Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar hoe het verder ook zij: met die nieuwe slang erin is de boel (voorlopig) weer dicht. De boel is ontlucht en proefgedraaid, alle aansluitingen blijven (voorlopig) weer droog en die slang die nu naar de vaantjes is, is waarschijnlijk al langzamerhand steeds meer gaan lekken van voordat ik die auto had gekocht. Je komt dat alleen pas tegen als ‘t ook werkelijk stuk gaat. Dikke kans dat dat nu gebeurd is omdat de rest (weer) gezond(er dan deze slang) was…
Verder heb ik meteen rechtsvoor de voorkant van de modderkuip vervangen door een goeie gebruikte, nu wél het correcte afdekkapje op de kabelgoot voorlangs de paravent erop gezet (de dealer had op chassisnummer keurig de verkeerde geleverd, kan blijkbaar gebeuren) en de bevestigingen van de modderkuipen, de onderplaat en de voorbumper nog wat benet. Er is ook een aanzuiggeruisdemper met meer intacte bevestigingen in gegaan. Lekker is dat toch om op de sloop te staan om een voorbeeld te halen voor een onderdeel wat je in beter materiaal wilt laten maken en dan meteen een lijstje aan kleine irritaties op te kunnen lossen En natuurlijk is er weer bijna een kilo modder uit die onderplaat gebaggerd.
Ik zie momenteel geen actieve lekkages meer, de kachel is weer loeiheet en de temperatuurmeter staat rotsvast in het midden. Maar lekkage, dat zal vast nog wel weer eens langskomen. Voor nu, uitgezonderd morgen koelvloeistof peilen omdat dat bij koude motor moet, noem ik het even klaar. Zoals gezegd: niet heel veel werk en ook niet duur of zoiets, maar het is wel irritant dat je er om de haverklap bij moet
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Nou nog ff een origineel sportinterieurtje scoren.
Bam!
Originele half-leder sportstoelen en achterbank. Helaas waren van de donorauto de zijpanelen lelijk beschadigd door onkundige demontage om in die donor een dikke stereo in te bouwen. Scheuren op plekken waar je ze heel erg ziet en niet netjes hersteld krijgt. Gelukkig heeft m’n eigen Compact mooi neutrale basic zwarte stof op de zijpanelen, dus zolang de rest zwart-achtig is kom je er prima mee weg.
Ik heb de boel enorm moeten stofzuigen natuurlijk… En de stoelrails moeten doorsmeren. En de ontgrendelingshevels terug in model moeten masseren om voldoende slag te halen. En twee plastic afdekkertjes van mijn oude meubeltjes moeten hergebruiken. Maar dan zit je ook meteen 2x zo fijn! Verstelbare rugleuning, hoogteverstelbaar, kantelbare zittingen (heb ik sinds de BX Break niet meer gehad!) en dan ook nog verstelbare zitting-lengte. En natuurlijk met leren bolsters die weliswaar nog even bijgekleurd moeten worden, maar dan niet echt vlot weer doorslijten!
Het enige waar je dan achter komt is hoe uniek het is dat je een nog goed werkende sensormat in je passagiersstoel hebt. Want in die sportstoel is-ie uiteraard wél stuk… Maar daarvoor heb ik de diverse BMW-fora geraadpleegd en uiteindelijk voor de veiligheid voor een Zweedse oplossing gekozen. Alleen heb ik dat schakelingetje netjes ‘stealth’ ingebouwd in de regelmodule onder de stoel. Zie je niks van! Met dit schakelingetje ingebouwd is de passagiersairbag altijd aan (stoel altijd bezet) maar dat is niet erg: total loss is-ie al vóórdat je een klap maakt waar je de pofzakken bij nodig hebt, dus voor de kostenbesparing hoef je het niet te doen, en áls je die klap maakt wil je liever wel dat je passagier ook netjes opgevangen wordt.
Uiteindelijk ging de meeste tijd op aan uitzoeken hoe zoiets moet en aan het halen van de componentjes. Maar het werkt als een speer en dit meubilair is ook echt duidelijk fijner & degelijker dan wat erin zat.
O ja: het EHBO-kastje onder de bijrijdersstoel moest natuurlijk ook overgezet worden. Ik was even bang dat dat, dankzij de zittinglengte-verstelling, niet meer ging passen. Maar natuurlijk is een EHBO-kit in Duitsland Pflicht en dus is dat allemaal keurig zo ontworpen dat dat kastje er gewoon onder past
Kortom, even een paar dagen geen lekkages meer en nu ook nog écht lekker zitten. Het begint er weer een beetje op te lijken…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat lijkt mij een prima beloning voor al het werk van de afgelopen weken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er zat nog een kleine irritatie in de pas geplaatste bestuurdersstoel overigens, en die heb ik nu ook opgelost: de geleidebuisjes van de hoofdsteun waren verwisseld, waardoor die hoofdsteun niet inklikken kon. Die buisjes kunnen blijkbaar best goed kapot op de één of andere manier, het is althans een vrij gangbaar probleem op de BMW-fora, en kennelijk heeft iemand ze bij een vervanging een keer omgewisseld.
Nou is het in zo’n geval natuurlijk een kwestie van ze eruit pakken en omwisselen, maar dat kun je door de opbouw van het rugleuningframe van zo’n sportstoel wel vergeten: je kunt er niet bij om de kliksluitingen in te drukken. Die moet je dus binnendoor met een schroevendraaier intrekken en dan gaan ze stuk. Maar enige studie op de originele (en immers toch al versleten) bestuurdersstoel leverde op dat je ze daar wél herbruikbaar uit kunt halen. Dat dus maar gedaan en die buisjes op de correcte manier in die lekkere sportstoel gedrukt. Klik & klaar! Nu verstellen beide hoofdsteunen weer zoals dat hoort en dat voelt meteen weer een stuk degelijker.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Sinds gisteren werd er een duidelijk *klak* hoorbaar bij lastwissels, komend vanuit de achteras. Vreemd weer. Nadere inspectie levert op dat het nieuws niet goed is…
Na een uitgebreide inspectie van de aandrijflijn blijkt dat het uitgaande lager aan de rechter kant van het differentiëel het opgegeven heeft. Er zit behoorlijk ruimte op ook. De aandrijfas aan die kant, een recent geplaatst gebruikt exemplaar, is ook meteen klaar voor de ijzerbak aangezien beide homokineten zo ruim zijn als wat. Links is de vrije wieluitslag wel redelijk normaal, je kunt het wiel met de aandrijflijn in de versnelling een klein beetje bewegen voordat de boel ‘pakt’, maar rechts is die uitslag behoorlijk teveel. De differentiëel-olie is kraakhelder (pas gewisseld immers voor de correcte 75W90) maar bevat (daardoor des te beter zichtbare) metaalsnippertjes. Kortom: dat differentiëel is wel op. Tijd voor een andere… Wat dan wel weer interessant is, is dat dat differentiëel behalve die klap bij lastwissels en vooral bij vooruit-stop-achteruit helemaal geen bijgeluiden heeft of gehad heeft: geen janken, geen kraken/knarsen, helemaal niets. Maar hij is dus wel gewoon rijp voor de schrootbak.
Nou ja, en dus meteen tijd voor een andere aandrijfas (toch in ieder geval de rechter). En tijd voor nieuwe ophangrubbers voor dat differentiëel. Maar: dan heb ik wel de gelegenheid om het subframe nog verder tegen roest te behandelen.
De hele klerezooi kan er dus weer onderuit: uitlaat, hitteschild, cardanas, bandenbak, achterste stabilisator, aandrijfassen, differentiëel… We hebben weer wat te doen zeg maar. En dan moet ik eigenlijk eerst nog eens uitvogelen wat me die gein zo’n beetje aan spullen gaat kosten. Dat zal ook nog wel even schrikken worden.
Maar goed. We zullen wel weer zien. Voorlopig rijd ik dus weer in een 1602. Die krijg ik op deze manier in ieder geval óók wel op.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jouw relaas zou aanzienlijk korter zijn als je alleen nog opsomt wat er nog niet stuk gegaan/vervangen is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zoveel is duidelijk! Maar wat is daar dan weer de lol van?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je weet in iedwer geval dat er niks vastgerot zit!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik geloof niet dat dit door een gaar lager komt. Eerder een kapot tandwiel in het diff. Maakt voor de klus natuurlijk geen ene hol uit natuurlijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Breeze schreef:‘k Maak me wel zorgen dat we binnenkort niks meer te lezen hebben.
’k Zal het nooit meer zeggen.
Adri
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O maar dat lijkt mij ook niet vreemd, een kapot tandwiel. Ik weet dat alleen niet zonder het diff eerst open te trekken en dan moet-ie er eerst onderuit (vanwege de manier van ophangen). Ik weet alleen maar zeker dat het rechter uitgangslager naar de gallemiezen is, voor de rest is alles mogelijk.
Inmiddels ben ik er wel achter dat ik qua differentiëels in de tweedehands-sfeer kan kiezen uit exemplaren voor zespitters, exemplaren voor diesels en exemplaren die te oud zijn om onder deze auto te passen. En natuurlijk is alles wat op afstand nog ergens op lijkt meteen 200 euro of meer, if not boven de 300 euro. Maar dat maakt geen hol uit natuurlijk als dat qua overbrenging nergens op slaat achter een vierpittertje van net 115 pk.
Kortom, die kar staat nog wel even stil. Dat wordt alleen al een eindeloos geouwehoer om er een knap differentiëel voor te scoren en voordat ik dat heb is het onzin om ophangbussen en aandrijfassen te gaan scoren.
Vastgerot zit er natuuurlijk toch nog wel her en der wat: de bevestigingsbouten van het differentieel in het subframe zijn nog niet los geweest. Daarvan gaan er waarschijnlijk twee breken ook, maar dan zitten de resten in het differentiëel wat toch bij het oud ijzer gaat. Dus dat is dan niet erg.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij Venyard stond laatst een hele rij van die hokken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, dat is overal zo. Maar dan moet je er eerst nog de E46’s met de N42 motor tussenuit gaan zoeken. En dan blijkt dat er veel meer diesels en zespitters zijn dan tamme vierpits benzinemotoren, waarvan alles van 1998 - 2001 dan ook nog de verkeerde vierpitter heeft (want: de ouwe M43). En dan heb je nog een zooitje automaten waarvan ik geen idee heb of die hetzelfde diff hebben…
Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar dan moet eerst het differentieel eruit om na te gaan welk exacte type het is en onder welke exacte auto’s datzelfde type/overbrenging geleverd is. En momenteel is het even niet handig om die auto immobiel onder dak te hebben staan, dus hoe korter dat duurt hoe beter het is.
En natuurlijk moet je dan naar Roosendaal jakkeren (= het hele land oversteken), dan ter plekke ergens een diff uit slachten als je er een vindt die klopt (hopelijk wil dat ding dan los) en dan nog terug jakkeren (= het hele land nog een keer oversteken) want verzenden doen ze niet aan, net als onderdelen los op voorraad hebben.
Kortom: voor mij typisch een geval van alleen als het écht absoluut niet anders kan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar laten we het in oplossingen bekijken: dan is dit een mooie gelegenheid om er een M54 in te proppen. Ik bedoel maar, als daar wél een aandrijflijn bij te krijgen is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Dan toch wel een 3 liter, hè. Ik bedoel, als je dan toch bezig bent. Die 228 pk zijn grappig, maar dat koppel van 300 nm, da’s veel leuker.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110