km.
Behalve 2 airco’s stuk geen andere problemen.
7,5L/100km
120kmh geen probleem qua geluid.
Die 1.6 is een TU5JP4 motor geloof ik. Degelijke motortjes, maar willen nog wel eens last hebben van een zwetende koppakking of klepdekselpakking, mits niet erger wordt en het alleen bij lekkage naar buiten blijft worden ze daar prima oud mee (maar goed is anders natuurlijk).
Mijn ouders hebben er eentje uit 2003 met de 1.8 gehad. Die staat erom bekend dat ie een slok olie lust.
Verbruik tja, het blijft een grote zware auto en dat 1.6 motortje moet er hard aan sjorren, zelfde motor zit ook in Saxo’s en dergelijke.
Verder wat iedereen hierboven ook zegt, de dorpels willen graag rotten als ze op leeftijd zijn.
En nog iets, de achteras is er eentje met torsievering en die wil na al die jaren gaan doorhangen bij het eerste beste beetje lading. De Xsara Picasso van m’n ouders kwam op het laatst met de trekhaak aan de grond met 3 mensen achterin als je over een drempel reed. Een gereviseerde achteras of hulpveren plaatsen helpt.
En ja, de achterstoelen zijn volledig verwijderbaar en dan heb je een vlakke laadvloer, net een bestelbus, ideaal.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
FastFred schreef:Degelijke motortjes, maar willen nog wel eens last hebben van een zwetende koppakking of klepdekselpakking.
Dat is niet de TU5JP4, maar de TU3.
Mijn TU5JP4 is na 17 jaar en bijna 190.000 km nog steeds kurkdroog.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
I stand corrected
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Mijn C4 grande Picasso uit 2007 heeft 255.000 gelopen en moet nieuwe distributieriem + grote beurt + wat andere reparaties = 2000+ euro.
Optie is inruilen voor een wat jonger exemplaar (eerste generatie, 7 persoons 10 jaar oud, onder de 150,000 km). Momenteel heb ik een 1.8. Valt me op dat zeker 3/4 van de Picasso’s die aangeboden worden een 1.6 motor heeft (met of zonder turbo). Een proefrit gemaakt en deze motor is wel wat lawaaieriger dan de 1.8 en natuurlijk wat trager (terwijl ik 1,8 in de heuvels van Frankrijk al niet echt je van het vind)
Is bij enige bouwjaar de 1.8 (en de 2.0?) vervallen en hebben ze toen een 1.6 gekregen? Snap er namelijk niks van hoe het zit met de motoren. 2.0 lijkt altijd een automaat te hebben? Daarnaast hebben garages - als ik vraag bij welke km stand de distributieriem is vervangen - geantwoord dat deze een ketting ipv riem heeft. Ook bij een 1.8 uit 2007 (zelf als mijn huidige C4 die wel een riem heeft).
Mn Citroendealer geeft aan dat 1.8 en 2.0 zeer betrouwbare motoren zijn en je de 1.6 met turbo moet laten staan als de geschiedenis niet bekend is.
Optie is ook nog om mn huidge C4 toch die beurt te geven. Duur, maar goedkoper dan een andere auto. Vergeleken met de Xantia en C5 die we gereden hebben vind ik de C4 overigens een dure wagen in onderhoud.







Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
De laatste 1.8/2.0-versies van de C4 (Grand) Picasso zijn in 2009 van de band gerold. Toen was de overgang naar de turboloze 1.6 VTi, kort daarna kwam de 1.6 mét turbo, oftewel THP, daar nog bij.
De 1.8 16v is gekoppeld aan een handbak, de 2.0 16V aan een half- of volautomaat. Bij mijn weten hebben beiden een riem, de 1.6VTi/THP zijn ketting-aangedreven.
Ik schat de 1.8/2.0 hoger in qua betrouwbaarheid dan de 1.6 VTi en zeker de 1.6 THP. De 1.6 VTi is o.a. bekend om een hoog olieverbruik, van de 1.6 THP is vrij algemeen bekend dat ze geen beste reputatie hebben. Over beide motoren zwerven hier op het forum wel wat topics rond.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Willeam en PDO, prima informatie, maar oldskoolracing heeft het over een Xsara Picasso.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto
GrandPicasso schreef:Willeam en PDO, prima informatie, maar oldskoolracing heeft het over een Xsara Picasso.
Daar twijfelde ik ook al over.
Maar de informatie over de Citroen C4 7 persoons picasso is helemaal helder! Dank! Nou vallen de puzzelstukjes op hun plek.
In een C4 grand picasso automaat heb ik wel eens gereden (auto van iemand anders). Dat vond ik niet fijn rijden. Iemand die een Picasso had zei - toen ik op zoek was naar mn eerste 7 persoons Picasso: als je maar geen automaat neemt.
[quote author=“Willeam"schreef
als je maar geen automaat neemt.
Dan is er ook nog de vol automaat, en de half automaat. Die heb ik dus.
Als je met een lode voet op het gaspedaal beukt rijd dat inderdaad shit. Maar als je met beleid gas geeft en naar de motor luistert voor het schakelmoment, wen je eraan en rijdt het prima. En ik vind mezelf een snelle rijder. Wil niet zeggen een te harde rijder hè.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto