Hoi Allemaal,
In het laatste clubblad van de ID/DS club las ik over een versleten/doorgesleten nokkenaspoulie. Er werd melding gemaakt van een vreemd geluid bij het draaien van de motor.
Wat wil het geval. Sinds een jaar hoor ik ook een “rommelend geluid in het vooronder als de motor draait.
In eerste instantie was de hydrauliekpomp bij mij ook de verdachte. Het lijkt op het geluid van een versleten lager. Echter nauwkeurig luisteren met een schroevendraaier op de pomp en daarna met een stethoscoop leverde niets op. De pomp doet geruisloos zijn werk. Beter luisteren leerde dat het geluid zit ook wat dieper aan de voorkant van de motor zit. Bij het oplopen van het toeren tal neemt het gerochel/gerommel toe. Het geluid lijkt op een ruw/slecht lopend lager maar toen ik het betreffende artikel las in het clubblad leek me een versleten poulie ook een optie.
Wie kan me wat meer info geven over het betreffende geluid en / of hoe zonder de auto te demonteren kan achterhalen of het werkelijk zo is.
Alvast bedankt voor de reacties.
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bekend euvel.
Die poeilie zit met klinknagels in elkaar. Door vermoeiing komt dat beweging in en je krijgt haarscheuren rond de gaten.
Gewoon vervangen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bij stilstaande motor voelen of je de poelie een klein beetje heen en weer kan draaien. Helaas zegt dat niet alles, poelie kan in de speling vastslaan en daar bij draaiende motor pas weer uit komen.
Leuk discussie punt:
In het clubblad wordt geadviseerd om de poelie preventief op een paar plekken door te lassen. Ik heb daar mijn twijfels over: door de lassen kan je juist verzwakking van het materiaal krijgen en op die plaatsen juist losscheuren. Citroen heeft m.i. niet voor niets gekozen om te klinken ipv door te lassen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Egbert, extra klinken dan? Of grotere (overmaat) klinknagels? Of kan dat niet.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lassen en daarna goeien tot helderrood.
Ik heb het altijd een k*t constructie gevonden.
Alternatief is een plak staal of aluminium in de draaibank zetten en iets moois maken.
Anderzijds, 100k km gaan die dingen wel mee. Dus tijdig een nieuwe er op is ook een optie.
Bij 100 k moet er toch van alles gebeuren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
JanSr, het sterretje staat voor walitei ?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nou goed dan: een køt constructie. Altijd al gevonden.
Als ik het goed heb is Bogaard77 er een keer mee gestrand naar of van wintersport.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hoi Bas,
ik heb er ook een keer op stilgestaan en wat mij opviel (en dus mogelijk te controleren zonder demontage); er was ruimte ontstaan op de klinknagels waardoor de twee pouliehelften iets vrijheid/ruimte tov elkaar hadden. Dit resulteerde in zichtbare roeststof rond de klnknagels en als je goed keek kon je ook wat slijtplekken rond de klinknagels zien. Met wat handigheid en een fotocamera zou dit wel zichtbaar moeten zijn.
Het enige risico van deze waarneming is dat mijn poulie mogelijk al ruim in de terminale fase was voordat deze verschijnselen zichtbaar waren. Het bezwijkmoment was onmiskenbaar: een paar luide knallen van de resterende klinknagels die het einde van hun samenwerking aankondigden. Opgevolgd door de bekende lichtshow op je dashboard na enkele minuten.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Op zich is het een prima optie om niet op de plaats van de nagels te gaan lassen, maar op andere posities een paar gaten te boren en deze dan door te lassen. Op die manier worden de klinknagels vrij van afschuiving gehouden. De nagels warm stoken en opnieuw klinken en de poelie netjes opnieuw schuren en spuiten maakt dan de klus af.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In Delft genoten wij (Breeze en ik) nog van een college klinkverbindingen.
De belastbaarheid van alle verbindingen werd uitgerekend op basis van de afschuifkrachten van de klinknagels.
Als je dat allemaal goed in je kop had gestampt kreeg je te horen, dat volgens de nieuwste inzichten, (50 jr geleden) de sterkte van de verbinding niet in die afschuifkrachten zat, maar in de wrijving tussen de oppervlakken.
“Maar omdat we dat niet goed kunnen uitrekenen doen we het maar zo.”
Bij zo’n ding met een wisselbelasting zoals zo’n poelie vertrouw ik meer op een rondgaande las, dan op al die klinknagels bij elkaar.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben idd gestrand op de terugweg vlak bij keulen. Maar dat is een ander verhaal. Thuis het stuurhuis eruitgehaald de poelie verwijderd en daarna de poelie aan het hart vast gelast. Heeft nog jaren gedraaid en doet dat volgens mij nog steeds in de Cabrio van Egbert.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bogaard, de poelie op het blok dat in mijn DS cabrio is gekomen, had ipv de klinknagels 6 boutjes. Eigenlijk nooit gekeken of die ook doorgelast was. Die poelie heb ik ergens neergelegd en een andere er op gezet.
off topic:
Overigens, nadat de koppakking weer ging zweten van jou blok, heb ik mijn originele blok weer in orde gemaakt en rij ik daar nu mee. Er is iets met jou blok dat koppakkingen verslijt: Jij heb geloof ik al 2 keer een koppakking vervangen, ik heb voordat ik er mee naar de VS ging de koppakking vervangen en iets van 40 k later ging hij weer lekken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klopt inderdaad. Ik heb hardstalen boutjes eringezet en die vastgelast.
Ad 2: ik denk dat de bussen te diep liggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>