Onze C4 van 2017(sinds 2010 in bezit) heeft dagrijverlichting die niet gekoppeld is aan de achterlichten. Bij Citroen in Zwolle is het (helaas) niet mogelijk deze tegelijk met de achterlichten te laten branden. Wie kan dit wel??
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 12-07-2011
- C4 (2004-heden) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
- Xsara 1.4
Aloha !
Er is een verschil tussen kunnen en mogen.
Kan een garage/persoon/of jijzelf een draadje trekken in een auto en op die manier de verlichting aan elkaar knopen ? Natuurlijk kan dat.
Mag een garage/persoon/of jijzelf een draadje trekken in een auto en op die manier de verlichting aan elkaar knopen ? Natuurlijk mag dat niet !
De Nederlandsche wet is er vrij duidelijk over, hier twee stukjes van de website van het RDW :
Dagrijverlichting : lichten die voorwaarts gericht zijn en worden gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken;
en
Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
Let op ‘voorwaarts gericht’, dus niet naar achteren gericht. Daarnaast, dagrijverlichting en achterlichten dienen niet dezelfde functie, hebben ook niet de zelfde lichtsterkte en stralen zelfs in tegen gestelde richting van het voertuig af. Ergo; ze mogen niet ongestraft aan elkaar geknoopt worden.
Jammer dat ze er in Zwolle niet deze simpele verklaring voor (konden) geven. Valt mij wel vaker op. Garages zijn lang niet altijd goed op de hoogte van de wet en regelgeving.
-
Leuk (off topic) voorbeeld : Garages (en zelfs de ANWB) verkopen maar al te graag die afplak setjes voor je koplampen als je naar Engeland gaat.
Zinloos. Auto’s verblinden niet op magische wijze tegemoet komend verkeer. Daarbij, 99% van alle auto’s hebben zo’n klein wieltje met 0-1-2-3 erop naast het stuur. Stel je lampen af op 1,5 of 2 en alles is ok.
-
Even een weervraag ? Waarom zou je dat überhaupt willen ???
Elke auto na datum-x heeft verplicht twee reflectoren aan de achterzijde… om gezien te worden.
Als je toch bang bent niet gezien te worden, zet dan je normale verlichting aan. Wat overigens weer een negatief effect heeft voor kleinere verkeersdeelnemers binnen de bebouwde kom. Die zullen dan sneller ‘verdrinken’ in een zee van licht. Dat is ook een reden waarom in veel landen overdag de verlichting helemaal niet aan staan mag….
Cheeeeeeeeeeeeeeeers,
Jecepede
C4 Cactus (2018) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
C3 1.2 VTi 82pk Collection
Xsara 1.4 Berlingo
Ik kan het me wel voorstellen, ik zie heel vaak in de schemering auto’s rijden met alleen vóór dagrij verlichting en achter niks.
Lichten niet op “automatisch” maar het knoppie net een klikje te weinig door draaien.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Bij mijn VW California is het een kwestie van instellen via computer, dat heet dan Scandinavische dagrijverlichting. Het klopt idd dat veel mensen bij schemerend weer alleen voor dagrijverlichting hebben, en van achter niet zichtbaar zijn.
Vwb wetgeving: idd is de definitie van dagrijverlichting lichten die naar voren schijnen.
Echter in hetzelfde document wordt als toegestane verlichting ook “twee extra achterlichten” genoemd
Het zou toch ook van de gekke zijn dat je geen achterlichten aan mag doen overdag?
Mogelijk, maar ik zit daar niet zo in, is het met een Lexia wel in te stellen, er zit hier op t forum vast wel iemand die dat weet
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In dit geval kan je met Diagbox de boel aan elkaar koppelen.
Niets van draadje trekken o.i.d.
Heb het destijds bij mijn DS3 uit 2013 laten doen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
En Rene, wat vind je van de opstelling van de dealer in deze?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niet servicegericht, want wettelijk staat er niets in de weg.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bericht volgens Kassa:
Sinds 2015 is het toegestaan om ook de achterlichten te koppelen aan de dagrijverlichting. Onder meer de ANWB alsook meerdere importeurs berichten dat bij auto’s die na 30 januari 2015 een typegoedkeuring krijgen, de achterlichten verplicht tegelijkertijd met de dagrijlichten moeten branden. De RAI Vereniging laat ons echter weten dat het geen verplichting is, maar een van de mogelijkheden waaruit een fabrikant kan kiezen. Ook de RDW laat weten dat er geen verplichting is.
Dus het MAG wel!!
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Dit is zeker wel wettelijk toegestaan en ook erg veilig. Op mijn Peugeot 308 uit 2018 is het al standaard.
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 12-07-2011
- C4 (2004-heden) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
- Xsara 1.4
Aloha !
maestro12 schreef:Ook de RDW laat weten dat er geen verplichting is.
Nou misschien moet de RDW dan de website maar eens updaten. De tekst is kennelijk op meerdere manieren te interpreteren. Ik (en inmiddels enkele collega’s van mij) had toch uit de tekst begrepen dat het niet mag.
Enne Kassa; die weet de helft van de tijd niet waar ze over spreken dus daar zou ik zeker niet op af gaan
-
Overigens het is nog niet zo lang geleden dat de term ‘Dagrij verlichting’ niet eens in de Nederlandsche Verkeer en Wegenwet op was genomen.
In de handleiding van mijn vorige Citroentje stond “De dag rijverlichting is geen wettelijk erkende verlichting en word gezien als sier verlichting.” Of iets in die trant.
Persoonlijk lijkt mij het geen probleem om dat te koppelen. Is het zinvol ???
Doe dan je normale verlichting aan lijkt mij zo.
-
Maar om op de initiële vraag terug te komen, die is in dit welus-nietus-spelletje een beetje ondergesneeuwd :
Wie-o-Wie kan dit even regelen voor mijnheer of mevrouw FeiteJan ???
Cheeeeeeeeeeeers
Jecepede
C4 Cactus (2018) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
C3 1.2 VTi 82pk Collection
Xsara 1.4 Berlingo