Hoi,
Wie weet antwoord op de volgende 2 vragen. Binnenkort ga ik de wagenhoogte voor opnieuw afstellen. En gelijk de hoogteregelaar schoonmaken. Ik had begrepen van een vorige forum bericht dat de draagarmen voor horizontaal horen te staan in de rijstand.
Maakt het nog uit als de banden maat iets groter is? Ik heb Vredestein Sprint Classic er op in de maat 155.
Het afstellen moet de rijhoogte afgesteld worden als er een bestuurder er in zit? En dan doel ik op het gewicht. Als ik in de auto ga zitten, gaat deze altijd iets omhoog. Moeten dan de draagarmen horizontaal staan?
Of moeten deze voor horizontaal staan als er niemand in zit?
Groet Erwin
► Instagram •
of de bestuurder er wel of niet in zit zou niet mogen uitmaken gezien de hoogteregeling.
Ikzelf zou de hoogte afstellen als bij de originele bandenmaat, met eventueel een correctie voor een andere band qua hoogte
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
In de vraagbaak staat precies hoe het moet. Samengevat: 189 mm +/- 10 mm voor, 272 mm +/- 10 mm achter. Voor: midden van de stabilisatorstang tot aan de grond. Achter: midden de met bouten aan elkaar bevestigde randen van het subframe. Handhoogtebediening los. Banden op juiste spanning (Afwijkende maat dus corrigeren, zoals j.witkop ook aangeeft).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eén hele duidelijke waarschuwing: het afstellen van de rijhoogte moet op een vierkolomsbrug of een smeerkuil gebeuren. Je mag nooit en te nimmer aan de rijhoogte gaan verstellen terwijl je onder de wagen ligt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Allemaal bedankt voor de tips!
Ik gebruik rubberen stootblokken uit de scheepvaart industrie. Zodat de auto nooit te ver naar beneden kan zakken, wanneer ik deze ga afstellen.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als je 19 cm lang bent gaat het net lukken ;—
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Jeroen Simons schreef:Als je 19 cm lang bent gaat het net lukken ;—
Totdat je de verkeerde kant op draait….
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
mexced schreef:Allemaal bedankt voor de tips!
Ik gebruik rubberen stootblokken uit de scheepvaart industrie. Zodat de auto nooit te ver naar beneden kan zakken, wanneer ik deze ga afstellen.
NOOIT zo doen Erwin!!!!! ALTIJD op een vier kolommer!!!!! Of je moet je leven vroegtijdig zat zijn.
Sla deze waarschuwingen niet in de wind.
En…... op een brug is afstellen een fluitje van een cent. Tien minuten, incl. op en afrijden.
Echt, tegenwoordig vind je overal doe het zelf garages waar je voor een habbekrats een uurtje een vierkolommer kan huren.
Waarom zou je dat niet doen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hilversum: 10tje per uur…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
citro-power schreef:Jeroen Simons schreef:Als je 19 cm lang bent gaat het net lukken ;—
Totdat je de verkeerde kant op draait….
Ik zou niet weten hoe hoog die rubber blokken zijn om eea goed af te kunnen stellen en om als mens niet geplet te worden als de auto zakt…...
Ff een 4 koloms brug huren dus. Auto laten lopen in rijstand. Stalen balk onder de meetpunten en eerst even uitrekenen wat de hoogte vanaf de bovenzijde stalen balk tot het meetpunt moet zijn (Rand van de rijplaten waar de balk op ligt, de balk zelf en correctie voor de andere banden). Meten kan met een rolmaat of zoiets. Na het verdraaien (Op hoogte) even aan de auto hangen en omhoog duwen. Dan opnieuw even meten.
Inderdaad 10 minuten werk.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Voor de hoogteafstelling voor hoef je niets te meten. Zoals je zelf al zegt kijk je simpelweg van voren of de voorste rand van de onderste draagarmen een horizontale lijn vormen met de onderkant subframe. Dan is veerweg naar boven en naar beneden gelijk en de geometrie correct.
Een tijdje geleden alweer had ik de hoogteregelaar vervangen, en de wagenhoogte opnieuw afgesteld. Een foto er bij hoe ik het toen heb uitgevoerd. Een kale velg met daaronder rubberen blokken. Die dezelfde hoogte hebben als de rand van de velg tot aan de weg. Afstellen op deze manier was zo gebeurd. En inderdaad draagarmen gelijk met de onderkant van de subframe dan veert de auto het fijnst. Nog bedankt voor de tips.
► Instagram •