Hoe zit het met de hydractieve vering van de Xantia; naar ik begrijp zit die standaard op de Exclusive en op de Turbo ct?
En is de hydractief in de normale stand(niet de sportstand) even soepel als een niet hydractieve Xantia?
Er zijn vast wel deskundigen hier!
Groetjes, Juriaan
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb in de XM hydractive gereden. In de zachte stand was hij heerlijk zacht. Bijna als een DS. Als je dan een bocht snel neemt voel je em hard worden waardoor je heerlijk bochtgedrag hebt. Een seconde of 10 later is ie dan weer zacht! Dat zo ik in de SM ook wel willen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan neem ik maar aan dat het voor de Xantia ook zo is….
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Bij het Hydractief-II systeem wordt er ingegrepen als door 7 sensorwaarden wordt aangegeven dat er bepaalde parameters (o.a. snelheid, stuuruitslag) worden overschreden. Die waarden worden verwerkt in een rekeneenheid (ECU) en die schakelt vervolgens de derde veerbol af en beperkt het debiet tussen links en rechts, waardoor de vering en demping stugger worden. Tevens wordt ook de rolbeweging beperkt.
Bij het inschakelen van de sportstand wordt het overschakelbeslismoment vervroegd.
Hier: http://web.archive.org/web/20180325084555/http://xantiaclub.net/hydractive2/ kan je het allemaal nalezen. Het is een pagina van het diepbetreurde oude Xantiaforum, bewaard met de WaybackMachine
Jouw vraag is of er verschil is in normale stand tussen een Xantia met of zonder Hydractief. Theoretisch is de Hydractief Xantia soepeler geveerd, omdat er een derde (comfort)bol op elke as is toegevoegd. Maar of dat verschil maakt? Ik heb er i.i.g. nooit een barst van gemerkt.
Adri
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Echt een super verbetering tov hydraulique. Activa vond ik door zn complexiteit weer te ver gaan..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@ Breeze; dank voor de hele duidelijke uitleg! En whow; wat een mooi systeem!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
http://www.citroen-ds-id.com/xm/Hydractive2.pdf
Zo werkt het.
top!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
De vering van een gewone wagen is altijd een concessie tussen Comfort en Handelbaarheid. Zeer comfortabel zit lekker maar stuurt als een dweil, zeer Handelbaar stuurt heerlijk maar zit klote. Overdreven gezegd….
Dus voor een gewone wagen heeft de fabriekkant zitten schuiven tussen Comfort en Handelbaarheid. De een iets comfortabeler afgeveerd en de ander kiest voor een wat strakkere wegligging.
De grap van Hydractief is dat er geschakeld kan worden tussen 2 standen. (En ook nog eens automagisch)
Hierdoor kan de ene stand echt goed ‘sportief’ afgesteld worden, en de andere stand extra comfortabel.
Rijden als een ouwe sok, met af en toe een petje op.
Ik vond het een prima systeem: Comfortabel bij gewoon gebruik en goede weglegging als het nodig is. Het verschil bij een goed werkende hydractief merk je goed.
Als je het verschil niet kunt merken bij een hydractief: dan is er iets mis met een van de sensoren en gaat het systeem vrijwel spontaan in de sportieve stand: Dat kan gemakkelijk door een probleem met de remsensor, de stuursensor etc.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
En weet dat veel zelfbenoemde “premium” auto’s instelbare vering hebben, handmatig en/of automatisch, dynamisch en/of passief. Wat de werkelijke reden ook was (veel PSA directies hebben een winst en kosten (=aandeelhouderswaarde) reden opgegeven, de meest onzinnige was dat de wegen in EU tegenwoordig te goed zijn), hier heeft PSA Citroen echt een enorme technische en marketing steek laten vallen. Voor mij hoeft een wokkel vering niet (behalve 2CV systeem).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
SaiBot schreef:Dus voor een gewone wagen heeft de fabriekkant zitten schuiven tussen Comfort en Handelbaarheid. De een iets comfortabeler afgeveerd en de ander kiest voor een wat strakkere wegligging.
Van fabriek-kantzijde werd er inderdaad vaak gezocht naar de beste afstelling. Een mooi voorbeeld vond ik altijd de Rekordlijn. Vanaf de P1 (een dweil) werd er telkens iets uitgeprobeerd, zodat de opvolgende modelen, P2, A t/m E Rekord, afwisselend te stug of te slap waren. Gelukkig kunnen ze nu uithuilen bij PSA.
SaiBot schreef:De grap van Hydractief is dat er geschakeld kan worden tussen 2 standen. (En ook nog eens automagisch)
Dat moet wel een Citroën zijn.
Adri
Citroensmgz schreef:Ik vond het een prima systeem: Comfortabel bij gewoon gebruik en goede weglegging als het nodig is. Het verschil bij een goed werkende hydractief merk je goed.
Als je het verschil niet kunt merken bij een hydractief: dan is er iets mis met een van de sensoren en gaat het systeem vrijwel spontaan in de sportieve stand: Dat kan gemakkelijk door een probleem met de remsensor, de stuursensor etc.
Ik heb altijd begrepen dat bij een storing Hydractief tussen sport en comfort gaat hangen.
Bij een echte storing gaat hij permanent in hard uit veiligheidsredenen: Als je rem aanraakt gaat het systeem ook in “hard”: Om duiken en overhellen te verminderen etc. Het probleem is meer met de sensoren: Dat een sensor verkeerd signaal geeft en hij dan veel te snel op “hard” gaat. Voor maart 1993 , bij hydractief 1 merkte je dat het beste: Die ging echt op hard. Bij hydractief 2 en 3 gaat de computer in de sportieve stand, en dan gaat hij heel snel “hard”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En dan nog de diodes die de elektrokleppen sturen die stuk gingen. Lees een paar jaar terug op dit forum..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Er zijn begrijp ik 7 sensoren, waar zitten die en zijn die goed zelf te vervangen als je een beetje handig bent?
Al met al behoorlijk wat problemen om voor terug te schrikken of valt het in praktijk mee?
DS & Xantia break excl lpg 2.0