3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Panhard Dyna Z1 Tout Alu 1955 - Het bouwpakket
Gepost: 06 maart 2021 07:20 PM
  [ # 31 ]

Ik schreef het al eerder, de motor, of althans de doosjes met onderdelen daarvan, heb ik weggebracht naar Pierre Peters, in Panhardkringen wel bekend om zijn motorrevisies en tuning. Pierre bouwt bijvoorbeeld ook 945 cc motoren die vlotjes richting de 100 pk gaan. Dat staat overigens niet op mijn wensenlijstje, ik wil vooral een zo betrouwbaar mogelijk blok. Terwijl ik nog niet verder gekomen ben dan het buitenrollen van de auto voor een paar foto’s en het uitgebreid aan jullie voorstellen, is Pierre inmiddels al begonnen met de inventarisatie van de motoronderdelen. Een ding werd meteen duidelijk, de krukas heeft zijn beste tijd gehad. Niet heel verwonderlijk, gezien ook de staat van bijvoorbeeld de cilinderbussen, waar ook een beste rand in zit. Pierre stel voor om een krukas samen te stellen uit de beste delen van mijn krukas en een donorkrukas uit zijn voorraad.

Op de foto die hij me toestuurde kun je zien dat het voorste drijfstanglager droog gelopen heeft. Dit schijnt te komen door het verstoppen van een oliekanaaltje als gevolg van de dopes in de olie die neerslaan in de spatring die voor, je raadt het al, de spatsmering van de lagers moet zorgen. Het toevoegen van een oliefilter kan hier voor de toekomst uitkomst brengen, dus dat neem ik alvast in overweging. Er bestaat een mooi setje voor dat gebruik maakt van een oliefiltercartridge van een Mercedes A-klasse, dus dat is in elk geval goed verkrijgbaar. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Profiel  
 
Gepost: 08 maart 2021 01:53 PM
  [ # 32 ]

Inmiddels is er een uitgebreid verdict over de motor uitgesproken. Ik ben extra blij dat ik daar niet zelf aan begonnen ben. Even een bloemlezing uit de mail:

- Cilinderbussen onbruikbaar boring is 85,2 grootste overmaat zuigers is 85 . Dus na honen is de bus dus zeker 85,5 dus andere bussen met een boring van 84,9.
- Zuigers idem onbruikbaar.
- Klepgeleider ruimer dan bijgeleverde overmaat dus vervangen.
- Kleppen alle 4 vervangen ,trouwringen idem . rest van de delen min of meer bruikbaar.
- Krukas ; voorstel om van 2 krukassen een te maken, inmiddels een bruikbaar voorste deel gevonden.

Dat lijkt me een duidelijk verhaal. Gelukkig komt daar meteen het volgende voorstel achteraan:

Ik stel voor om de volgende motor te bouwen, een 50 pk motor met een 1732 carter, dus met versterkt lagerzitting met M6/M8N nokkenas.
We reviseren de cilinders met nieuwe kleppen, trouwringen, klepgeleiders en maken de klepzittingen pas op de kleppen.
Voor en achter nieuwe krukaslagers.
Nieuw distributietandwiel aluminium.
Krukas gereviseerd volgens bovenstaande.
Nieuwe zuigers met nieuwe zuigerveren en nieuwe 22 mm pistonpen met ingeperst bronzen bus on drijfstangoog (de beste oplossing tot nu toe).
Ik voorzien voor en achter deksel van een viton kering.
Ik monteer op bestaand vliegwiel een standaard koppelingsplaat en originele drukgroep.
We gaan uit van een standaard oliepomp en geen oliefilter. Dit kan altijd nog veranderd worden.
Ik denk als je het zo doet dan heb je een optimale motor zonder teveel ‘dure’ bijzaken.
Dus technisch wel heel erg goed en verder gewoon stock.

Dat klinkt veelbelovend. Misschien dat ik er nog wel graag een diafragmakoppeling en een oliefilter bij wil, maar dat hoef ik nu nog niet te beslissen. In ieder geval alweer een stap dichterbij een fijn snorrende Panhard.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 maart 2021 02:10 PM
  [ # 33 ]

Zo te lezen was het motortje aardig op zijn eind!
Ik zie op de 2e foto een oliepompje. Waarom dan spatsmering?
Ik las in wiki dat de krukas en drijfstanglagers rollagers zijn. Klopt dat?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 08 maart 2021 05:03 PM
  [ # 34 ]

Ja, dat motortje heeft duidelijk zijn best al gedaan. Hoe het precies zit met die spatsmering weet ik niet, Jan, het zal wel een combinatie van de twee zijn. En ja, het zijn inderdaad allemaal rollagers, vandaar ook dat de krukas uit meerdere delen bestaat en er dus uit verschillende krukassen een goede kan worden samengesteld.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 maart 2021 05:53 PM
  [ # 35 ]

Is de krukas zelf dan het binnenste loopvlak?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 08 maart 2021 06:24 PM
  [ # 36 ]

Inderdaad, Jan. Standaard lagers maar zonder de binnenste schaal (wat blijkbaar een probleem kan zijn bij het zoeken van nieuwe lagers, omdat veel merken de schalen dunner hebben gemaakt en de lagerrollen dikker…).

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 11 maart 2021 01:13 PM
  [ # 37 ]

Prachtig een Z1! Ik heb er al bijna 27 jaar eentje. Inderdaad een juweeltje. Ik ben zeker geen techneut, maar weet dat de spatsmering alleen voor de krukas is. Daarom moet die as ook elke ca. 50.000 km worden schoongemaakt. Alu distr tandwiel is een must.
Prachtig. Als een Panhardmotor in goede handen is, dan is dat bij Pierre zeker het geval.

Heel veel plezier en succes met het opbouwen en wie weet staan die van jou en mij nog eens naast elkaar op een meeting.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Gepost: 11 maart 2021 08:05 PM
  [ # 38 ]

Het zou zomaar kunnen Smile

Profiel  
 
Gepost: 06 april 2021 08:04 PM
  [ # 39 ]

Inmiddels lopen er bijna dagelijks updates binnen over de voortgang aan de motor. Werd me gisteren nog verteld dat de onderdelen (nieuwe lagers etc.) langzaam binnendruppelen, vandaag kwam er alweer een update over de aanpassingen aan het carter die verband houden met de verzwaarde oliepomp die bij het setje met het oliefilter dat ik eerder liet zien hoort. Dankzij de hogere druk van de grotere pomp kan er gerichter en vooral constanter worden gesmeerd. Deze motoren hebben een dry sump smering, waarbij de rollagers via oliekanalen direct worden gesmeerd. In de originele configuratie gebeurt dit alternerend voor de hoofdlagers en de kleppen. Met de hogere opbrengst wordt alles continu gesmeerd, wat uiteraard belangrijke voordelen heeft. Op onderstaande foto’s zie je dat er een extra oliekanaal is geboord dan het voorste hoofdlager en het eerste drijfstanglager van voldoende olie wordt voorzien. De term spatsmering wordt bij deze motoren blijkbaar gebruikt voor de olie die tussen de distributietandwielen omhoog wordt geperst en zo het hoofdlager moet smeren. Dit geschiedt straks dus rechtstreeks, lees beter. Tenslotte blijft het een hoogtoerig motortje met slechts 2,2 liter olie in het carter…


En heb je dan in de tussentijd zelf nog iets aan de auto gedaan, Marc? Nou niet letterlijk, maar in de tussentijd heb ik een aardig doosje met missende onderdelen opgescharreld waar we mee verder kunnen. Een auto zonder verdeler, dynamo of startmotor is toch niet zo handig. En oh ja, in het kader van de forse uitgaven heb ik vandaag ook maar vier nieuwe Michelins besteld. 145-400 is namelijk ook niet de meest gangbare maat…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 april 2021 08:27 PM
  [ # 40 ]

Bestaan er geen upgrades om met meer olie dan die 2 litertjes te smeren?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 06 april 2021 08:30 PM
  [ # 41 ]

Jawel, er worden ook wel grotere carters gemaakt door ze te verlassen, maar er is mij verzekerd dat dat voor normaal straatgebruik zeker met deze modificaties niet nodig is.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 07 april 2021 09:06 AM
  [ # 42 ]

Wat een gaaf project. En een vakman aan de motor bezig, erg leuk al die updates!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 07 april 2021 09:51 AM
  [ # 43 ]

Mooi project.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 april 2021 11:16 AM
  [ # 44 ]
graddus schreef:

Jawel, er worden ook wel grotere carters gemaakt door ze te verlassen, maar er is mij verzekerd dat dat voor normaal straatgebruik zeker met deze modificaties niet nodig is.

Wie wil er nou een auto voor ‘normaal straatgebruik’?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook