Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Ik heb sinds dit weekend een BX 1.6 TGI. Geweldig fijne auto, maar met een klein probleempje. Bij koude ‘s motor start de auto goed, maar je moet er flink gas op houden, want anders slaat hij af. Na een paar minuten rijden is het probleem over. Ik ben nog niet zo goed thuis in de BX techniek, en ben op zoek naar wat advies hierover. Ik zou denken dat er een van de sensoren niet goed werkt, waardoor er bij koude motor een te arm mengsel is.
is dit niet een probleem met de lucht massameter bijvoorbeeld?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
zou kunnen, maar waar vind ik die, en hoe is die te controleren? Heb vanmiddag geprobeerd om de auto uit te lezen, maar dat is helaas niet gelukt
Welk brandstof inspuitsysteem heeft de motor ? Monopoint is herkenbaar aan een carburateurachtig huis op het inlaatspruitstuk en multipoint is herkenbaar aan, dat elke cylinder een inspuitventiel heeft.
En natuurlijk bouwjaar.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Het is een BX 1.6TGI van december 1990, en deze heeft een monopoint systeem.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
klever33 schreef:Welk brandstof inspuitsysteem heeft de motor?
Magneti-Marelli G6.10
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Een luchtmassameter heeft dit inspuitsysteem niet.
Aanzuigluchtvoeler zit of in het het inlaatspruitstuk geschroefd of boven in de inspuiteenheid ( aanzuigslang losnenem).
Weerstandswaarden : temperatuur 10 graden C : 3500 - 4100 Ohm
20 graden C : 2500 - 2700 Ohm.
Motortemperatuurvoeler zit bij het thermostaathuis.
Weerstandswaarden : Zie aanzuigluchtvoeler.
Stappenmotor inspuiteenheid : is denk ik 4 polig. Testen de bovenste twee pinnen en de onderste twee pinnen. Weerstandswaarde : ca. 55 Ohm en geldt voor beide sleepringbanen.
Potentiometer van gasklep controleren : is denk ik 3 polig. Ohm meter op pin 2 en 3 zetten en langzaam gas geven en kijken of de meter ergens een een sprong laat zien. Een sprong duidt op een slecht contact en of onderbreking. Gaat het makkelijkste met een analoge meter.
Foutje in de text. Stappenmotor heeft wikkelingen en potentiometer heeft sleepringen
De gemeten weerstandswaarde bij potentiometer is niet van belang.
De stappüenmotor voor de stationaire loop is anders geschakeld. Testen is: de twee middelste pinnen meten en de twee buitemste pinnen meten. Meetwaarde is onveranderd..
In Duitsland werd de auto geleverd met katalysator en lambdasonde met verwarming. Ik weet niet of dit in Nederland ook het geval is.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
klever33 schreef:Ik weet niet of dit in Nederland ook het geval is.
Ja, ook met kat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986