Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Of met een lang draadstang M12 o.i.d.
Daar heb ik ook wel eens voorwiellagers mee geplaatst.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lagerschalen pers je er niet in. Je tikt ze op hun plaats en gebruikt een passende dop als stempel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
WPH schrijft dat je ze erin moet persen met gereedschap 9010 T.P. Die is alleen voor de berline versie (42mm)
Ik heb 46mm lagerschalen
Dat heb ik bij de garage ontelbare keren voorbij zien komen, meestal indertijd bx en een paar (nouja best wat hoor) xantia’s en xm’s. zoals reeds beschreven is de constructie van de typen gelijkwaardig, gewoon een beetje clean werken, inderdaad een rups erin lassen ( uitsluitend op t loopvlak vd rollen) en de lager ring valt er zoo uit. dan een beetje schoonmaken, evt her en der een las spettertje weghalen,( met een dremeltje) en e.e.a. relaxed monteren, eerst de grote lagerschaal ( dus lager uit elkaar, en NOOIT op het complete lager tikken, anders is die direct stuk, je slaat meteen je loopvlak stuk) monteren beetje glijmiddel eraan en vergeet de plastic binnenbus niet , dan lekker vet maken en monteren, en daarmee wordt ie dus gewoon oud. succes!
Dit is echt een klusje wat direct resultaat heeft, mijn xantia stuurde echt (nog) veel beter toen t gedaan was. Som rijd je door met de oude lagers, en merk je pas hoe fijn t kan zijn ná een paar uurtjes werken….
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb de schalen er met een trekker prima uitgekregen. Die plastic binnenbuis zit er bij mij niet in trouwens.
Ik zal de schaaltjes voorzichtig op zijn plek tikken.
Geen rocket science
Ok, met een trekker kan zeker, maar de monteurs nemen meestal de snelle route, rupsje erin en klaar. En montage ; eerst de grote ring vh lager erin, ( kunststof / koperen hamertje) de verleiding om een geweldig mooi hulpgereedschapje te maken kan er zijn, maar nooit de complete lagers aandrukken, je drukt een mini deukje in je loopvlak en de lagers sterven een zekere dood binnen de kortste keren ! Dit is een veel? gemaakte fout, dus sla die maar over ! gewoon met de hand monteren, de grote lagerschaal is immers voldoende ‘‘aangetikt”” en ligt op diepte. dus strak aandraaien heeft geen meerwaarde, maar maakt méér stuk dan je lief is…..
Eigenlijk een dankbare klus, en dadelijk een mooi strak sturende wagen.
En niet zuinig wezen met vet, je bmi blijft gewoon t zelfde !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dankbare klus is het altijd.
Toen ik ze bij m’n BX vervangen had had ik geen meesturende achteras meer.
Vooral bij spoorvorming heeel prettig!
Maar inderdaad wat Jansr zegt: gietijzeren draagarmen heb ik ook nooit begrepen.
Je wilt tenslotte altijd de afgeveerde massa zo klein mogelijk houden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Met dat gewicht van de draagarm heb je gelijk, maar de gs had een relatief lichte draagarm, maar helaas rotten die soms na 5 ?? jaren volledig dóór (jaja, werden ze nóg lichter….) dus gietstaal ( toch even anders ) is nog zo slecht niet. En een xm is geen race auto, maar een reisauto, dus volgens mij was het best goed bedacht. Soms zeggen we dan véél later ; Het waren eigenlijk best goeie wagens…...
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Nog even een vraag: om vastroesten te voorkomen van schroeven in de alu draagarm. Is insmeren met wat kopervet handig, montagepasta?
Dat “vastroesten” ontstaat mede door galvanische corrosie. En die is een gevolg van “spanningsverschillen” tussen twee metalen wwar een niet neutrale vloeistof bij komt.
Het is dus niet verstandig er nog een metaal aan toe te voegen, zoals in kopervet zit.
Wat goed kan werken is keramisch vet.
Dat wordt inmiddels ook gebruikt bij de montage van alu remklauwen op stalen draagarmen, het helpt daarbij om de bloemkoolvorming te vermijden/vertragen.
En good-old zuurvrije vaseline is ook een idee….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Subframe is bijna klaar om te monteren. Best wel een klusje om de spaghetti van leidingen in de juiste volgorde erop te krijgen. Ik heb een probleem met de rechter leiding naar de veerpoot. Die moet onder erg veel spanning gemonteerd worden. Dat lijkt me niet goed. Wellicht wat verbogen?
Nog wat laatste onderdelen laten stralen en poedercoaten
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
De aan- en afvoer van LHM gaat met een soort banjo bouten met O-ringen. Die wil ik wel vernieuwen maar ik kan niet het precieze nummer vinden. Catcar-info is niet volledig.
Iemand?
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Vandaag de Xm weer gestart na 6mnd. Ondanks dat de tank eronderuit is geweest startte ze snel.
Omdat subframe achter eronderuit is geweest moesten de remmen ontlucht worden.
Welnu, daar staat helemaal geen druk op.
Heeft dat te maken met geen belasten op de achterwielen?
Moet ik dus eerst wielen monteren en even op en neer?
Of is er wellicht iets anders aan de hand?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Je conclusie is terecht, zet hem in de hoogste stand en je hebt druk. De wielen hoeven er niet eens op.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dat hielp niet Ed. Alle standen geprobeerd