Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een GSpecial. Ik was al een tijdje op zoek naar een leuke auto voor ‘erbij’ en voor de hobby. Voorwaarden voor mij waren dat het niet een heel project moest zijn om er de weg mee op te kunnen en dat het vooral ‘leuk’ moest zijn om er in te rijden. De GS die ik gekocht heb stond al een tijdje te koop. Ik was niet specifiek op zoek naar een GS, maar deze leuke auto voldeed wel aan mijn wensenlijstje. Afgelopen maandag ben ik naar Diepenheim gereden en heb kennisgemaakt met deze schoonheid. Na een proefrit was ik verkocht en de GS ook.
Ze heeft nog heel weinig roest, charmant frans plaatwerk, waarbij ik niet bang hoef te zijn dat ik het eerste krasje of deukje er in maak en wat de doorslag gaf, er was al veel onderhoud gepleegd voor ze in de verkoop kwam. Onder andere veerbollen, distributieriem, uitlaat en motorsteunen zijn allemaal nieuw.
De auto is uit Frankrijk geïmporteerd, is in september dit jaar op Nederlands kenteken gezet. Van de geschiedenis is weinig bekend. Aan de hand van het oude kenteken is alleen duidelijk dat hij uit het departement Rhone (omgeving van Lyon) komt.
De auto heeft langere tijd stil gestaan, maar houdt zich tot nu toe prima. De eerste rit van Diepenheim naar Leusden in de avond over de snelweg heeft ze goed doorstaan.
Er staan al wat dingetjes op mijn lijstje om aan te pakken:
- Aansluiting van de nieuwe uitlaat lekt nog een beetje, moet even vastgezet worden
- Bestuurdersstoel repareren, ik zit nu zo ongeveer op de bodem, het jute onder de stoel is doorgescheurd.
- Hoofdsteunen op voorstoelen zetten. (staan toevallig in de juiste kleur op marktplaats)
- Gordels op de achterbank, zodat de rest van de familie ook mee kan.
- Oliedruksensor vervangen (lampje brandt bij stationair toerental)
- Fuseekogel vervangen (kwam nog wel door de apk, maar maakt irritant geluid)
- Interieur een een grote schoonmaakbeurt geven. (de Franse peuken zitten nog in de asbak)
Ik heb op dit forum al veel nuttige info gevonden, maar zal jullie vast nog wel eens om advies vragen. Het is mijn voornemen om in dit topic de vorderingen en de belevenissen van de GS bij te gaan houden.
Voor nu een hartelijke groet,
Adri
Citroën GSpecial 1977
Saab 9-5 2006
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 27-10-2004
- CX 25 GTI Turbo 2
- GS/GSA Pallas
- XM 2.0 16v SX break automatic
- C5 2.0 HDiF 16v Break Exclusive automatic
Gefeliciteerd & veel plezier met deze voiture!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi! Ik hoop voor je dat het inderdaad de sensor is en niet dat de druk te laag is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gefeliciteerd een nieuwe zwever erbij !
Oliedruk lampje: Meet de oliedruk eens of laat de oliedruk eens meten. Welke olie zit erin? Er moet 20W50 ( of 20W40 ) in, 10W40 is alleen voor de “grand froid”, lees Quebec in de winter, of richting poolcirkel waar het makkelijk -30 wordt.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor de reacties en het meedenken.
De olie die er nu in zit is 15W40. Ik had inderdaad al gehoord dat er eigenlijk 20W50 in zou moeten. Als eerste stap vervang ik de sensor, als dat niet afdoende is, de olie.
Wanneer het toerental net boven stationair is, gaat het lampje al uit, dus heel spannend vind ik het nog niet.
Citroën GSpecial 1977
Saab 9-5 2006
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In mijn optiek een vreemde volgorde.
Ik zou eerst de juiste olie erin doen.
Mogelijk hoef je dan niet eens het oliedrukcontact te vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal geen rare volgorde, de oliedrukzender van de Gs,Gsa en de Axel gaan onwijs vaak stuk. Dus die als eerste vervangen zou ik precies zo doen. Ook met 10w40 of nog wat dunner zelfs moet zo’n motor genoeg druk opbouwen om het lampje te laten uitgaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Verkeerde volgorde volgens mij. Eerst de goede olie erin.
Dat het lampje bij een stationair toerental van +/- 800 tot 850 rpm gaat branden is niet uitzonderlijk. Heeft ook niets te betekenen.
Ga niet lukraak de sensor vervangen. Het betreft een zeldzaam onderdeel, dat nog slechts bij een enkele leverancier te verkrijgen is. De bij de bekende webwinkels aangeboden exemplaren met het platte schuifcontact bovenop, passen niet!!
Als je de sensor toch vervangt let dan goed op. Je kan de sensor namelijk heel makkelijk scheef in het blok draaien!!!
Je zal niet de eerste zijn die op deze manier een blok naar de knoppen helpt.
De sensor is oud, makkelijk te vervangen en niet duur. De olie is net nieuw, kost meer en is meer werk. Vandaar mijn keuze om eerst de sensor te doen. De olie kan wel even wachten.
Overigens bedankt voor de tip om goed op het type te letten van de sensor. Ik had ze tot nu toe alleen bij de grote webwinkels gezien.
Citroën GSpecial 1977
Saab 9-5 2006
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:De oliedrukzender van de Gs,Gsa en de Axel gaan onwijs vaak stuk.
Genoeg ervaring met GS(A), maar nog nooit een kapot oliedrukcontact gehad.
In dit geval is het nog maar de vraag of die stuk is, want hij schakelt nog gewoon.
Alleen pas bij een hoger toerental dan stationair.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Veel GS-GSA eigenaren stellen het stationair toerental (veel) te laag af. Normaal stat. toerental voor GS-GSA is 900-950 rpm.
Misschien daar als allereerste naar kijken. Bezuinigen op een paar liter olie lijkt me niet de goede weg. Gebruik in een GS een minerale olie 20W50 van een gerenommeerde fabrikant. Origineel werd TOTAL voorgeschreven, maar dat mag natuurlijk ook een ander merk zijn.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
René Jongejan schreef:waterman schreef:De oliedrukzender van de Gs,Gsa en de Axel gaan onwijs vaak stuk.
Genoeg ervaring met GS(A), maar nog nooit een kapot oliedrukcontact gehad.
In dit geval is het nog maar de vraag of die stuk is, want hij schakelt nog gewoon.
Alleen pas bij een hoger toerental dan stationair.
Er is een serie sensors geweest, met een witte plastic kap. Deze wilden wel veelvuldig lekken.
Verdere problemen ben ik in de 40 jaar dat ik GS-GSA rijd en onderhoud nog niet tegengekomen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dirkvdmei schreef:Bezuinigen op een paar liter olie lijkt me niet de goede weg. Gebruik in een GS een minerale olie 20W50 van een gerenommeerde fabrikant. Origineel werd TOTAL voorgeschreven, maar dat mag natuurlijk ook een ander merk zijn.
Valvoline VR racing 20W50. hoog ZDDP gehalte!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dirkvdmei schreef:
Er is een serie sensors geweest, met een witte plastic kap. Deze wilden wel veelvuldig lekken.
Verdere problemen ben ik in de 40 jaar dat ik GS-GSA rijd en onderhoud nog niet tegengekomen.
Ik wel. tientallen van die dingen vervangen, op de meest onmogelijke locaties en momenten. Bij m’n eigen GS plofte dat kreng midden in de Jura, op zondagmiddag, in de regen, op 800 m hoogte op een geitenpad. Gelukkig had ik een andere in de bak met reserveonderdeeltjes…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
Valvoline VR racing 20W50. hoog ZDDP gehalte!
Dit werkt ook heel goed, is betaalbaar en snel in huis:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik ook. Eentje die niet lekt moet je absoluut bewaren!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>