Ik heb een nieuwe berlingo 130 Eat8. Ik vind dat met terugschakelen de bak nogal op de motor hangt en ook plotseling loskomt wat voelbaar is in heel de auto wanneer deze bijna tot stilstand is gekomen. Ik heb nog maar 250 km meegereden misschien dat met inrijden dit softwarematig wordt opgelost.
Iemand hier ervaring mee?
Heb je soms de ECO stand aan staan? In de ECO stand wordt er namelijk iets losgekoppeld in de bak heb ik ergens gelezen.
Het is idd zo dat de bak zelflerend is.
Maar verder schakelt een EAT8 super. Heb dan wel een C5 Aircross 180 PK.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Eco knop hem ik wel. In mijn boekje staat dat wanneer ik deze aanzet dat de airco en verwarming andere dingen doet zodat hij zuiniger wordt… heb ik nog nooit van gehoord maar het staat er echt. Ik moest eerst even zoeken maar ergens bladzijde 5 stond het uitgelegd. Is toch bizar!!
Ik heb nu zo’n 430 km gereden en vind dat er weinig verandering in zit. Ik heb ook mijn aannemer gesproken die de zelfde heeft en die was ook verbaast dat ik dit ervaar. maar moet hierbij wel zeggen dat sommige mensen van veel dingen niet bewust zijn. toch vreend dat hij dit niet kan beamen.
Ik spreek sowieso mijn dealer want de voorbumper moet overnieuw gespoten worden. kijken wat voor staartje dit krijgt.
Opschakelen gaat echt met uiterste souplesse en is nauwelijks voelbaar waarom dat wel dat bokken en spontaan loslaten wannneer de auto bij tot stilstand is gekomen.
Ik blijf maar rijden en hopen dat dit weg gaat doordat hij “mijn rijstyle aan moet nemen en inleren” Ik twijvel enorm aan dit begrip momenteel. Het bestaat maar in dit geval lijkt dit wel niet op te lossen na 430 km
Bedankt voor je bericht!...
Als je aannemer dezelfde heeft waarom wissel je dan niet even een paar uurtjes van auto?
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Pinoleone schreef:Eco knop hem ik wel. In mijn boekje staat dat wanneer ik deze aanzet dat de airco en verwarming andere dingen doet zodat hij zuiniger wordt… heb ik nog nooit van gehoord maar het staat er echt.
Op zich niet heel erg gek hoor. Er zal een variabele aircopomp op zitten. Daarmee vermindert hij de opbrengst in de ecostand waardoor hij minder zwaar draait. Dat scheelt natuurlijk in verbruik, maar de airco zal daardoor ook minder goed werken.
Wat verwarming betreft denk ik dat er een elektrisch verwarmingselement in je auto zit dat in de ecostand niet (of minder) gebruikt wordt. Daardoor hoeft je dynamo minder hard te werken, draait die minder zwaar en verbruik je dus ook minder.
Mocht je dus vinden dat je airco niet genoeg koelt of dat je verwarming niet warm genoeg wordt (of dat hij niet snel genoeg warm wordt), dan zou je eens kunnen proberen die ecostand uit te zetten.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn C5 uit 2002 betekent de eco-knop gewoon dat de airco niet ingeschakeld wordt.
Maar om op je probleem terug te komen: Nieuw? 250km op de teller? Dat is toch garantiewerk? Wat je beschrijft hoort volgens mij niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.