Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Even een vraag voor de groene olie- en bollenexperts:
Ik heb bij Chyparse vorige week bollen laten controleren, behalve de 2 voorbolllen. Daar zit zo’n dubbel membraanbol op.
Volgens mij sinds oplevering auto.
Nu was er gister bij het fraaie openingsevenment van de XM en CX club begrijpelijk een groot aantal verkeersdrempels in het parcours gelegd. Bij het hieroverheen rijden met een redelijke snelheid duikt linksvoor diep in de vering, met een soort kanteling om de as als gevolg.
Het voelt aan alsof rechts stug wordt, en links weinig druk.
Er zit nu hydreaurincage in, en ze heeft 15 jaar stilgestaan, dus enige vervuiling is niet gek.
Bol kapot?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja, die bol zal wel wijlen zijn.
Verwacht niet teveel van Hydrocincage. Alle onderdelen schoonmaken werkt echt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Na 15 jaar stilstand moet je zeker alle bollen moet je zeker van alle bollen de druk controleren. Weinig stikstof(druk) = stugge vering. En hydraurincage is natuurlijk geen remedie tegen kapotte bollen. Behalve bollen die op druk zijn is schone LHM ook heel belangrijk en in een XM vervuilt die snel vanwege de vele verbruikers in het systeem, vooral de stuurbekrachtiging verbruikt veel LHM. Vaker verversen dan aangegeven in het boekje helpt zeker voor een optimaal comfort.
Maar begin eerst met goede bollen.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik ben afgelopen vrijdag bij Chyparse geweest. Achterbollen iets bijgevuld. Middenbollen en accumulator goed. Voorste bollen echter niet gecontroleerd ivm dubbele membranen.
Ik heb n reserve hoogteregelaar, die gaat er achter onder. Daarna de voorste zo nodig.
Wat moet ik nog meer uit elkaar draaien?
Ook Multicouche membranen hebben niet het eeuwige leven.
Die bollen zitten ook onder de C5, en ik heb er al heel wat zien langskomen die gesneuveld waren.
Oftewel: gewoon (laten) controleren.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Er zit dus wel schone hydraurincage in. Stuurhuis rondsel is gereviseerd, dus daar zou geen troep in moeten zitten.
Denk dat ik die voorbollen maar vervang, vraag me nu ook af waarom ze ze niet gecontroleerd hebben.
Maar is dat inzakken na een drempel passend bij een kapotte veerbol, of moet ik elders zoeken
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Die bollen met dubbel membraam die moeten ze wel testen. Meestal wordt bij Chyparse gezegd dat ze niet kapot kunnen en worden ze overgeslagen.
Het heeft me met mn Xm veel tijd gekost. Stond al op het punt om de voordemper-poot te vervangen, maar kwam er achter dat het gewoon een rotte multi-couche bol was. Ergo alle bollen laten testen.
Draai er even een gewone navulbare bol op om uit te proberen.
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
en wat voor verschijnselen leverde die slechte bol bij jou dan op?
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Dat is nogal simpel, een slechte bol levert een stugge vering op. In de loop van de tijd lekt er stikstof, ook bij een bol met dubbelmembraan. Hoe minder gas, hoe kleiner het volume, hoe stugger de vering. Op het eind zal het membraan zelfs de afsluiting van de bol gaan raken en kapot gaan. Op dat moment is de vering helemaal weg.
Bovenin de nieuwere bollen, zoals gebruikt in de C5 zitten zelfs messen die het membraan doorsnijden als het te ver naar boven komt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Jaaps schreef:en wat voor verschijnselen leverde die slechte bol bij jou dan op?
Het betreffende wiel links voor stuiterde over richels en kuilen in de weg (spoorwegovergangen, speedbumps etc.) in plaats van ze vloeiend te verwerken. En met stuiteren bedoel ik dat die kant links voor letterlijk werd gelift. Had dat nog nooit meegemaakt in 40 jaar hp rijden. Waarschijnlijk was de bol dus gerupt zoal JW hierboven schrijft.
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dat klinkt wel een beetje als wat er bij mij gebeurt. Rechts stug, links zacht
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je beide bollen wisselt en het fenomeen verhuist mee weet je voldoende.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als je de verdachte bol losschroeft weet je het meteen.
Bij een gescheurd membraan zit hij vol LHM
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
De auto na 4 dagen stilstand weer opgehaald. Beetje LHM onder het linker voorwiel. Stofhoes, middengedeelte nat.
Na 30km rijden alles weer droog. Retourslangetje van de veerpoot is heel.
Waar komt die LHM vandaan?
Vering doet nog t zelfde