Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Koperen plaatje van de vertuiver eruit gekregen, ivm lekkage de HD-regelaar gereviseerd met wat hukp.
Lekke airco condensor vervangen.
En toen starten…dat ging eerst echt niet, bleek dat ik 2 leidingen van pomp naar verstuiver niet had aangedraaid.
Daarna startte hij wel, maar een enorm nagelen, wat van de bewuste 4e cilinder leek te komen.
Nadat de motor wat warmer werd, werd t geluid minder.
Maar wat kan dit zijn, feitelijk 1 verstuiver verwijderd, en weer gemonteerd. Auto heeft wel 5 weken stilgestaan
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een verstuiver die gaar is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik probeer dat te begrijpen, toen ik hem 5 wk geleden wegzette geen enkel probleem
Ik las op t web ook iets over lucht in de leidingen, zou dat wat kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Zit er een haarscheurtje in je aanvoerleiding? Die waar het balgje tussen zit?
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
die leidingen zijn bijna allemaal nieuw, maar van een beetje valse lucht gaat zo ding ook niet zo nagelen lijkt me
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Tsja, de 2 dubieuze verstuivers eruit gehaald en laten controleren. Was eigenlijk niets mee mis. Zijn nog wat vlakkengeslepen en nieuwe brandplaatjes en met nieuwe koperen ringetjes weer gemonteerd.
Toen was t allemaal weer goed, toch misschien lucht in een leiding?
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
[url=https://flic.kr/p/2p26Z5b]
Recent hogedrukregelaar van nieuwe rubbers voorzien, maar 2 weken stilstand in stalling liet dit zien.
Dat stuk papier stond het linker voorwiel net voor. Dus een plas onder het voorraadvat, en een beetje voor het rechter voorwiel.
Iemand een tip waar te zoeken? Van boven is er niets te zien
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Visuele inspectie van onder dus. Het is met het plaatje en van boven lastig precies te bepalen waar het zou lekken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Weet iemand of deze rubbertjes nog leverbaar zijn?
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als er geen origineel slangetje te vinden is dan is er vast met google (Jan van Gompel) of een bezoekje aan een balie van een meedenkend technisch Agri handelsbedrijf toch wel wat passends te vinden wat tegen LHM kan.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kijk hier eens:
https://www.qspproducts.nl/nl/siliconen-slang-qsp-products
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Op het Xantia Forum zijn uitgebreide ervaringen te vinden over het gebruik van siliconen slang bij LHM systemen.
Niet bepaald positief
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Die slangen zijn ook te dik.
Maar ik kon deze elleboogjes nog gewoon bij Citroen bestellen.
Kijken of het dan droog is
In LHM plus zitten extra stoffen om de LHM zijn typische eigenschappen te geven: Een belangrijke is een erg hoge viscositeit index. LHM moet als het koud is goed vloeibaar zijn en als het erg heet wordt nog steeds niet te dun worden.
Die extra stoffen tasten veel rubbers aan, ze zorgen er vaak voor dat kunststoffen weker worden na verloop van tijd. Dat kan bijvoorbeeld omdat een chemisch process bij de fabricage “stopgezet is” en daar de LHM weer langzaam verder gezet wordt, of omdat de LHM de structuur van de kunstrubber verstoord.
Een mooi voorbeeld is het gebruik van transparante waterslang van PVC voor het ontluchten: Na een jaar is die slang behoorlijk hard geworden als je hem regelmatig gebruikt, want van binnen schoonmaken is moeilijk. Het werkt prima, maar je kunt hem niet lang bewaren. Gezien de kosten per meter is dat geen probleem.
Er zijn dan ook maar een paar rubber soorten geschikt voor LHM: Vaak wordt een speciale versie van NBR ( Nitryl Butyl Rubber ) gebruikt, en bij Citroen zette men daar een “groen” merkteken op aan dat aan te duiden. De betrouwbare fabrikanten van onderdelen geschikt voor LHM weten dat.
Siliconen rubber is vaak geen goede oplossing voor LHM, om twee redenen: LHM kan de meeste siliconen op de lange duur aantasten. ( niet als er eens een druppeltje op valt, maar wel als je het er in doopt) en Siliconen slang met een weefsel is te stug, en zonder weefsel niet sterk genoeg als het al een beetje flexibel is.
Een goede test: Zet een stukje van de rubber een paar maanden weg in een potje met LHM. Als de rubber “opzwelt” of zacht wordt dn is het niet geschikt. Als je de veroudering wilt versnellen dan kun je het potje een tijdje bij 50-60 graden in een over zetten of bijvoorbeeld in een broeimachine, of onder een warmtelamp.
Ik gebruik de laatste paar jaar wel eens benzineslang met een FPM/Viton binnenlaag voor LHM: LHM tast de Viton/FPM laag niet aan.
To err is human, not to err is divine.