Mijn Dsuper heeft 5 jaar stil gestaan voor restauratie. Toen ik haar laatst wilde starten liep ze goed maar na 5 minuten stopte ze abrupt.
Compressie gemeten en er was nog maar 1 cilinder goed dus kop eraf….Koppakking is lek.
Nu mijn vraag: kop alleen vlakken, of ook de kleppen vervangen ( altijd op gas gelopen) of een complete gereviseerde kop kopen.
Kan iemand vertellen wat dit gaat kosten en bij wie ik z’n gereviseerde kop kan kopen.
Grt Rene
Kop mag niet teveel gevlakt worden.
Altijd af laten persen.
Kop revisie hang van div factoren af: is er veel speling op de klepgeleiders ( dat kan je pas beoordelen als de klepveren los zijn) en kijken of de kleppen erg in geslagen zijn ( dus diep liggen).
Kop revisie moet je rekenen op 300-600 Euro
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
@Egbert de video van DS-TT is erg duidelijk en heeft mij zeer geholpen met demonteren.
Het afpersen en evt het reviseren van de kop waar kan ik dat doen?
Meeste revisie bedrijven kunnen dit doen.
Hijnekamp Revisie Wageningen heeft heel veel ervaring met DS, is erg goed, maar ook nogal duur.
Ik was erg tevreden met Grossouw in Amstelveen, maar die is helaas gestopt
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
In zuid-holland zit Civer in Voorschoten.
Die heeft veel ervaring met DS
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Er zijn natuurlijk ook DS partner garages die de nodig kennis en ervaring hebben om te adviseren, te reviseren of een reparatie uit te voeren c.q. te begeleiden.
https://citroeniddsclub.nl/garageoverzicht/
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
De DS kop is niet bijzonder, dus elk fatsoenlijk revisiebedrijf kan de kop controleren op zuiverheid en afpersen.
Je kunt tevoren de kleppen bekijken op sporen van verbranding en eventueel opnieuw inslijpen. Daarmee voorkom je een eventueel lek bij afpersen. Ook kun je alvast de speling op de geleiders beoordelen.
De reden van een lekke kop na een periode van stilstand is interessanter.
Is de motor heet gewees door bijvoorbeeld te weinig koeling of door een klevende thermostat?
Op is de koppakking weggeërodeerd door mogelijk een verkeerde koelvloeistof of een minder deugdelijke pakking (aluminium)?
Jeroen Simons schreef:Er zijn natuurlijk ook DS partner garages die de nodig kennis en ervaring hebben om te adviseren, te reviseren of een reparatie uit te voeren c.q. te begeleiden.
https://citroeniddsclub.nl/garageoverzicht/
Ik ben bij Jan Konijnendijk geweest en hij zei dat het beste is om een revisie blok te nemen. Kost €650 best wel een hoop geld.
Ik neem dat er een nul bij moet. €650,- voor een revisie blok kan niet.
Maar inderdaad voor €6500,- kan je heel wat versleutelen. Daarnaast brengen al die partner garages de kop ook gewoon naar een revisie bedrijf.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
j.witkop schreef:
De reden van een lekke kop na een periode van stilstand is interessanter.
Is de motor heet gewees door bijvoorbeeld te weinig koeling of door een klevende thermostat?
Op is de koppakking weggeërodeerd door mogelijk een verkeerde koelvloeistof of een minder deugdelijke pakking (aluminium)?
Het volgende is gebeurd: de auto is 5 jaar geleden rijdend in een droge loods gezet. Af en toe wel gestart maar naar verloop van tijd heb ik de benzine tank en gas tank verwijderd om de kofferbak en de 7 schotten deel te herstellen. Daarna heb ik nooit meer gestart. 2 weken geleden wilde ik de auto op de brug zetten om de bodemplaat bij de motor, keien bak en uitlaat terug te plaatsen. Olie en koelvloeistof gecontroleerd alleen het laatste heb ik bij gevuld. Eerst geprobeerd op benzine maar deze werd niet aangezogen ( pomp misschien verstopt, moet er nog naar kijken) maar op gas en remreiniger liep ze direct. Vervolgens ging de rode lamp olie waarschuwing uit. Vervolgens ben ik om de auto gelopen om te kijken of er geen hydrauliek lekkage was. Dit was het moment de de motor abrupt stopte ( dit was niet omdat er geen brandstof was) In de loods was geen rook. Daarna kreeg ik de auto niet meer gestart. Na compressie meting was cilinder 1 en 4 rond de 2 bar, cilinder 2 - 0 bar en cilinder 3 was wel goed 9 bar.
Dus kop eraf…..op sommigen plaatsen was de olie verzeept ( taaie grijze drap) tussen bouten van de tuimelaars. Aan de pakking kon ik niets zien aangezien deze in tweeën scheurde bij het weghalen van de kop. Koelvloeistof is erg zwart dus iets van olie zit er wel in. Ik heb helaas geen compressie meting gedaan met olie op de cilinders gedaan om te kijken of de schraapveren nog goed waren. Wel heb ik nu op de cilinders olie gedaan om te kijken of dit weg loopt, na een half uur was dit nog steeds aanwezig. Dus ik denk dat deze gewoon nog goed zijn.
Egbert schreef:Ik neem dat er een nul bij moet. €650,- voor een revisie blok kan niet.
Maar inderdaad voor €6500,- kan je heel wat versleutelen. Daarnaast brengen al die partner garages de kop ook gewoon naar een revisie bedrijf.
Nee de prijs is voor een revisie cilinderkop. €650 Montage mag ik uiteraard zelf doen:-P
Als je olie op de cilinder doet dan blijft die heel goed aan de wand en de cilinder kleven, die loopt er echt niet door, niet dun genoeg dus dat zegt mij heel weinig.
Als je 0 compressie meet dan staat er of een klep open of er lekt iets heel erg. 2 bar is vaak ondichte kleppen.
En kapotte koppakking geeft meestal betere waarden dan 0 en 2.
Je zou om te beginnen de kleppen kunnen controleren op dichtheid of ze demonteren om de kleppen en de zittingen te bekijken.
Op de foto van de kop zie ik 1 hele vette verbrandingsruimte en 2 droge maar ze hebben allemaal veel aanslag.
To err is human, not to err is divine.
[img]Ik heb gisteren toch besloten voor een gereviseerde kop. Mijn oude kop lekte op 3 van de 4 inlaat kleppen. En deze lagen ook erg diep. Dus ik heb voor de makkelijke weg gekozen. Normaal wil ik alles zelf doen maar…...Kost wat heb je wat.
Vandaag heb ik de carter beluchting filter schoon gemaakt. Zie foto. Is er nog meer na te kijken, schoonmaken en of te vervangen nu ik de kop verwijderd heb.
Als de kleppen al diep liggen is het kopen van een gereviseerde kop de snelste en zekerste weg.
Verder is het een mooie gelegenheid om alles wat aan de kop zit en rondom de motor aan een goede inspectie te onderwerpen., zoals bijvoorbeeld waterpomp, vlakheid van de spruitstukken en stoterbussen. Verder wil het versnellingsbakdeksel wel eens nat zijn door versleten rubber ringen. Loopt de dynamo mooi geruisloos? Is de stroomverdelr droog aan onderzijde? Gewoon kritisch rondkijken doet een hoop.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En naturlijk olie verversen, nieuw filter, pompfilter schoonmaken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Eigenlijk alle onderdelen die aan de kop vastzitten of waar je bij kunt als de kop er af is kun je goed bekijken, schoonmaken of vervangen. Ik heb bij mijn koprevisie een aantal onderdelen vervangen:
- Waterpomp, omdat de bestaande speling op de lagers had.
- Stoterbekers, die waren -verschillend- versleten, dat kan er voor zorgen dat je de kleppen niet constant kunt stellen. 2 hergebruikt, en 6 vervangen door nette gebruikte stoterbekers.
- Kachelbuis, was aardig verroest, hebben we vervangen door een nieuwe.
- Tuimelaars uitlaatzijde, wegens speling op de assen.
En zo kun je alles bekijken wat je tegen komt.
Mijn koprevisie is gedaan bij mijn vaste garage, in 1 dag, met een gereviseerde kop die al klaar lag. Ik heb er ook over geschreven in La Bombe Citroën, maart of april 2019 denk ik.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!