Heel af en toe gaat in mijn BX het koelvloeistoflampje branden en na een tijdje rijden weer uit. Soms gooi ik er een heel klein beetje bij en dan is het lange tijd weer goed.. denk een ontluchtingsprobleem.. echter wilde ik vandaag weer iets bijvullen na 3 maanden.. en ik constateerde dat de koelvloeistof erg naar benzine rook.. natuurlijk is er onder de vuldop altijd sludge bij deze motoren in de winter en soms korte stukjes (1.6) maar op de pijlstok is niets te vinden aan witte sludge.. ik denk dan ook niet meteen aan de koppakking maar de benzinelucht verbaasde mij. Iemand hier ervaring mee?
Waarmee vul je de koeling bij?
Goede raad is voorraad
Gewoon met rode kvs. Nu later toch geconstateerd dat er kvs lekt aan de linker voorzijde van het blok. Dit in combinatie met de benzinegeur bij de kvs doet mij toch denken aan een lekke koppaking.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Grmeijer schreef:Gewoon met rode kvs.
In een BX-blok hoort geen rood (G12), maar een G11 (o.a. blauw).
Zie https://www.blekochemie.nl/blog/koelvloeistoffen-welke-variant-moet-je-inkopen
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het 1 heeft niet meteen iets met het ander te maken,
Dat je olie naar benzine ruikt zal eerder komen door de relatief korte stukje die je rijdt, door de verrijking van het mengsel bij koude motor wordt je olie nl lichtjes door benzine verdund, ik zou hem eens een flink stuk warm rijden of gewoon de olie en het filter wisselen. Maak wel regelmatig de vuldop en de slangen vrij van die sludge, het is belangrijk dat de onderdruk in het blok goed blijft, dit om olielekken te voorkomen.
Dat neemt niet weg dat de koppakking zelf ook lek kan zijn, maar ik zou eerst eens goed kijken of je het lek goed kan lokaliseren door als je de mogelijkheid hebt het systeem onder druk te (laten) zetten of door de motor stationair goed te laten warm draaien, dan komt er wat druk op het systeem en kan je zo makkelijker zien waar het lek vandaan komt.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De betere garagist kan met een CO2-lekkagedetector op de vulopening van de radiateur meten of de koppakking lek is.
In dat geval komen er namelijk uitlaatgassen in het koelsysteem en dat is meetbaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Aha ik had dus opgezocht en kwam bij rode kvs. Maar bedankt voor de tip. En de olie ruikt niet naar benzine maar de kvs wel. Woensdag laat ik een test doen. Omdat ik bijna nooit hoor dat de koppakking het begeeft bij de 1.6 motoren.