Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008
- BX BX 1.6 tzi automaar
Tja,zit ik dan. Eindelijk weer een bx gekocht en na half jaar rijden sta ik stil met een kapotte koppakking. Kan gebeuren, de apk ging net zo lekker maar ok. Dus wacht nu om weggehaald te worden. Mooi moment om te vragen, wat gaat het mij ongeveer kosten om te laten maken,ze is een 1.6 tzi automaat van 1992. Dan wel, wat is een reële prijs om te verkopen indien ik anders besluit. Ik heb ook nog een doos of vier met spul als zijspiegels en meer van dat soort.
Dank alvast voor de reacties
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een “BX bijzonder” wegdoen om een kapotte koppakking…....? Dan moet je geen youngtimer gaan rijden..
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/191443/#686627
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008
- BX BX 1.6 tzi automaar
Ik zit in de kou te wachten en ben er niet zo blij mee, zo’n reactie hoeft dan toch niet.
Is niet mijn eerste youngtimer en informeren mag toch? Misschien vind ik dit een gelegenheid om voor een handgeschakelde ipv automaat te gaan. Maar goed, we kennen elkaar niet dus misschien bedoelde je het niet onaardig.
Andere motor is 2e hands vaak wel te vinden voâh wènag
En als je het durft kan je veel werkloon besparen door het zelf te doen…
Automaten zie je niet zoveel, dus als je daar van houdt zou je hem wel een tweede kans kunnen geven…
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008
- BX BX 1.6 tzi automaar
Dank je wel, helaas niet veel ruimte om zelf een motor te gaan wisselen(en nog nooit gedaan). Nieuwe motor is wijzer dan nieuwe pakking?
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt natuurlijk prima een koppakking laten vervangen. Waarom gelijk een andere motor? Weet je ook niet hoe de koppakking van is immers.
Reken voor het vervangen van de koppakking en eventueel vlakken van de kop/klepseals vervangen toch maar wel op een prijs vanaf 750 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
rickmeijen schreef:Ik zit in de kou te wachten en ben er niet zo blij mee, zo’n reactie hoeft dan toch niet.
Is niet mijn eerste youngtimer en informeren mag toch? Misschien vind ik dit een gelegenheid om voor een handgeschakelde ipv automaat te gaan. Maar goed, we kennen elkaar niet dus misschien bedoelde je het niet onaardig.
Ik bedoelde het bemoedigend. Sorry als het anders overkwam.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008
- BX BX 1.6 tzi automaar
Nou ben weer warmer en thuis. 750 is wel een bedrag, daar moet ik even over nadenken. In noord zat voorheen een man die graag met bxen bezig was, eens zien of hij er nog is. Bedankt voor zover
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het staat 100% vast dat het de koppakking is? Zó vaak gaan die nou ook niet stuk bij XU motoren. Zelf doen is ook best redelijk te overzien, zolang de kopbouten los willen komen. Vervangen bij een garage is een goed dagje werk, inclusief materiaal kom je dan inderdaad gauw aan 700 euro. Succes met beslissen.
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008
- BX BX 1.6 tzi automaar
Nou, zo goed als zeker. Nergens een lekkende slang te vinden, hooguit de dop waar het meer drupte. Hele motor zat ondergesproeid en lampje van temperatuur was aan. Alles drooggeblazen, koelvloeistof bijvullen en op weg. Haalde de volgende afslag niet eens zonder dat de kracht of nam en de temperatuur stijgde. Ditmaal was weer echt alles onder en een meur die ervandaan kwam. Niet te kort. Conclusie anwb was koppaking. Hoe kan ik er zeker van zijn dat het echt de koppaking is? Een rijtje om opties te elimineren?
Super bedankt trouwens, heel fijn dit
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat jij omschrijft doet toch echt meer denken aan een kapotte slang van het koelsysteem. En dat hoeft niet eens een grote te zijn. Probeer eens om het koelsysteem af te persen. Bij voorkeur doe je dat zelf, maar je moet wel zo’n pomp hebben. Ik zet 10 tegen 1 op een van de kachelslangen of de leiding die achter de motor loopt, die wil weleens wegrotten.
En na het bijvullen het koelsysteem goed ontlucht ? Niet goed ontlucht zorgt ook voor dit probleem. Geeft de kachel in de opwarmfase warme lucht en later koude of een beetje warme lucht ? De kachelradiateur is het hoogste punt, daarom steek een trechter met een hoogte van 50 -60cm ongeveer in de opening van het koelvloeistofvat en vul de trechter LANGZAAM met koelvloeistof en laat de motor na het vullen versneld stationair draaien ca. 2000 t/min. Daarbij motortemperatuur in de gaten houden en de trechter. Komt het tot grote schommelingen en na korte tijd niet tot rust , dan is dit een aanduiding voor een lekke koppakking. Als ik het wel heb zit er op de voorkant van de motor in de buurt van de thermostaat een ontluchting en op de rail aan de achterkant.Is de trechter vol , deze beide punten eerst ontluchten.
Koppakking van dit type motor verdraagt veel en is niet zo maar lek.
Of de koppakking werkelijk het probleem is kan men vaststellen met een 4-gas uitlaat tester. Houdt de aanzuigpijp maar boven in de vulopening van het koelvloeistof reservoir ( NIET in de vloeistof )en kijk hoe hoog het HC in ppm is. Voor een inspuitmotor met katalysator ligt het meestal rond 20-25 ppm of lager, zonder katalysator richting 100 ppm. Wordt er een veel hogere waarde gemeten dan kun je er vanuit gaan dat de koppakking lek.
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008
- BX BX 1.6 tzi automaar
Nou, dat zou toch fijn zijn. Ik zal even in de buurt kijken of er iemand is die dat schappelijk kan doen. Als dat het blijkt te zijn heb je een flesje van mij tegoed.
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008
- BX BX 1.6 tzi automaar
En na het bijvullen het koelsysteem goed ontlucht ? Niet goed ontlucht zorgt ook voor dit probleem. Geeft de kachel in de opwarmfase warme lucht en later koude of een beetje warme lucht ? De kachelradiateur is het hoogste punt, daarom steek een trechter met een hoogte van 50 -60cm ongeveer in de opening van het koelvloeistofvat en vul de trechter LANGZAAM met koelvloeistof en laat de motor na het vullen versneld stationair draaien ca. 2000 t/min. Daarbij motortemperatuur in de gaten houden en de trechter. Komt het tot grote schommelingen en na korte tijd niet tot rust , dan is dit een aanduiding voor een lekke koppakking. Als ik het wel heb zit er op de voorkant van de motor in de buurt van de thermostaat een ontluchting en op de rail aan de achterkant.Is de trechter vol , deze beide punten eerst ontluchten.
Dit had de heer van de anwb precies zo gedaan, ik kreeg eerst koude lucht en het werd later warmer. Ik ga met deze punten aan de gang, ook die van klever.
Ik moet iets corrigeren n.l. de HC waarden. Die gelden bij een uitlaatgastest en wordt hier niet uitgevoerd. Uit mijn ervaring meet je al heel snel 200 HC ppm en hoger bij een iets lekkende koppakking. Het gaat hier niet om een exacte waarde.
Ik heb U een PM gezonden.