Oliedruksensor lek? —-  EW10J4
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 27 januari 2021 02:40 PM

Amice,

Opeens licht het oliekannetje op het dashboard op, en tegelijkertijd het rode lampje in de motortemperatuurmeter, al staat de wijzer nog netjes onder de 90

Olie is onlangs ververst met de voorgeschreven olie, en nog voldoende aanwezig volgens de peilstok.
Motor blijft op temperatuur, loopt niet rauw, niks aan het handje, lijkt het wel.

Na een plosteling bocht of remactie, gaat het lampje ook net zo makkelijk weer uit, om vevolgens uit te blijven.

Visueel valt mij op dat het nog nieuwe oliefilter al behoorlijk viezig is, en er leek daarboven wat olie te zitten. Toen ik de oliesensor voelde, had ik natte vingers.

Komt het voor dat deze sensoren een keer lek gaan?
De auto heeft op dit moment 163 duizend Km gelopen

De olie is nog mooi helder, er is niks te voelen als je het tussen je vingertoppen wrijft, en er glinsterd ook niks in (...en dat wil ik natuurlijk graag zo houden)

Iemand een idee over die sensor?

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 27 januari 2021 03:33 PM
  [ # 1 ]

Jaar of twee geleden gehad bij de CX. Oliedruklampje floepte aan en uit. Andere sensor erin en klaar.
Heel gefriemel overigen som erbij te kunnen.

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 27 januari 2021 05:26 PM
  [ # 2 ]

Nog net voor sluitingstijd een nieuwe sensor besteld, kan ik morgen ophalen
Hoop dat het probleem daarmee opgelost is, anders gaat het vrees ik garage werk worden, we zitten midden in een verhuizing en het merendeel van mijn gereedschap is al weg, zo’n 200Km is wel een beetje ver heen en weertussen auto en gereedschapkist

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 29 januari 2021 09:38 AM
  [ # 3 ]

Iemand enige informatie over het aanhaalmoment van een dergelijke sensor?

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 januari 2021 12:04 PM
  [ # 4 ]

Er zal een koperen ring tussen zitten. Hoeft dus niet idioot vast. Ik doe dat op gevoel maar schat een 20Nm.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 30 januari 2021 12:57 PM
  [ # 5 ]

Het is geen koperen ring die op de nieuwe sensor zit, maar een metaalkleurige

Op deze site van peugeot206cc.co.uk vond ik het volgende, wat ik nu even als afbeelding bijvoeg:

Afbeelding Bijlagen
Screenshot_2021-01-30_Screenshot(1).pngScreenshot_2021-01-30_Screenshot.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 januari 2021 01:00 PM
  [ # 6 ]

Dat is dus 30Nm.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 30 januari 2021 01:02 PM
  [ # 7 ]

ah, da.Nm is decaNewtonMeter, dus volgens https://www.eenheden-omrekenen.info/eenhedenrekenmachine.php?type=kracht is 3da.Nm 30Nm

Jee, had ik hem bijna met 3Nm aangetrokken…

edit: bedankt @jantje1948

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 januari 2021 03:29 PM
  [ # 8 ]

Metaalkleurig is aluminium ring. Maak je geen zorgen, met 3Nm vastzetten dat kun je met een pink, dat is “niet eens vast”: Past eerder bij een M3 of M4 boutje. Mijn “kleinste” momentsleutel; begint bij 7Nm.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 30 januari 2021 04:41 PM
  [ # 9 ]

Denk dat ik er met de momentsleutel er niet eens bij geraak.
Nou ja, zal voor maandag gaan zijn, ze hebben me helaas de verkeerde sensor meegegeven, en de winkel was vandaag om 12:00 al dicht

Het listige is natuurlijk dat er wat olie in de draad zit, dus dat draait wel erg makkelijk vast, zal moeten proberen het met het nodige beleid te doen.

Vraag mij trouwens af; die olie/koelwater wisselaar waar het oliefilter op vastdraait, kan je die zonder problemen wegnemen zodat je beter bij die sensor komt, of ga je dan weer speciale pakkingen of rubberen ringen tegenkomen?

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 januari 2021 05:59 PM
  [ # 10 ]
Diol schreef:

ah, da.Nm is decaNewtonMeter, dus volgens https://www.eenheden-omrekenen.info/eenhedenrekenmachine.php?type=kracht is 3da.Nm 30Nm

Jee, had ik hem bijna met 3Nm aangetrokken…

edit: bedankt @jantje1948

Je zou niet de eerste zijn. deca wordt gebruikt zodat het getal hetzelfde is als met de ouderwetse kilogrammeter. Dan raken de oudere onteurs niet in de war.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 januari 2021 06:05 PM
  [ # 11 ]

De “oliekant” zit met een o-ring afgedicht, mar die centrale bout wil wel een goed vastzitten. Ik zou die o-ring vervangen als ik hem loshaal.  Ik zou de waterleidingen niet zomaar los halen, dat geeft zooi en daarna lucht in je koelsysteem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 30 januari 2021 06:17 PM
  [ # 12 ]

Okay, dan hou ik het even als ‘optie’ achter de hand, mocht ik de nieuwe sensor er niet goed inkrijgen.
Momenteel de oude sensor er een paar slagen los ingedraaid om te voorkomen dat er iets in het gat komt tijdens het wachten op de nieuwe sensor, en het was een behoorlijk gepriegel, was even bezorgd op deze manier juist vuiligheid het gat in te werken.

Om dezelfde reden oliefilter even teruggeschroefd, en voor de zekerheid zet ik straks gelijk een nieuw oliefilter op, ook al had ik dat 2000Km geleden ook al gedaan met de oliewissel.

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 01 februari 2021 03:02 PM
  [ # 13 ]

Opgelost.

- Nieuwe (ditmaal juiste) sensor er in gefrommeld en op gevoel moeten vastzetten
- Nieuw oliefilter (na precies 2940Km met de vorige gereden te hebben) erin, van te voren even met olie gevuld

Oliedruklampje gaat bij contact aan en uit na starten.
Ga ik mij nu door de thread Oplossing olieverbruik EW7J4,EW10J4,EW12J4,EW10A,TU,XU,VTi en THP motoren heenworstelen om te zien of dat nou wel of niet gewerkt heeft en iets is om te overwegen. huh

Iedereen bedankt voor het meedenken en de input very good

When it is difficult, I’m interested, when it is impossible, I’m in, when everybody gives up, I’ll be unstoppable

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook