Hallo allemaal,
Ik wil mij even voorstellen, ik ben Rick uit Noord-Holland. Van kind-af aan heeft de DS een apart plekje gehad. Buren van mij hadden een fraaie !973-er Break welke later werd vervangen voor een BX (door mijn kinderogen gezien als ruimte schip). Hoewel ik nog niet over een fatsoenlijke garage beschik om een mooie DS te kunnen huisvesten, heb ik mijn fantasie maar een beetje gebruikt bij de (op)bouw van mijn motorbootje (5,30m, zie bijlage). Gezien ik in een polderlandschap woon met veel water en dito routes, “tuf” ik jaarlijks wat ontspannen kilometers af.
De gangborden van de kajuit lopen iets naar beneden af richting de achterkant en ook de breedte van kajuit wordt aan dea chterkant iets geknepen. Met een beetje fantasie kun je de lijnen van een DS er wel in ontdekken. Ik heb mijn bootje eigenlijk maar een beetje omgedoopt als DS-hommage project. Ik heb inmiddels twee sets achterbanken in cognac/tabac leer uit de Pallas welke ik wil gebruiken als zitting voor in de boot. Aan de voorkant gaat dit qua breedte prima. Achter vereist het wat modificatie aan het zitgedeelte en de onderkant van het rug deel (mijn kajuit is aldaar +- 120cm breed, terwijl de bank 140cm op z’n breedst is). Misschien dat ik aan de voorkant niet de achterbank maar twee voorstoelen ga gebruiken. Maar ik ben deze nog niet tegengekomen via de bekende generieke kanalen (marktplaats, speurders). Ik vind het patina van de bekleding juist fraai, dus vooralsnog ben niet van plan nieuwe hoezen aan te schaffen. Ook in het kader van contact met water houdt ik het bij “geleefd” materiaal.
Daarnaast wil ik voor de tochtjes bij schemer nog verstralers plaatsen (met ergens nog het idee deze te verbinden aan het stuurwiel). Een dashboard van de DS in de boot bouwen gaat misschien wat te ver; maar ook daar zou ik wat details willen overnemen. Zo zou ik de gashendel willen vervangen met de pook van de niveauregeling van de DS.
Om de achterbank delen op dezelfde wijze te monteren als in de DS (zelfde hoek en hoogte van de vloer alsmede de druk op de bank goed te verdelen) ben ik eigenlijk op zoek naar foto’s van de DS zonder de achter bank gemonteerd. Ik heb al wat blueprints/bouwtekeningen bekeken, maar daar is de maatvoering minimaal aangegeven. Ik vroeg mij af of dit forum mij hulp kan bieden.
Dit topic zal ik gebruiken om de ontwikkelingen van de boot te posten. Sowieso is het mij een genoegen kennis te maken met de leden van dit forum (en al haar kennis en ervaring).
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
leuk! wat voor blok ligt erin? Of je moet als in De Kameleon een DS motor in je boot bouwen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Onder het achterdek ligt nog een hele praktische buitenboordmotor. Ook dit is nog een hoofdstuk in het project. Ik heb een niet al te hoog blok nodig. Al had een DS een 6-cyl boxer gehad (zoals men pre-prototype van plan was) was die er waarschijnlijk in gekomen. Ik zoek een beetje balans tussen rustige loop/raffinement, volume en vermogen. Ik heb lange tijd een 1UZ 4.0 V8 van Toyota/Lexus in gedachte gehad. Soepele loop, betrouwbaar, redelijk verbruik en voldoende vermogen. Met 225 kilo ook niet al te zwaar. Verder nog wat gekeken naar lange-slag lucht gekoeld als in een Winsconsin 2 of 4 cyl, maar dat is wel erg rauw. Ik heb mij nog onvoldoende verdiept in het Citroen-gamma wat dat betreft. Als jullie nog tips dan wel ervaringen met gemariniseerde Citroen blokken, verneem ik het graag. In de buurt ken ik in iedergeval iemand met een polvervlet/schuit met HY diesel erin. Dat vind ik in zo’n gevaarte nog wel passen, in mijn bootje mag wel wat spannenders.
In Balk zag ik van de zomer een afgerond project.
Geen DS, maar iets voor inspiratie?
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zou de boxer uit de GS kunnen nemen. Luchtgekoeld. mooie rustige loop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Leuk. Ik heb een bruin leren voorstoel staan. Is van het laatste type met draaiknop. Dashboarden, mechanismen en meedraaiende koplampen en een schakelpook heb ik eventueel ook. Laat het me gerust weten als je wat foto’s wilt. .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
bogaard77 schreef:Je zou de boxer uit de GS kunnen nemen. Luchtgekoeld. mooie rustige loop.
Luchtgekoeld in het vooronder/onderdeks is niet praktisch ivm de koeling. Bij een watergekoeld blok pomp je of gewoon “buitenwater” rond of via een warmtewisselaar. Bij luchtgekoeld heb je geen rijwind en dus een grotere ventilator nodig en heb je “veel” lucht-aanvoer en -afvoer nodig voor de koeling.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De GS motor is berucht om zijn enorme koelcapaciteit zoals Drivert al eens heeft aangetoond. En als een kever het kan, dankan de GS het ook. Je vaart zelden vol gas.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou gewoon lekker een XM V6 pakken en al die ouwe meuk snel vergeten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Oogt als een vrij sober, licht bootje, wat voor ‘n buitenboord hangt er in de bun?
Het bootje gaat al snel richting de 600 kilo; romp is van staal, dek van mahonie. Vorm van de romp is enigszins klassiek bet hoge gangborden tot ver naar de punt loopt. Bij een inboordmotor kan het gat van de bun nog worden dicht gelast wat het “planneer-oppervlak” vergroot.
Een 9.9 yamaha 4 takt met werkschroef doet nu het werk maar daarmee gaat ie niet harder dan 10/11 km/u (rompsnelheid). Is wel relatief stil. Door de aflopende achterkant kan er ook niet heel veel meer onder als het om een BBM-gaat (kleine 3 cylinder misschien).
Ik voorzie ook wat problemen bij een luchtgekoeld blok t.a.v. de luchtaanvoer en afvoer. Een watergekoeld met warmte wisselaar geeft mij wat meer fiducie. Ook omdat je dan het motorruim wat meer kan isoleren voor het geluid.
Je zou eerst de ruimte voor de onboard motor eens kunnen bepalen: Moet die in het vooronder ? Of achter net na de “kuip” ?
Met name de hoogte kan een probleem zijn voor een lijnmotor, met een bovenliggende nokkenas is ij nog hoger, minder voor een V, maar toch. Daarnaast wil je wel een relatief lichte motor ( die Toyota V8 if compleet aluminium, geldt ook voor een V6 uit een XM. Als je geen hoogte hebt dan kun je naar een Subaru boxer kijken.
Waarom “licht”: Hij ligt ofwel ruim voor of ruim na het gewicht middelpunt, dat is niet ideaal. Een aluminium V6 weegt al snel 200 KG, die Toyota V8 zal wel over de 200Kg gaan. Een DS blok is van gietijzer, dat is lekker zwaar. Moet je ook nog een keerkoppeling etc kwijt, maar ik neem aan dat je daar al over aan het denken bent.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De GS is geheel alu. ik til m net niet in mn eentje. mooie platte boxer. Lucht aanzuigen is een dingetje. 2 gaten van 10 cm in en uit heb je wel nodig.
Voor een koelsysteem met uitlaat onder water want een demper past nooit heb je ook wel ruimte nodig…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Nee de motor zeker niet voorin. Ja de bun moet dicht, maar vooral voor de ruimte in de motorkamer en het compenseren van het fiks toegenomen gewicht. Je 9.9pk 2-cilinder weegt 40kg, om dat te vervangen door een Toyota met 250pk die 225kg weegt (nog zonder hekdrive of as+koppeling+schroef) is werkelijk een gigantische stap in een 5.3m 600kg bootje. 100pk trouwens ook al. Klopt dat je met 11 km/h precies tegen de rompsnelheid zit te duwen zonder in plané te komen.
Los hiervan zijn je mogelijkheden een V-drive opstelling met schroef en roer onder de romp, of een hekdrive waar ook meteen keerkoppeling en uitlaat in zitten. Dat kost €€€.
Ik denk dat je er erg goed aan zou doen te rade te gaan bij een werfje om eea in perspectief te plaatsen en wellicht tot een oplossing te komen die je beter past.
Wat betreft het “verDSsen”: dat zien we natuurlijk graag
Plek voor de motor wordt waarschijnlijk in de kajuit, net achter de voorstoelen, daar heb je ongeveer een meter lengte om het e.e.a. in kwijt te kunnen, dan houdt je nog wat ruimte over voor de bank achterin. Dan zit de motor niet ver af van het zwaartepunt van de boot. Afhankelijk van de hoek van de schroef-as heb je daar ook nog de nodige meters voor nodig.
Ik zeg niet dat het makkelijk gaat worden, maar ik verken een beetje de mogelijkheden. Ik bezit helaas de kronkel dat ik iets aparts wil binnen de marges van het rationele. De boot zelf is ook verre weg van praktisch, maar dat heeft ook z’n charme.
Het koelwater uit de BBM loopt via een slang met nozzle in de achterkant naar buiten. Afgelopen jaar stond deze onbewust wat te hoog afgesteld. Bij krappe bochtjes “piste” ik zo elke stijger of de boot achter mij onder. M’n boot staat nu in de omgeving bekend als “Manneke Pis”
Voor de montage van de bank ben ik nog even op zoek naar wat gegevens. Ik heb even een Cap gemaakt uit de aflevering van Wheeler Dealers waar ze een DS van nieuwe hoezen voorzien.
A: Hoogte tussen bodem/voetenkoffer en rand waarop het zitkussen ligt/steunt
B: Lengte rechte deel tot aan schuine deel van de kuip
C: Lengte schuine deel van de kuip
D: Hoogte tussen kuip en balk/richel waar de achterbank op rust.
E: Hoek waarin de rugleuning wordt gemonteerd tegen de C-stijl aan tov de lijn haaks op de vloer. Ik meet zo op de foto circa 22 graden.
B, C en D misschien niet relevant als de kuip van de bodem exact de contouren van het schuimrubber van de zitting volgt; dan kan ik deze overnemen van de zitting.
Wie kan mij helpen?