10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
2.5 TD break.
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 25 juli 2023 09:45 PM
  [ # 136 ]

Koperen plaatje van de vertuiver eruit gekregen, ivm lekkage de HD-regelaar gereviseerd met wat hukp.
Lekke airco condensor vervangen.
En toen starten…dat ging eerst echt niet, bleek dat ik 2 leidingen van pomp naar verstuiver niet had aangedraaid.
Daarna startte hij wel, maar een enorm nagelen, wat van de bewuste 4e cilinder leek te komen.
Nadat de motor wat warmer werd, werd t geluid minder.

Maar wat kan dit zijn, feitelijk 1 verstuiver verwijderd, en weer gemonteerd. Auto heeft wel 5 weken stilgestaan

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2023 09:47 PM
  [ # 137 ]

Een verstuiver die gaar is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 25 juli 2023 09:58 PM
  [ # 138 ]

Ik probeer dat te begrijpen, toen ik hem 5 wk geleden wegzette geen enkel probleem

Ik las op t web ook iets over lucht in de leidingen, zou dat wat kunnen zijn?

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 25 juli 2023 11:37 PM
  [ # 139 ]

Zit er een haarscheurtje in je aanvoerleiding? Die waar het balgje tussen zit?

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 26 juli 2023 07:37 AM
  [ # 140 ]

die leidingen zijn bijna allemaal nieuw, maar van een beetje valse lucht gaat zo ding ook niet zo nagelen lijkt me

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 29 juli 2023 09:52 PM
  [ # 141 ]

Tsja, de 2 dubieuze verstuivers eruit gehaald en laten controleren. Was eigenlijk niets mee mis. Zijn nog wat vlakkengeslepen en nieuwe brandplaatjes en met nieuwe koperen ringetjes weer gemonteerd.
Toen was t allemaal weer goed, toch misschien lucht in een leiding?

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 10 september 2023 03:19 PM
  [ # 142 ]

[url=https://flic.kr/p/2p26Z5b]

Recent hogedrukregelaar van nieuwe rubbers voorzien, maar 2 weken stilstand in stalling liet dit zien.
Dat stuk papier stond het linker voorwiel net voor. Dus een plas onder het voorraadvat, en een beetje voor het rechter voorwiel.
Iemand een tip waar te zoeken? Van boven is er niets te zien

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 september 2023 06:05 PM
  [ # 143 ]

Visuele inspectie van onder dus. Het is met het plaatje en van boven lastig precies te bepalen waar het zou lekken.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 10 september 2023 06:29 PM
  [ # 144 ]

Dan moet ik even langs de rubriek hoe klus ik in mijn mancave. Maar na verwijderen motorbescherming boosdoener snel gevonden.
Liggend op de parkeerplaats bij 30gr

Afbeelding Bijlagen
20230910_172922.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 12 september 2023 03:19 PM
  [ # 145 ]

Weet iemand of deze rubbertjes nog leverbaar zijn?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 12 september 2023 05:57 PM
  [ # 146 ]

Als er geen origineel slangetje te vinden is dan is er vast met google (Jan van Gompel) of een bezoekje aan een balie van een meedenkend technisch Agri handelsbedrijf toch wel wat passends te vinden wat tegen LHM kan.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 14 september 2023 07:31 PM
  [ # 147 ]

Kijk hier eens:
https://www.qspproducts.nl/nl/siliconen-slang-qsp-products

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 september 2023 12:21 AM
  [ # 148 ]

Op het Xantia Forum zijn uitgebreide ervaringen te vinden over het gebruik van siliconen slang bij LHM systemen.
Niet bepaald positief Rolling Eyes

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 15 september 2023 08:17 AM
  [ # 149 ]

Die slangen zijn ook te dik.
Maar ik kon deze elleboogjes nog gewoon bij Citroen bestellen.
Kijken of het dan droog is

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 september 2023 09:34 AM
  [ # 150 ]

In LHM plus zitten extra stoffen om de LHM zijn typische eigenschappen te geven: Een belangrijke is een erg hoge viscositeit index. LHM moet als het koud is goed vloeibaar zijn en als het erg heet wordt nog steeds niet te dun worden.
Die extra stoffen tasten veel rubbers aan, ze zorgen er vaak voor dat kunststoffen weker worden na verloop van tijd. Dat kan bijvoorbeeld omdat een chemisch process bij de fabricage “stopgezet is” en daar de LHM weer langzaam verder gezet wordt, of omdat de LHM de structuur van de kunstrubber verstoord.
Een mooi voorbeeld is het gebruik van transparante waterslang van PVC voor het ontluchten: Na een jaar is die slang behoorlijk hard geworden als je hem regelmatig gebruikt, want van binnen schoonmaken is moeilijk. Het werkt prima, maar je kunt hem niet lang bewaren. Gezien de kosten per meter is dat geen probleem.

Er zijn dan ook maar een paar rubber soorten geschikt voor LHM: Vaak wordt een speciale versie van NBR ( Nitryl Butyl Rubber ) gebruikt, en bij Citroen zette men daar een “groen” merkteken op aan dat aan te duiden. De betrouwbare fabrikanten van onderdelen geschikt voor LHM weten dat.

Siliconen rubber is vaak geen goede oplossing voor LHM, om twee redenen: LHM kan de meeste siliconen op de lange duur aantasten. ( niet als er eens een druppeltje op valt, maar wel als je het er in doopt) en Siliconen slang met een weefsel is te stug, en zonder weefsel niet sterk genoeg als het al een beetje flexibel is.
Een goede test: Zet een stukje van de rubber een paar maanden weg in een potje met LHM. Als de rubber “opzwelt” of zacht wordt dn is het niet geschikt. Als je de veroudering wilt versnellen dan kun je het potje een tijdje bij 50-60 graden in een over zetten of bijvoorbeeld in een broeimachine, of onder een warmtelamp.

Ik gebruik de laatste paar jaar wel eens benzineslang met een FPM/Viton binnenlaag voor LHM: LHM tast de Viton/FPM laag niet aan. 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook