Tja, heb je nog geen 2 maand geleden 1500 euro stuk geslagen op je C4 voor een middendemper + pijp, distributiewissel en aircopomp, schokbreker en ashoes, gaat er op m’n werk ineens een manager weg. Zijn auto schoof door naar mijn collega (die als enige nog geen hybride/EV had). En zodoende nam mijn collega afscheid van zijn Seat Leon TGI uit 2015. En die kon ik dus voor inruilprijs kopen
Een basismodel in de Style uitvoering, maar alles wat ik graag heb zit er op: dualzone climatecontrol, cruise, radio met bluetooth, parkeersensoren (ik kan ook zonder, maar het is wel handig om te hebben soms). De xenon verlichting van de C4 ga ik wel missen denk ik.
Net 120.000km gelopen, de motor is van origine de 140pk 1.4 TSI, maar vanwege de aardgasinstallatie is de auto affabriek terug gebracht naar 110pk (op te lossen door een bezoekje aan JD Engineering weet ik inmiddels al…). Schakelen gebeurt met het handje en 6 versnellingen vooruit, 1 achteruit.
De aardgastank zit op de plek van het reservewiel en is goed voor een bereik van 350km (afhankelijk van de kwaliteit aardgas), en als deze leeg is wordt er automatisch overgeschakeld op de reguliere 50 liter benzine tank, voor een totaal bereik van ruim 1100km. Het doel is om zoveel mogelijk op aardgas te rijden om de kosten laag te houden.
Ik ken de auto dus al 5 jaar en heb er zelf ook al een paar duizend km in gereden in die tijd. Toen de auto enkele maanden oud was moest er zo nu en dan wat olie bij, maar dat is inmiddels voorbij en hoeft er geen olie bijgevuld te worden tussen beurten, dat beurtje moet wat vaker dan normaal, om de 15.000km vanwege de aardgasinstallatie. De aardgasinstallatie zelf moet iedere 4 jaar gekeurd worden door een merkdealer, dus in 2023 weer. Het reguliere onderhoud ga ik bij de garage om de hoek laten doen, de dichtsbijzijnde Seat/VAG dealer is me te ver rijden daarvoor.
Noemenswaardige gebreken zijn er ook niet geweest in die 5 jaar, paar keer een raamschakelaar vervangen, dat is het wel geloof ik.
- Binnenkort het interieur eens grondig (laten?) reinigen
- De lak onderhanden nemen zodat die langer mooi blijft (de witte punten op de motorkap zijn vogelkak)
- Die achterlijke bochtenverlichting waarbij de mistlampen aan gaan uit zetten
- Afneembare trekhaak eronder
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoeveel tankstations in NL hebben aardgas?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Twee in mijn woonplaats, en eentje praktisch naast m’n werk, dat zijn dan ook direct de enige in mijn omgeving. In heel Gelderland zitten er een stuk of 20. In heel Nederland zijn het er iets van 200, de meesten in de Randstad.
Het zijn er natuurlijk minder dan reguliere tank/laadstations en ze zitten meestal niet aan de snelweg. Maar dat is geen ramp, als de aardgastank leeg is rij ik verder op benzine als er geen CNG station in de buurt is.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In maart 2018 hadden ze er hier in elk geval 176 verzameld.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Er zit al ruim een jaar een 2e CNG pomp in mijn woonplaats, maar die kaart die Derk linkt geeft 1 aan, net als de Pitpoint app op m’n telefoon.
Heb het contactformuliertje op die website maar ff ingevuld
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Cool. Ik rij ook vrijwel dagelijks een VAG product op aardgas. Niet helemaal probleemloos trouwens.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Een collega van mijn heeft een VW caddy op aardgas. Werkt en rijdt best goed zijn de ervaringen, nadeel is dat je in NL alleen laagcalorisch gas (slochteren-gas) kan tanken. Gezien het gewicht van de tank aan de achterzijde is de ervaring van mijn collega dat de achterremmen sneller slijten, misschien ook een aandachtspunt voor dat stuk Spaans temperament?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dat lijkt me sterk? De achterremmen remmen niet harder omdat er een gastank in ligt. Dan zouden de voorremmen ook harder slijten omdat de auto in z’n geheel meer weegt
Deze week de gastank al 2x leeg gereden Heerlijke snelweg auto, maar dat wist ik al
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Is dat met een pomp in de tank? Dan zou ik ze niet volledig leeg rijden, pomp kost snel 500-1000euro en ze gaan vooral kapot van tank leeg rijden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Als dat zo zou zijn waarom zit er dan een benzine tank in de auto? De auto gaat namelijk pas op benzine rijden als de gastank helemaal leeg is. Er is geen mogelijkheid om handmatig naar benzine te schakelen. Dat is zo ontworpen dus ik neem aan dat de Spaanse Duitsers daar over nagedacht hebben.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
top
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Is dat met een pomp in de tank? Dan zou ik ze niet volledig leeg rijden, pomp kost snel 500-1000euro en ze gaan vooral kapot van tank leeg rijden.
Dat lijkt me stug, ik denk dat je je vergist met LPG: Bij CNG/Aardgas zit het gas onder zeer hoge druk ( tot 200 bar), dan heb je echt geen pomp nodig om het er uit te krijgen.
To err is human, not to err is divine.
Bijna 3 weken verder en het bevalt prima eigenlijk, je staat wel wat vaker aan de pomp als je veel lange ritten maakt. Ritje naar Eindhoven en terug, tank leeg. Ritje naar Schiphol en terug, tank leeg.
Inmiddels een stoel afstelling gevonden waar ik geen spontane hernia van krijg. Het voelt degelijk aan, alles doet wat je er van verwacht, alles functioneert zoals het hoort. Maar het is wel wat spartaans vergeleken met de C4, de afwerking is dikke prima, alles voelt degelijk aan, maar de middenconsole is bijvoorbeeld best breed, en de randen zijn van hard plastic. Daar lig ik met m’n rechterbeen tegen aan, en dat wordt na een uurtje toch oncomfortabel. Nu met de stoel wat anders afgesteld lijkt dat grotendeels verholpen. Maar dat dat zo ontworpen is en dat ze blijkbaar niet iemand van 2 meter een uur of 3 in die auto hebben gezet begrijp ik niet helemaal.
Het rijden met een turbo motor die bij 1500rpm met wat vertraging druk gaat leveren is even wennen, je verwacht een bepaalde hoeveelheid vermogen als je het gas in trapt en dan is daar ineens meer vermogen dan je verwacht had. Is even wennen met schakelen.
Ook even ingelezen in CNG en het verschil tussen aardgas en groengas/biogas en hoeveel dit scheelt in uitstoot t.o.v. van benzine of diesel.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon