Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dus hij ontkoppelt pas als je hem ver intrapt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee pas op het einde…. heb nu pedaal een beetje losser gedraaid en nu koppelt hij normaal. Alleen duikt toerental nog omhoog bij volgas in derde….
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Sebbe schreef:Pedaal komt toch een 5 cm hoger als het rempedaal
Dat is volgens mij wel redelijk normaal. Je koppelingspedaal heeft ook wel een flinke slag en je rempedaal (bij een hydropneumaat) juist helemaal niet.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ok maar misschien niet normaal dat hij pas op de laatste 5 cm ontkoppeld…
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb het gevoel dat zaken verschillend benoemd worden.
Even voor de duidelijkheid: De motor draait; je trapt de koppeling helemaal in en zet hem in een versnelling.
Grijpt de koppeling nu aan als het pedaal een klein beetje naasr boven is; halverwege; of als hij bijna boven is?
In de buurt van halverwege is normaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als hij bijna boven is…. nu heb ik dat wat losser gedraaid, de kabel aan de hendel en nu pakt hij in het midden…. zelf misschien nog iets te vroeg…. maar kan ik terug even wat aandraaien dan….
Wat is eigenlijk de beste manier om te testen of de koppeling versleten is volgens u?
Sebbe schreef:Nee pas op het einde…. heb nu pedaal een beetje losser gedraaid en nu koppelt hij normaal. Alleen duikt toerental nog omhoog bij volgas in derde….
Afstelling en slijtage hebben wel een relatie: Bij slecht afgesteld kan het lijken dat je koppeling versleten is. Maar als hij “halfweg” aangrijpt en je hebt bij veel vermogen nog steeds het gevoel dat de motor meer toeren maakt dan bij de rijsnelheid hoort dan is er iets mis.
Kan de koppeling zijn, maar dan wordt het snel erger. Zou ook moeten optreden bij wegrijden, maar is misschien slecht te merken.
Kan de drukgroep zijn: Als die verlaten op kapot is heb je met name bij veel vermogen problemen.
Kan het druklager zijn: Meestal ontkoppelt hij dan slecht , je hebthet gevoel dat de koppeling niet “vrij” komt.
Wat is bij jou aan de hand ? Welke symptomen. Alleen in de derde versnelling problemen ?
To err is human, not to err is divine.
Hij schakelt goed. Ik merkte wel op dat als je van versnelling veranderd terwijl je normaal rijdt je de indruk hebt dat je tussen gas geeft, waarschijnlijk de koppeling dat wat blijft plakken.
Wat ik nog getest heb….
Stilstaand met handrem op in eerste en koppeling zachtjes loslaten: hij valt wel stil maar niet onmiddellijk.
Vertrekken in derde versnelling met beetje gas dan slipt de koppeling enorm en ruik ik een enorme brandgeur
Tegen 50 per uur naar derde schakelen en vol gas dan gaat het toerental eerst omhoog en dan terug omlaag
Ook bij 70 per uur in vierde hetzelfde probleem
Drukgroep:
Indien ik normaal schakel tussen de 2000 en 3000 toeren en geef vol gas is er geen probleem.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is de koppeling niet gewoon vet?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als hij vet is zou het na het verbranden beter zijn had ik ergens gelezen…..
Afstelling koppelingspedaal ( voor zowel getrokken als drukkoppeling ):
Arbeidsslag is 140mm - maximaal 150mm, gemeten met het pedaal in ruststand en het meetpunt aan de carrosserie is onderkant schutbord,daar waar het koppelingdpedaal het schutbord raakt.
Pedaal met de hand naar boven trekken , het verschil tussen ruststand en de opgetrokken stand mag niet meer dan 60mm zijn.
Na het afstellen van de koppeling, deze 5 maal intrappen en de maten opnieuw meten, zonodig nastellen.
Proefrit maken en in de 4e of 5e versnelling volgas trappen en opletten of het toerental wel of niet doorschiet en de auto wel of niet of nauwelijks versnelt.
Als ik het zo lees, vrees ik, dat de voering van de koppelingsplaat verbrand is.
Ok. Dat is duidelijke informatie over de afstelling van het pedaal. Ik ga dit straks even doen en zien wat het geeft. Intussen wel al een afspraak gemaakt voor een nieuwe koppeling. Heb het bij men plaatselijke garagist voor mekaar gekregen voor een 600 eur dus is nog schappelijk.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Neem dan niet alleen de koppeling, maar ook de oliekeerringen achter het vliegwiel mee!