Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 12-03-2004
- DS 3 1.2 E-VTI
- C3 1.2 PureTech 82pk S&S Origins
- C5 C5 Break 2.0 16v
Zo’n 15 jaar geleden heb ik met plezier Xantia gereden, van een kale uitvoering wat aangekleed, veerbollen laten opboren enz. Uiteindelijk moeten verkopen om over te gaan op een Xasar break wegens kofferruitmte. Ondanks dat we meerdere auto’s hebben gereden (nu de 2e C5 Break), blijft er een gevoel van heimwee naar een Xantia.
Ik heb inmiddels een kleine 4 jaar een Visa als hobby auto, een leuk hobby en plezier auto maar weinig geschikt als 2e gezinsauto / reserveauto, en de Visa rijdt te zwaar voor mijn vrouw (atrose). Voorzichtig begint het plan te komen om de Visa te verkopen en een Xantia te gaan kopen (Donkerblauw of rood, Berline geen break en geen 1.6 zoals de eerste Xantia).
Ik wil toch eerst goed nadenken voor ik daar daarwerkelijk aan begin. Met de Visa heb ik al gemerkt dat onderdelen een behoorlijk gedoe kan zijn. Hoe zit dat met de Xantia? Ik lees soms van wat leidingen die slecht leverbaar zijn? Net als de Visa is het primair een hobby auto, onderhoud zal ik veelal zelf doen (net als met de C5 en de Visa), als hij dus een keer wat langer stil staat is dan geen groot probleem.
De Xantia 1b vind ik persoonlijk het mooiste maar qua leeftijd zou de Xantia 2 denk ik logischer zijn. Hoe houdt de Xantia zich na zo’n 20 jaar?
De Heulis hoek is mij bekend, op dit forum kwam ik deze lijst nog tegen:
Enkele zaken:
* Platte bollen (geen druk meer)
* Hoogteregelaar achter vastgekoekt.
* Lekke kachel
* Doorroesten leiding stuurbekrachtiging
* Poreuze retour slangen / aanzuigslang
* Roest in achterste wielkasten/dorpel
* Defecte ventilatoren, defecte aanjager
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline (handbak)
Citroen C3 Origins edition 2020 (Alleen zakelijk)
Auto historie:
Citroen Visa 1.1 RE Leader 1986
Grand C4 Picasso 1.6VTI
Citroen C5 Break Caractere 2006, 2.0 16v LPG-G3, Lederen interieur, Xenon H7R
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
Dat is mooi samengevat wat de problemen zijn bij deze HPer van minimaal 20 jaar oud. De onderdelenverkrijgbaarheid zit op de grens van lastig naar moeilijk.
Maar het blijft natuurlijk een fantastische auto, waar ik best wel moeite voor wil doen om er (voorlopig) in te blijven rijden.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Als je het mij vraagt doen Xantia’s het eigenlijk nog best wel goed na 20+ jaar. Je kunt ze zelfs nog als dagelijkse auto gebruiken als je graag wilt, maar in verband met onderdelenbeschikbaarheid is het wel mooi dat het voor jou niet zo erg is als hij af en toe eens wat langer stil moet staan om te wachten op een onderdeel. Er gaat wel eens wat stuk na al die jaren, maar er komen niet echt meer zwakke plekken aan het licht. De Xantia zit helaas in de vervelende situatie dat veel sloperijen ze nog wel meteen de shredder in drukken zodra er eentje binnenkomt, terwijl er wel steeds minder van overblijven… Nieuwe onderdelen zijn er ook niet heel veel meer, al kun je nog best proberen om aan te kloppen bij de dealer als je iets nodig hebt. In mijn geval verwijzen ze me dan eerst door naar een sloperij, maar na een beetje aandringen zoeken ze in hun database en komen ze er soms achter dat het onderdeel dat ik zoek nog steeds leverbaar blijkt te zijn . Wel is het soms verschrikkelijk klooien om bepaalde dingen nog los te krijgen. Sommige dingen aan het onderstel of bijvoorbeeld de bouten van de voorbumper zitten soms compleet vastgerot. Daar ontkomt denk ik ook geen enkele auto van deze leeftijd aan…
Zelf vind ik een type 1 ook mooier, maar de meeste Xantia’s die je nu nog ziet zijn van ‘99 of 2000 of zo. Wat betrouwbaarheid betreft kan ik me niet voorstellen dat er echt veel verschil in zit. Of een Xantia nou 20 of 25 jaar oud is, dat zal het verschil ook niet echt maken… Beide types hebben wel hun eigen kwaaltjes, maar echt groot zijn die niet. Het ergste kwaaltje dat specifiek is voor een type 1 is een probleem met het contactslot, maar dat is vrij goedkoop en eenvoudig op te lossen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De voorste wielkuipen moeten er ook eigenlijk even uit als je naar een Xantia gaat kijken. Mijn Break gaat hierom te zijner tijd de pers in:
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
De garage Van Toen in Oldemarkt heeft een donkerblauwe staan.
Een nette auto en als ik het goed heb van eerste eigenaar
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik rij ook nog altijd met veel plezier in mijn Xantia. Ter aanvulling op je lijstje:
kruiskoppeling stuurstang
loslatend rubber veerpoten voor
druklager koppeling bij zwaardere types met trek koppeling
opvoerpomp in brandstoftank (bij mijn HDI)
Ik had een beetje de pech dat veel van jouw en mijn lijstje binnen 2 jaar na aanschaf kwam, maar ik denk dat er ondertussen veel Xantia’s rondrijden waar al het een en ander aan is vervangen, daar zou ik zelf nu op letten bij aanschaf.
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 12-03-2004
- DS 3 1.2 E-VTI
- C3 1.2 PureTech 82pk S&S Origins
- C5 C5 Break 2.0 16v
Dank voor de reacties, ze lijken gelukkig goed aan te sluiten op mijn gevoel.
Deel van de genoemde zaken zoals onderdelen zoeken speelt nu ook met mijn Visa. Daarvoor moet ik veel terugvallen op het 2ehands circuit of club magazijn.
Ook het probleem van onderdelen die vastgeroest zijn ken ik ook van de Visa, maar dat zijn dan vaak weer kleinere/lichtere onderdelen. Xantia is toch een stuk groter en zwaardere uitgevoerd. Op de genoemde wielkuipen / dorpels na lijkt roest een kleiner probleem dan op de Visa, ookal zal dat wel aandacht blijven houden.
Denk dat we na 1 maart de Visa maar verkoop klaar gaan maken, dan kunnen we daarna op Xantia jacht gaan.
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline (handbak)
Citroen C3 Origins edition 2020 (Alleen zakelijk)
Auto historie:
Citroen Visa 1.1 RE Leader 1986
Grand C4 Picasso 1.6VTI
Citroen C5 Break Caractere 2006, 2.0 16v LPG-G3, Lederen interieur, Xenon H7R
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Misschien het overwegen waard om de Visa alvast te koop aan te bieden. Hoe eerder je hem onder de aandacht brengt, hoe groter de kans dat je hem in het voorjaar kwijt bent.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 12-03-2004
- DS 3 1.2 E-VTI
- C3 1.2 PureTech 82pk S&S Origins
- C5 C5 Break 2.0 16v
Ja dat is inderdaad mogelijk. Ik moet nog een paar dingen in orde maken, voor mijn gevoel wil ik dat eerst in orde maken.
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline (handbak)
Citroen C3 Origins edition 2020 (Alleen zakelijk)
Auto historie:
Citroen Visa 1.1 RE Leader 1986
Grand C4 Picasso 1.6VTI
Citroen C5 Break Caractere 2006, 2.0 16v LPG-G3, Lederen interieur, Xenon H7R
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 12-03-2004
- DS 3 1.2 E-VTI
- C3 1.2 PureTech 82pk S&S Origins
- C5 C5 Break 2.0 16v
Kan de vorige reactie niet wijzigen, nog een aanvullende vraag:
Is de 3.0 v6 een grotere uitdaging als andere bijv. de 2.0, of maakt dat qua onderdelen weinig uit?
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline (handbak)
Citroen C3 Origins edition 2020 (Alleen zakelijk)
Auto historie:
Citroen Visa 1.1 RE Leader 1986
Grand C4 Picasso 1.6VTI
Citroen C5 Break Caractere 2006, 2.0 16v LPG-G3, Lederen interieur, Xenon H7R
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat hangt er een beetje vanaf wat je zoekt. De v6 zelf is wat langer in productie gebleven dan de andere blokken, waardoor bepaalde onderdelen zelfs makkelijker leverbaar zijn en ook nog wel eventjes zullen blijven. Neemt niet weg dat best wat onderdelen specifiek zijn voor het eerste type van die motor, of voor een Citroën met LHM (dus de Xantia en XM) met die motor, of zelfs specifiek voor een Xantia v6. Onder de streep zou ik zeggen dat onderdelenvoorziening voor een viercilinder iets makkelijker is, maar ook voor een v6 is het nog wel te doen. Sommige dingen worden ook weer opnieuw geproduceerd, onder andere op verzoek van de Franse Activaclub .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ach ja natuurlijk het beruchte koelwaterexpansietankje. Is weer te koop ergens in Fr.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ja en de ontgasser die eronder ergens zit. Zo’n bruin potje. Volgens mij zijn er nog wel meer van zulk soort dingen, maar die heb ik even niet paraat.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Breeze schreef:Ach ja natuurlijk het beruchte koelwaterexpansietankje. Is weer te koop ergens in Fr.
Adri
https://www.pieces-de-rechange-classic.com/xantia/183275-boite-degazage-pour-v6.html
En meer https://www.pieces-de-rechange-classic.com/16-citroen-heritage-classic
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 12-03-2004
- DS 3 1.2 E-VTI
- C3 1.2 PureTech 82pk S&S Origins
- C5 C5 Break 2.0 16v
Afgelopen maandag deze Xantia V6 gekocht/overgenomen van GerbenZX.
Hij heeft wat werk maar wat rijdt het mooi zo’n V6. Het is een HA2, geen Activa en de automaat is ooit vervangen door een 5 handbak. Waar mijn vrouw met de Visa niets had, was het nu ooh die kan ik ook wel gebruiken
Zal later nog even een los topic aanmaken met alle plannen en voortgang!
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline (handbak)
Citroen C3 Origins edition 2020 (Alleen zakelijk)
Auto historie:
Citroen Visa 1.1 RE Leader 1986
Grand C4 Picasso 1.6VTI
Citroen C5 Break Caractere 2006, 2.0 16v LPG-G3, Lederen interieur, Xenon H7R
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D