Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En het wederom neerzetten van de club als heilig en alle anderen zijn prutsers… Zo jammer dit..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
DriverD schreef:Even een paar kanttekeningen.
Puntsgewijs: 1: Je hebt het over hardheid: Dat is niet hetzelfde als gehard staal.
2: Als je op snelheid een steen raakt dan vindt ik dat een “normale” zaak voor de sterkte en zeker geen in vraag te stellen punt: Als je er met een Rallye DS niet 2 keer achter elkaar mee de col de Turini op kunt dan kan dat zijn, ( waarom ik dat vermeld: Citroen verving bij de Rally DS en SM sommige onderdelen preventief na iedere etappe). Maar als je op de snelweg met 120 of zelfs 180 over een baksteen rijdt en je wielophanging komt los, dat vindt ik geen acceptabele constructie. Dat er iets verbuigt, ja dat kan. Dat was het vroeger ook niet en de RDW denkt daar denk ik zo over.
3: Simpele vraag: Hebben jullie het gereedschap om die ringmoer met 400 Nm aan te trekken. ? Dan kunnen we misschien met een paar mensen kijken of we hier iets over kunnen zeggen ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Punt 3: en je hebt een verankerde werkbank nodig om je lager in op te spannen.
Chyparse doet dat op een stalen zuil in de wekrplaats die ze ook gebruiken om de lager opsluitring los te draaien. Dat gaat met 2 verlengpijpen van elk 4 meter….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Eigenlijk is het vreemd dat producenten en verkopers van materiaal/producten aansprakelijk zijn voor de deugdelijkheid ervan en dat dit blijkbaar voor nieuw geproduceerde/verkochte onderdelen van “oude auto’s” niet geldt. Voor een rubber stofhoes is het nog daar aan toe (hoewel ik baal als ik ieder jaar op de naad gescheurde hoezen wederom moet vervangen) maar voor onderdelen als ophanging, remmen, verlichting en banden moet je toch er op kunnen vertrouwen dat deze aan de (fabrieks-)eisen voldoen? Misschien moeten we toch naar een soort TUV toelating toe voor dat soort onderdelen, Ook al zal dat waarschijnlijk prijsopdrijvend werken, de basis moet op orde zijn. Niemand wil ongelukken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bogaard77 schreef:400! Dat trek je niet aan met je gamma moment sleuteltje. Daar moet je een serieuze dop op zetten en een pijp van 2 meter!
Een pijp van een meter en dan 40 kg trekken, dat red je toch wel?
De voorasmoeren van de XM zitten vast met 320 Nm red je ook wel met een stuk duims pijp van een meter.
Overigens vind ik dat dit draadje de verkeerde kant opgaat, even gewoon aardig blijven doen tegen elkaar moet toch niet al te moeilijk zijn.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen Simons schreef:Eigenlijk is het vreemd dat producenten en verkopers van materiaal/producten aansprakelijk zijn voor de deugdelijkheid ervan en dat dit blijkbaar voor nieuw geproduceerde/verkochte onderdelen van “oude auto’s” niet geldt. Voor een rubber stofhoes is het nog daar aan toe (hoewel ik baal als ik ieder jaar op de naad gescheurde hoezen wederom moet vervangen) maar voor onderdelen als ophanging, remmen, verlichting en banden moet je toch er op kunnen vertrouwen dat deze aan de (fabrieks-)eisen voldoen? Misschien moeten we toch naar een soort TUV toelating toe voor dat soort onderdelen, Ook al zal dat waarschijnlijk prijsopdrijvend werken, de basis moet op orde zijn. Niemand wil ongelukken.
Wij zijn het niet vaak eens, maar met het bovenstaande sla je de spijker op z’n kop. Het is vreemd dat iedere ondernemer zonder enige fatsoenlijke certificering onderdelen op de markt kan brengen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Peter, je zit met de treksterktes een factor 10 fout. Ik vond het al vreemd, want ordinair pisbakkenstaal heeft een vloeigrens van 240 en een treksterkte van 360N/mm2. Vandaar dat we dat vroeger staal 36 noemden (toen rekenden we nog in kg!).
Ik ben het even gaan opzoeken: http://mcbboek.nl/MCB_h10/Technische_gegevens.htm
Edit: Gezien de wisselende belastingen met een groot dynamisch gehalte bij de onderste fusee zal ook de taaiheid van het materiaal van belang zijn. Maar dat is meer een kwestie van de juiste toevoegingen dan van sterkte.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jan, je hebt gelijk, ik heb me vergist bij het omzetten van de klassen naar de Nm.
Voor iedereen die het niet direct ziet: 8.8 = 800 N/mm2, 10.9 is 1000 N/mm2 en 12.9 1200 N/mm2.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Citroensmgz schreef:Jan, je hebt gelijk, ik heb me vergist bij het omzetten van de klassen naar de Nm.
Voor iedereen die het niet direct ziet: 8.8 = 800 N/mm2, 10.9 is 1000 N/mm2 en 12.9 1200 N/mm2.
Interessant dit allemaal.
Ik was al verbaast;op mijn wielbouten staat 8.8
Dus ik snapte het al niet helemaal
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Mensen ik trek mij even terug uit deze discussie en ga genieten van mijn vakantie zittend voor het tentje in het Thuringer woud. Na mijn vakantie ga ik samen met een paar critici hier kijken of we die 400 Nm test kunnen doen. Meten is weten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Geniet er van Egbert en ga vooral door met je goede werk voor de DS eigenaar.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Geniet ervan
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Veel plezier Egbert!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het Thüringer woud? Daar zit je in ieder geval heel erg goed. Geniet ervan!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!