speling op de bussen gemeten, alle vier liggen ze boven het blok 0.02-0,03 mm. ( blokhaak en voelermaten)
ik laat daarmee de pakking onder de bussen zitten.
heb nu hopelijk wel een deugdelijk merk koppakking ( 1,5 mm) en bouten besteld ( beide Glaser)
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Glaser is goed. 0,02 a 0,03 mm is ook goed.
Heb je een goede momentsleutel?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jantje1948 schreef:Heb je een goede momentsleutel?
Je hebt ook een draaihoekmeter nodig, eerst 20 Nm en daarna 240 gr.
Ik gebruik zoveel mogelijk de pakkingen en keerringen van Reinz.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
de vorige keer had ik de kopbouten vastgezet ca. 20Nm dan 2x 120 graden verdraaien vanuit het midden spiraalvorm naar buiten, conform citroen spec. na controle vastgezet met hetzelfde aanhaalmoment.( exacte moment ben ik vergeten).
de kopbouten na een paar ritten opnieuw aangedraaid , nu op 90 Nm.
deze waarde is aan de hoge kant, maar vanwege de lekkage.
de gebruikte momentsleutel is van goede kwaliteit echter niet gekalibreerd.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat is het materiaal van het onderblok, GY of Alu?
Bij GY is het 240 gr in 1 keer, bij Alu 2 x 120 gr.
En uiteraard in de juiste volgorde.
Er mag overigens niet opnieuw aangehaald te worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
K2B motor met gietijzer onderblok.
ok, dan in 1x aanhalen.
Op de eerste foto zie ik toch een alu onderblok met natte bussen, een gietijzeren blok heeft vaste bussen.
Jaak123 schreef:Op de eerste foto zie ik toch een alu onderblok met natte bussen, een gietijzeren blok heeft vaste bussen.
Scherp gezien ! je hebt 100% gelijk , het is aluminum
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En, hoe staat het er mee?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
fijn dat je informeert,heb afgelopen 2 weken weinig tijd en vooral geen zin gehad.
maar heb vandaag de koppakking en kop teruggezet, carb en spruitstuk.
morgen de rest, als het droog blijft morgenmiddag even rijden ( cabrio ...)
blokje loopt weer als het bekende zonnetje.
toch zit ik altijd nog met een vraagje, deze had ik al eerder gesteld op het AX forum echter zonder een duidelijk antwoord…
de nokkenas blokkeer je met een stift ( bout 10 mm) , en de krukas blokkering bij het koppelingshuis volgens de documentatie.
echter er is geen stand te vinden, (ook niet met meerdere omwentelingen) die voldoet aan de beide situaties? ( met de riem erop dan wel te verstaan) er zit wel een positie op de krukas maar die zit zo’n 30 graden verdraaid.
K2B blok en dat is nooit als behalve door mij uit elkaar geweest, koppelingszijde nog nooit open geweest.
ps. natuurlijk heb ik de krukas voorzien van een merkteken dat wel overeenstemt met de stand van de nokkenas.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is vreemd. Je weet zeker dat je het juiste gat in het koppelingshuis hebt gebruikt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ja, vond ik ook erg vreemd.
er zit maat 1 gat….