hallo forumleden…foutcode 0420…..
uitgelezen en gewist.
wagen rijd goed…trekt goed door.
na 3 tot 4 keer starten is de storing er weer.
dus niet tijdens rijden.
cat is 120k jong…uitlaat nieuw.
iemand tips..??
bedankt
Even model, bouwjaar, motor e.d. vermelden aub. Is belangrijk voor de techneuten.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto
johnjohn schreef:hallo forumleden…foutcode 0420…..
uitgelezen en gewist.
wagen rijd goed…trekt goed door.
na 3 tot 4 keer starten is de storing er weer.
dus niet tijdens rijden.
cat is 120k jong…uitlaat nieuw.
iemand tips..??
bedankt
betreft xsara picasso 1.8 benz 2003…120000km
Vraag: rijdt de auto veel korte afstanden ? Indien ja, denk ik dat de katalysator niet goed werkt omdat deze niet op bedrijfstemperatuur komt. Om de schadelijke delen goed om te zetten in niet schadelijk, is een bedrijfstemperatuur nodig van ca. 400 - 700 graden Celsius.
Ik zou eerst maar eens een langere rit maken van bv. 80km en dan rijden met een toerental van 3000 - 3500 , zodat de bedrijfstemperatuur bereikt wordt en de katalysator van binnen schoon brandt en de lambdasonde.
En vervolgens kijken of de storing zich herhaalt.
dagelijks lange ritten van minimaal 30km snelweg..
OK:
Je heb een lambda sensor voor de Katalysator die het mengsel regelt ( meestal een weideband, vroeger niet) en een lambda sonde na de katalysator ( een narrowband) die controleert of de katalysator nog goed werkt. Een lambda sonde “meet” je mengsel en de computer vergelijkt dat met de ingestelde waarde en regelt dan bij.
P0420 wil zeggen dat je motor computer denkt dat de katalysator niet goed meer werkt. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de lambda sonde de verkeerde waarde afgeeft.
Als je echt alleen maar 30 km ritten heb gemaakt al die jaren ( ben je de eerste eigenaar ? ) dan zou ik eerst de lambda sensor verdenken, maar als je de C4 tweedehands gekocht heb met weinig kilometers dan heeft hij zeker in z’n “jeugd” veel korte ritten gemaakt. Dan kan het best dat de katalysator op is na 120.000 km. ( En als een eigenaar heeft doorgereden met een emissiestoring gedurende langere tijd, dan ook).
Ga eens naar een citroen specialist en hang er een dagbox aan ? Of wil je het zelf repareren?
To err is human, not to err is divine.
zelfdoen….zogauw ik tijd heb…
bedankt voor de reacties…top