Egbert, door dat te hoge afsluitdopje heeft de peilstok toch een verkeerd oliepeil aangewezen?
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Breeze schreef:‘k Krijg hier net te horen dat ik thuis ook niet mag klagen.
Adri
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zo, de Raid is over. Moe en voldaan ben ik thuis.
Zodra ik geland ben ga ik wel een stukkie schrijven.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik loop achter met het publiceren van de vlogs.
Veel dank aan Rolph voor het snelle en prachtige montage werk.
De hele reeks kan je zien op:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLyFCbEAVrpdZktpXyG1dPkjjeZ9s88XGg
De laatste vlog:
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dank voor de prachtige verslagen, Egbert, Anne en Rolph! Ik heb jullie met veel plezier gevolgd op Facebook.
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Mooi gedaan, proficiat!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ja, leuk om de Raid via de dagelijkse filmpjes mee te kunnen beleven
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Erg leuk om het zo met die video’s te volgen. Moest wel gniffelen bij het zien van die rij Citroëns op het perron, met de ANWB bus erachter
Mooi dat iedereen het ook gehaald heeft.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Van de voorpagina.
Citroën CX 50 - Raid Arctique 2024
Het is wederom gelukt: een groep enthousiaste CX liefhebbers zo gek te krijgen om in Kiruna te verzamelen en vervolgens gezamelijk dezelfde route naar Parijs te rijden als 50 jaar geleden. Wát een ervaring!
In 2004 heeft forumlid Citrohenno reeds de rit gereden in zijn ‘77-er GTi. Alleen. Uitroepteken. Vervolgens is vanuit dit forum ook in 2014 deze rit verreden. Destijds een stuk groter opgezet en georganiseerd door RensKorevaar en JWH, wisten zij 17 auto’s bij elkaar te krijgen om de rit te verrijden, met technische ondersteuning verleend door ANWB-er WegenwachtEend en Waterman. Gezamenlijk wisten zij deze memorabele rit uit te rijden en werd heel diep een zaadje geplant om dit in 2024 te herhalen..
Eind augustus 2020 wordt het balletje voorzichtig eens opgegooid, wat dan halverwege 2022 opgepakt wordt door par ExeMple!. Een lijstje geïnteresseerden volgde en in maart 2023 is er dan echt een organiserend gezelschap. RensKorevaar was zo vriendelijk om alle beschikbare informatie van 2014 te delen en het herorganiseren kon beginnen! Anderhalf jaar aan maandelijks overleg en geregel later hadden we dan 18 deelnemende CX-en, een ANWB bus gevuld met Anne Toes, Egbert, 7 kratten onderdelen van de CX club, vers ontworpen stickers, een technische keuring bij Classic Paradise door Leontien, Johan Oldenhage en het technisch team, een verbandtrommel per auto, diverse sponsoring en vooral heel erg veel zin!
De deelnemersgroep was heerlijk divers: veel Nederlanders, maar ook Duitse Russen, Duitse Duitsers, Noren, Zweden, een Franse Amerikaan, Australiërs en zelfs een equippe uit de Achterhoek! De jongste deelnemer was 29 jaar, de oudste 77. De jongste auto is van 1989, de oudste van 1976. Kale 2 liters en complete 2500 turbo’s, Serie 1 en Serie 2, benzine en diesel. De laatste voorbereidingen worden getroffen, en dan gaan in begin augustus de eerste auto’s naar het noorden, en begint de voorpret pas écht!
Tekst: Nielsje
Foto’s: deelnemers Raid
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuk verslag, ga het bijna jammer vinden dat ik geen CX heb.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Het was een te gekke ervaring! Ik heb er nu alweer zin in.
Van de voorpagina.
Raid Arctique 2024 - De heenreis
Om de 50e verjaardag van de CX luister bij te zetten rijdt een groep liefhebbers de Raid Arctique opnieuw. Maar dan moet je er wel eerst komen..
De rit naar Kiruna, het vertrekpunt van de Raid, mag iedere equippe voor zichzelf bepalen. En dat is leuk! De meest directe route, midden door Zweden of langs de Botnische Golf omhoog, wordt door een aantal equippes en ook de ANWB bus, genomen. Een aantal teams gaat via Finland omhoog, waarvan een groot deel vanaf Duitsland de ferry naar Helsinki pakt. Een enkeling pakt eerst een stukje Zweden, maar ook de route via Polen, Litouwen, Letland en Estland wordt genomen om Helsinki te bereiken! Dat moet een prachtige route zijn om te rijden! Door Finland heen kiezen een aantal teams voor de nachttrein naar Rovaniemi, maar de echte liefhebbers van autorijden doen dat natuurlijk niet.
Ook via Noorwegen wordt de tocht naar het noorden door een aantal teams afgelegd en zo kiest iedereen voor z’n eigen route. Veel equippes kiezen ervoor om de Noordkaap te gaan bezoeken, nu we er toch zijn.. Leuk is dat een behoorlijk aantal mensen hun reis via Polarsteps bijhouden en dus te volgen zijn. Te gek om van iedereen updates te krijgen tijdens hun reis met bijbehorende foto’s van het echt prachtige Scandinavië. Tegelijkertijd volgen de updates via WhatsApp en er lijkt haast een wedstrijd te ontstaan van wie het eerst rendieren of elanden spot naast, of óp de weg.
De eerste equippe is nog niet eens een dag onderweg of een hydraulisch lek wordt al gemeld: een kleine octopus is gesneuveld. Lokaal worden er bij, naar wat het lijkt, een mechanisatie bedrijf allerhande koppelingen en t-stukken aan elkaar geknoopt om zodoende een niet lekkende retour te realiseren. Daar blijft het echter niet bij: een van de teams in de buurt van de Noordkaap hebben een laadprobleem. Het blijkt dat de auto is voorzien van zowel een externe (oude) en interne (nieuwe) regelaar. Op afstand worden instructies verstuurd om de boel aan te passen en ze kunnen weer verder. Later zou blijken dat de nieuwe dynamo intern ook nog een losse aansluiting had.. Een andere CX had onderweg last van een desintegrerend contactslot: dit werd simpelweg omzeild door de sleutel maar niet meer uit het slot te halen. Last but not least was er een CX die tot twee maal toe strandde in Zweden met ontstekingsproblemen. Zij reden dezelfde route als de ANWB bus en konden zodoende onderweg gebruik maken van de nodige hulp. Deze CX werd overigens, terwijl deze werd afgesleept op de snelweg, gespot door een CX liefhebber die toevallig op vakantie was in Zweden. Kleine wereld.
Op zondag avond kwamen alle teams aan in Kiruna, in verschillende hotels. In de parkeergarage van een hotel werd een kleine werkplaats ingericht en zodoende konden Anne en Egbert meteen hun vaardigheden tonen. ‘s Avonds werd er uiteraard gezamenlijk gegeten en gedronken. Op naar de start!
Tekst: Nielsje
Foto’s: diverse deelnemers
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Aha, het wordt een feuilleton. Leuk!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Van de voorpagina.
Raid Arctique - Kiruna naar Gällivare
De eerste etappe van de Raid Arctique is kort, maar met een bijzonder bezoek aan de LKAB ijzermijn in Kiruna.
De rit begint met een lazy morning: de teams hoeven pas om 11:30 te verschijnen op de parkeerplaats voor het nieuwe stadshuis in Kiruna. Hier zien we alle deelnemers voor het eerst samen en volgt na een openingsspeech door de organisatie. Vanaf hier gaan we met een touringcar naar de mijn. Deze mijn is zó belangrijk, dat de hele stad langzaam wordt verplaatst vanwege verzakking van de bodem. Historisch relevante gebouwen worden in hun geheel verplaatst, minder relevante architectonische bouw wordt gesloopt en vervangen. De mannen van de ANWB hoeven zich niet te vervelen, al enig klein leed heeft zich voorgedaan. Zo is van een auto het achterraam in het portier verdwenen, om daar vervolgens te blijven: precies op de dag dat het regende.
Na een korte lunch begint de schoolreis naar de LKAB ijzererts-mijn. De tourgids vertelt aan een stuk door over de geschiedenis van de mijn, de stad en het verplaatsen ervan. De bus rijdt simpelweg de berg in en via een compleet ondergronds wegennetwerk komen we aan in het bezoekerscentrum. Een prachtig stukje propaganda gemengd met geschiedenis ontvouwt zich tot een interessant geheel, waarbij het delven van het materiaal wordt uitgelegd aan de hand van veel beelden en animaties. Een deel van het bezoekerscentrum is ingericht als museum en ook verschillende machines staan opgesteld. Behoorlijk indrukwekkend en bijzonder om te zien!
Overigens zal na het bezoek aan deze mijn blijken dat m’n schoonvader in de vroege jaren ‘70 ook al eens de mijn had bezocht: toen gingen ze nog met de lift naar beneden. Denk je ook een bijzondere ervaring te kunnen delen..
De rit naar Gällivare is ongeveer 120 kilometer en die wordt het laatste deel van de dag verreden. De rit zelf is volledig zonder problemen en rond 18:00 proberen de equipes een parkeerplek te vinden rondom het hotel, waarna het avondeten volgt.
Egbert heeft de werkzaamheden die Anne en hij hebben uitgevoerd per dag gefilmd. Een dag later kwam het vlog van de dag online op het youtube kanaal van DS-TT. Hier het vlog van de eerste dag:
.
Tekst: Nielsje
Foto’s: diverse deelnemers
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 05-09-2009
- ID/DS 21 Pallas
- Xantia Exclusive break
- CX 2400 GTi
Leuk geschreven! Het is net of ik er bij was…