Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Er worden inderdaad rubberpakkingen aangeboden voor zowel de onderste als de bovenste klepdeksels.
Voor de bovenste deksels maakt het niet zoveel uit, maar de onderste daar blijft olie in de deksels staan.
Daar zijn origineel harde pakkingen voor gemaakt. Clingerit heet dat spul geloof ik, de pakkingen zijn ongeveer 1.5 mm dik. Deze kun je gewoon los in het deksel leggen en monteren. Bijkomend nadeel van de rubberpakkingen is dat ze kunnen vervormen bij de montage. Als je de klepdeksels per ongeluk iets te vast aandraait, schiet de pakking weg russen blok en deksel. Met enorme lekkage tot gevolg.
Dirk je zit hier in het DS forum.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Weer terug bij de ID/DS:
Na de eerste 850 km de kop nagetrokken en de kleppen gesteld. IKk mocht de uitdaging met de kleppendekselpakking dus weer aan. Een goede voorbereiding is het halve werk en kost per saldo vaak minder tijd: deksel goed schoongemaakt boven de ontvetterbak, schone vetvrij rand. De rubber pakking ook schoongemaakt omdat ik deze voor nu 1x hergebruik, hij zat er maar 850 km onder. Als het rubber goed vetvrij is kleeft hij lekker op de deksel, blijft goed hangen. Ik heb er LPG in zitten en dus last van 2 waterslangen tussen waterpomp en deksel. Ik heb gewoon even de verdamper (die op 1 centrale bout zit) losgemaakt en met slangen en al omgeklapt naar de linker zijde. Natuurlijk even de wartel vd LPG leiding los en na terugzetten even controleren op lekkage. Mocht hij na x keer niet meer afdichten flair ik er een nieuw tuitje op.
Zo ging het deksel er zonder vloek en zucht op.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Was er ook al gemeld dat je de achterste klep vrij moet staan en niet op tuimelen? Anders steekt de tuimelaar irritant hoog uit.
Ik maakt voor LPG het ijzeren pijpje iets korter zodat het Tstuk daar net achter past en de waterslang niet in de weg zit van het kleppendeksel. Die slang kan je dan naar beneden buigen als het deksel erop gaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat eerste was al genoemd Bogaard. Jouw tweede opmerking stoelt op de aanname dat je aan de achterzijde een T-stuk plaatst, achter het metalen waterpijpje? Dat kan, maar is verre van ideale plek om af te takken. Geeft idd aan achterzijde wel wat meer ruimte. Bij mij takken beide waterslangen tbv verdamper direct achter de waterpomp af.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kan ook. Ik deed de verdamper altijd parallel aan de kachel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, als je hem in serie zet is dat ‘s zomers niet zo fijn….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Maar hij staat bij mij ook niet in serie.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik wilde alleen maar aangeven dat Boog eigenlijk een open deur intrapte.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee jan. je kan de verdamper op heel veel meer plekken in het koelwatersysteem plaatsen. Maar goed.
wijsheid gaat met met de jaren….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar het moet wel altijd parallel met de verwarming.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.