Beste,
C4 grand picasso 2008
Het probleem is dat je de aanjager niet meer harder of zachter kunt zetten.
Als ik de motor uitschakel en de sleutel uit het contact haal blijft de aanjager nog ong 1,5 minuut door blazen.
Anwb er bij gehad en die vond op de weerstand van de aanjagermotor een deels verbrande stekker.
De stekker met de zwart/rode draden is gesmolten.
Is de stekker de oorzaak of het gevolg van iets anders bijv de weerstanden?
Over weerstanden heb ik zat gevonden op het forum maar niet over de stekkers op de weerstanden.
Ik heb evt foto’s om het te verduidelijken
Gr
Als zo’n steker verbrand /gesmolten is dan heb je een serieuze kortsluiting gehad. Lijkt me niet uit de steker maar uit de module te komen. Die rood en zwart is plus en min, waarschijnlijk permanent. Er zit ook nog een schakeldraad op de module denk ik zo.
To err is human, not to err is divine.
Bedoel je met de module de weerstand?
Wat zijn de waardes als ik die door wil meten,weet je dat misschien?
Ik denk dat jouw auto al een elektronische module heeft in plaats van een weerstandsbrug. Dat kun je zien aan de aansluitingen: Als er 4-5 dikke draden lopen van de schakelaar naar de weerstandsbrug dan zijn het weerstanden, als je 2 dikke en een paar dunnen hebt is het een elektronisch module. Die zijn niet eenvoudig door te meten.
Weerstanden: moeten minstens een paar ohm zijn, zeg maar groter dan 2 ohm per stap.
To err is human, not to err is divine.
Als ik ga zoeken op kenteken krijg ik als vervangend onderdeel een weerstandsbrug.
Citroen grand picasso 1.6hdi 2008
Weet je misschien een artikel nummer van dat stekkertje(zw/rood draad) of hoe zo’n stekker heer?
Ik kan het zelf niet vinden namelijk.
We hebben de weerstand er af gehaald en het is inderdaad een electronische.
Lijkt wel een combinatie van een slechte soldering en van wat vocht.
Daardoor waarschijnlijk dat de stekker heet werd door de extra weerstand.
Wordt inderdaad nog weerstand genoemd maar er zit elektronica in. Loopt nogal wat stroom doorheen. Slecht contact kun je solderen, steker: Schoonkrabben en “vrouwtje” iets dichtknijpen wil ook wel eens helpen. Succes.
To err is human, not to err is divine.
De stekker is niet meer bruikbaar.
Deze is deels gesmolten dus moet een nieuwe op.
Weet alleen nog niet waar ik die kan kopen.
Iemand een idee?
Kijk eens of die pennen 6.3 mm breed zijn ? Zo ja dan kun je er “universele” stekkers per draad op zetten. ( Die gewone platte, die zijn er in bijvoorbeeld 6,3 en 4,8 en 8 mm breed).
Citroen heeft de neiging dit soort stekkers niet los te verkopen, tenzij er een “repair kit” is voor zoiets, maar dat kan alleen een goedwillende dealer je vertellen.
To err is human, not to err is divine.
Module is niet meer te repareren.
Is veel te heet geworden zo te zien.
Heb een nieuwe besteld.
De stekker vervangen we inderdaad door universele.
Als ik de nieuwe module heb gemonteerd laat ik wel weten of het opgelost is.



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Goed bezig, ik ben benieuwd
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Het was inderdaad een kapotte module.
Nieuwe er in en 2 universele stekkertjes.
We hebben nu gelukkig weer verwarming in de auto.
Makkelijk zelf te doen.





Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Let bij montage erop dat de thermische geleiding van module naar koellichaam in orde is, dit is n.l. de reden van overlijden van de module. Het is al weer een heel aantal jaren geleden dat ik zo’n module in handen heb gehad, maar toen ik de defecte eens bekeek kan ik me herinneren dat er van de warmtegeleidende pasta weinig meer over was.
Dus kijk even of je de module van het koellichaam kunt halen en breng desnoods wat extra pasta aan, daar kan best op bezuinigd zijn, en dan ben je binnenkort weer aan de beurt.
Het is jammer dat er geen schakelende regelaar is gebruikt die niet zo heet wordt.
GS1970: Ik denk dat je je vergist, het gaat hier niet om de ontstekingsmodule van Bosch die altijd met pasta gemonteerd wordt. Die aanjager modules hebben een opgekrompen koellichaam en zitten niet op “metaal” gemonteerd. Het is ook techniek uit “2000” , toen waren goede “hoogvermogenregelaars” nog niet algemeen in de automotive.
To err is human, not to err is divine.





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De pasta is alleen nodig als je er zelf nieuwe transistoren in soldeert. Been there….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.