25 van de 49
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 april 2022 08:50 AM
  [ # 361 ]

Overigens ook prettig: het elektrische zonnescherm voor de achterruit blijkt te werken. Hij rolt soms een beetje scheef op, dat is wel een teken dat-ie er een keer uit moet voor onderhoud, maar hij doet het in ieder geval wel. Die dingen schijnen onmogelijk te vinden te zijn, dus op een gegeven moment een keer preventief onderhoud plegen lijkt me dan een goed idee.

Ik vond zo’n zonnescherm in de TurboD altijd al een geniaal ding, maar deze kun je ook nog at your leasure vanuit de bestuurdersstoel op & neer laten lopen dus dat is nóg beter. Zolang het blijft functioneren, want ze kunnen best stuk Mr. Green Als ik het goed begrijp zijn er ook revisiesetjes voor, dus het kan altijd perfect als het moet. Maar voorlopig moet dat met een keer schoonmaken en smeren prima voor elkaar komen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 april 2022 01:17 PM
  [ # 362 ]

Er ligt weer een reservewiel aan boord. Vanwege het moeten, eh, uiteen nemen van één van de 17” velgen die eronder hingen konden die niet alle vier onder de Compact terug als rollers, dus die staat RA op z’n eigen thuiskomertje. Die kon dus niet meer in die 323i en daar ontbrak dat ding compleet. Heb ik bij de specialist om de hoek een kakelvers, concoursstaat-als-nieuw, ongebruikt thuiskomertje gehaald voor 15 euro, is dat ‘probleem’ weer opgelost. Niet dat je dat ding alle dagen nodig hebt, maar géén reservewiel of vergelijkbare noodvoorziening aan boord vind ik toch onprettig. Wel pech dat je dan vanwege die vastgeknalde wielbout toch nog een extra reservewiel moet gaan halen, maar als dat niet erger wordt dan die 15 euro voor een perfect wieltje…

Waarmee die hele wielensaga nu écht achter de rug is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 april 2022 03:47 PM
  [ # 363 ]

Het reservewiel ligt nu ook weer vast. Het dopje waarmee de afdekplaat erop verankerd wordt was natuurlijk ook kwijt, maar ik heb er alweer een bij. Er is inmiddels ook een ophangrubber voor het differentieel binnen, want die is uiteraard wél gammel. Geen hele grote klus verder, het enige is dat die dingen gemeen vast in het subframe kunnen zitten. Maar ik heb dat gelukkig eerder gedaan, dus dat komt wel goed. Het moet toch maar redelijk vlot even gebeuren, want daar kun je weer andere, grotere ellende mee voorkomen.

Verder is zijn natuurlijk de steeltjes van de knopjes op de tellerunit stuk. Je ziet de afgebroken stukjes achter het glas liggen… Ik heb een als defect verkochte unit gehaald om uit elkaar te pakken voor de onderdelen. Ik vermoed dat daar intacte stokjes in zitten (zo voelt het wel) maar anders kan ik met een losse unit eerst eens kijken hoe het moet om dat op te knappen. Er zijn handleidingen voor op het net, maar dan nog is het veel lekkerder werken met een losse unit, terwijl je wel gewoon eerst kunt blijven rijden. Het is namelijk even pielen om die steeltjes te repareren als dat moet. Je wilt in ieder geval een verder goed werkende tellerbak die je ook nog gebruikt niet verder slopen, want dan heb je op z’n minst een hoop gedoe om tellerstanden en terugdraai-meldingen te corrigeren.

Ook de boordcomputer-toets doet het niet, dus heb ik een complete stengelunit meegenomen. Geen idee hoe goed die is, maar met een losse ernaast kom ik er wel uit om dat op te knappen. Een nieuwe stengel is overigens ook niet eens duur, kun je nagaan dat ze geregeld een keer stuk gaan. Die knop lijdt wel vaker aan draadbreuken die ook te herstellen zijn, maar dan is het ook weer lekker om er één extra te hebben als studie/oefenmateriaal. Je kunt die onderdelen misschien uit die Compact trekken, maar aangezien ik daar nog niet helemaal klaar mee ben speel ik dit voor die paar centen even op veilig met wat extra onderdelen. Bovendien: voor de habbekrats die me dat allemaal gekost heeft kun je ze altijd klaargemaakt op reserve hebben liggen. Al was het maar omdat het standaard E46 kwaaltjes zijn en je er dus vroeg of laat toch wel een keer mee zit.

Verder werkt alles gewoon en is er ook niks echt beschadigd of ranzig, sterker nog, met die paar kleine neuzel-onderdeeltjes verbeterd en na een goeie beurt stofzuigen is die zespitter van binnen zelfs een behoorlijk eind netter dan die Compact. Dat valt dus alweer goed mee.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 april 2022 08:54 PM
  [ # 364 ]

De boordcomputer werkt weer. Kwestie van een ander stengeltje inderdaad. Stuur eraf, twee kappen los, vier schroeven los, één stekker los, twee kliksluitinkjes, heb je het ding in handen. Ik heb eerst de nieuwe op een kiertje gehad om te kijken of daarin de bedrading goed was, anders had ik die eerst opgeknapt. Maar dat bleek niet nodig te zijn, het ding was inwendig als nieuw. De oude heb ik natuurlijk ook open gemaakt bij wijze van autopsie en jawel: draadbreuk naar de BC-toets. Een dubbele volledige draadbreuk zelfs. Maar daar ga ik uiteraard dan wel twee nieuwe eindjes snoer in solderen, dan kan-ie gewoon weer op reserve. Voor de rest mankeert er niks aan. Degelijk spul wel.

Ook is de tellergroep er even uit geweest om de knopjes op de wijzerplaat te herstellen. Het is verbazend hoe eenvoudig dat is voor een tellergroep met volledige LED verlichting. Je hoeft nooit lampjes te wisselen, maar hij plopt er in twee minuten uit. Hoe anders is dat bij veel PSA-spul waar je wél op een gegeven moment een paar doosjes nieuwe 1,2W lampjes in kunt gaan zetten… Heel vreemd.

Maar goed. Met dat ding eruit (stuur laag & zo veel mogelijk naar je toe, 2x Tx25 bovenin het luifeltje, 2 connectoren) en op de werkbank was het wisselen van de steeltjes in de knoppen voor de dagteller, het verstellen van de klok enz. enz. zo gebeurd. Beide knopjes eerst van de steeltjes af trekken, dan 4 schroefjes Tx10 uit de achterkant, deksel eraf, print/wijzerplaat er als één unit uit, daar de schermpjes met de controlelamp-symbolen af (liggen dan gewoon los) en dan kun je de steeltjes eruit trekken. De ‘nieuwe’ prik je er dan weer in en daarna is terug monteren een kwestie van de omgekeerde volgorde.

Het enige lullige aan zo’n actie is dat je er bijna zeker bij weet dat je er een goeie tellerunit voor moet demonteren, want anders kom je niet aan die steeltjes. Dat gezegd hebbend: wat ik heb betaald voor een als ‘voor demontage/defect’ verkochte, niet-gegarandeerde tellerunit waarvan ik op de sloop wel kon aanvoelen dat die toetsjes goed werkten, daar kun je die dingen anders ook niet voor gerepareerd krijgen. Die stokjes zijn nergens los leverbaar, en de hele boel omprogrammeren op een andere tellerunit is ook een boel gedoe. Een nieuwe tellerunit is duur én moet aangemeld worden, in verband met tellerstanden. Dan maar zo, dit is verder een vrijwel pijnloze operatie. En nu er een unit ligt niks te doen is er geheid een mogelijkheid voor te vinden om daar later geen tellerbakken meer voor te hoeven demonteren, maar dat je die stokjes repareert.

Maar goed, dat werkt allemaal dus weer en dat is wel prettig. Kan ik behalve de buitentemperatuur ook weer de tijd, de resterende actieradius, het gemiddelde verbruik en de gemiddelde snelheid oproepen. Daar zijn een paar functies bij die ik bij de Compact toch geregeld gebruikte, dus dan ga je dat missen. En natuurlijk is het handig dat de klok weer instelbaar is en dat de dagteller weer op nul kan worden gezet. En zonder gedoe de serviceteller weer op 25.000, als de gelegenheid zich voordoet.

En natuurlijk heb ik alsnog het verloop van OBDII-16 pins naar de oudere 20 pins stekker moeten bestellen, want anders kan ik dit ouwe hok weer niet uitlezen :/ Maar goed, kost ook weer weinig dus het zal wel weer. Dat komt me nog wel een keer van pas buiten deze ouwe birnenkiste om ook.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 april 2022 03:13 PM
  [ # 365 ]

En nu de boordcomputer weer kan laten zien wat er gebeurt, kan-ie me ook laten zien dat ik er bij mijn normale gebruik en rijstijl ongeveer 1:13 á 1:13,5 mee moet kunnen rijden. Over de laatste rit, van vandaag, was de BC op nul begonnen omdat de stroom eraf was geweest voor het opknappen van die schakelaars (airbag moet eruit etc.) geeft-ie een verbruik van 7,4L/100km terug, wat neerkomt op 1:13,5. Dat is natuurlijk meer dan wat die Compact verstookte (1:15,5 á 1:16) maar ik vind het zeker niet slecht. Het is overigens helemaal niet zo dat ik ‘m voor dit soort verbruik vreselijk moet hypermilen, een normale ontspannen rijstijl is dan gewoon voldoende.

Het Bertje verbruikt ongeveer hetzelfde of ietsje meer met een 1,6L vierpittertje en 116 kilo minder gewicht (op papier), dus dat wil wat zeggen over het gebrek aan stroomlijn van zo’n Xsara L1H2. Maar ook de Xantia Break van ongeveer hetzelfde gewicht verbruikte nagenoeg hetzelfde als die zespitter met een 1,8L viercilinder. Maar die auto draaide ook ongeveer 750 toeren/min. meer bij 100 dan die zespitter. De C5 met z’n 2,0L viercilinder was ietsje zuiniger, tussen de 1:13 en 1:14, maar dat verschil is ook maar klein. In werkelijkheid is het verbruik van die Compact natuurlijk ook wel echt laag: dat je met 1275 kilo BMW met een redelijk niveau aan luxe ongeveer hetzelfde verbruikt als met een Peugeot 205 1.4 van ongeveer 400 kilo minder (want ik heb ook nog een 205 gehad) blijft wat mij betreft tamelijk verbazend.

For the record: die kleine 1000 kilo aan 1602 haalt met z’n ouderwetsche 83pk M10B16, enkelvoudige carburateur, een vierbak en een heel kort differentieel en dus een nogal stevig toerental bij 100 en een CW-waarde van 0,44 ongeveer 1:12,5 onder dezelfde omstandigheden, maar daar zit dan ook 25 jaar verschil tussen met die 323i. Er is in die tijd veel bereikt!

Bijkomende merkwaardigheid van het verbruik wat-ie genoteerd heeft is dat de resterende actieradius op de BC na ongeveer 80 kilometer zo’n 18 kilometer méér is dan toen ik vertrok Mr. Green Maar nu heeft-ie weer aardig in de gaten hoe het verbruik zo’n beetje in elkaar zit als ik ermee rijd in plaats van de vorige eigenaar, dus vanaf hier loopt die actieradius niet meer bijna alleen maar op.

Om kort te gaan: ik vind niet dat die BMW extreem zuipt bij een normale rijstijl & onder de omstandigheden waarin-ie bij mij aan het werk is. Het is daartegenover ook niet moeilijk om het verbruik een eind op te laten lopen als je er stevig mee rijdt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 april 2022 04:51 PM
  [ # 366 ]

Dat laatste herken ik wel van m’n C4. Ik rij voornamelijk stadsritten. Hij past dan de prognose aan hierop. Doe ik dan een half uur of zo op de snelweg dan is de acrieradius als ik weer thuiskom beduidend groter.
Over welke zespitter heb je het trouwens?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 april 2022 06:09 PM
  [ # 367 ]

De BC is leuk. Nu de praktijk. Al wezen tanken? En, hoe hard rijd je maximaal en in welke gebieden dat je dit verbruik gemiddeld weet te halen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 april 2022 07:57 PM
  [ # 368 ]

@ Jantje: de M52TU B25 in de 170pk versie.

@ waterman: dan rijd je dus in de regio Groningen/Drenthe, met gemengd verkeer maar wel redelijk lange stukken op één tempo, tot 110/120-ish kilometer per uur. Het is dus inderdaad niet zo dat heel Nederland iets kan met mijn verbruikscijfers Mr. Green Ik heb ‘m nog niet op de kilometerteller bij kunnen houden, maar mijn ervaring met de BC van de Compact is dat die dingen heel aardig in de buurt zitten van de werkelijkheid.

Maar OK, het echte gemiddelde verbruik wordt vast wel meer in de richting van 1:12,5 dan 1:13,5 als er wat meer verschillende ritten mee gemaakt zijn. Ik wil ook niet zeggen dat we nu al met wetenschap bezig zijn, maar dat de inschatting van de BC zelfs die BC meevalt vind ik wel grappig Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 07 april 2022 09:46 PM
  [ # 369 ]

Als ie nu echt zo zuinig is, is het motortje in ieder geval in orde…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 april 2022 11:06 PM
  [ # 370 ]

Ik vind ‘m wel lekker lopen eigenlijk! Maar dat gaan we ook wel tegenkomen. Het ding rijdt momenteel eigenlijk prima, er zijn een paar kleine dingetjes die ik snel wil verbeteren en eventueel groot werk schop ik meteen door naar de zomer. En de rest zienwe wel. Tegen die tijd weten we in ieder geval wel ook hoeveel benzine dat apparaat nou werkelijk per kilometer wegfakkelt…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 april 2022 07:13 AM
  [ # 371 ]

Ik zou al blij zijn met 1 op 10, op LPG welteverstaan.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 08 april 2022 07:45 AM
  [ # 372 ]

Dat verbruik valt mij ook niet tegen! Zo heb ik mij ook wel eens verbaasd over “de vooruitgang”, als ik verbruikscijfers van “toen en nu” vergelijk.
Vroegâh reden de meeste auto’s zo’n 1 op 10, maakte niet heel veel verschil of ie nou groot, klein, licht of zwaar was.
Een Volvo 340 1.4 met 5 bak deed 1 op 10, een 360 2.0 met 5 bak ook. En die laatste was toch beduidend vlotter. Da ben je al blij dat je meer prestaties krijgt voor de zelfde sloot benzine.
Mijn C5 Break HDi-110 met handbak reed zo’n 1 op 13. Dat vond ik eigenlijk wel weer veel, maar die moest bij mij ook wel werken, want niet bepaald vlot. De VW Jetta 1.6 TD die ik ooit had, deed op zijn slechtst 1 op 17, en dan trapte ik het leven eruit! En die was toch vlotter dan de C5. Hoe dan…
De BMW E30 320i van ‘87 hield het op 1 op 11 bij normale rijstijl. Wat ik dan weer knap vond voor een oude 6 pitter.
De BMW 118iA van 2007 kon de 1 op 13,5 halen. Die had amper 30k km’s op de klok toen ik die kocht en ik moest dan wel min best doen. Wat best moeilijk is met een “kart met kenteken”...
De Ford Mondeo 1.8-16V (die je gezien hebt) van ‘02 met nu 288.*** km ervaring haalt ook 1 op 13,5, als ik dat wil. Maar bij mijn normale rijstijl is dat meest 1 op 12.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 april 2022 07:59 AM
  [ # 373 ]
Hilko16TZI schreef:

Ik zou al blij zijn met 1 op 10, op LPG welteverstaan.

Die gemiddelde 1 op 10 op LPG haal ik met mijn w212 E200 CGI, met de opmerking dat deze ook nog 3 tot 5% benzine verbruikt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 april 2022 03:05 PM
  [ # 374 ]

Fora zijn handig. Er is iemand in de States die uitgevogeld heeft dat de achterste ophanging van het differentieel het beste van z’n plek wil door er een smal koudbeiteltje (elektriciensbeiteltje) langs te meppen, gevolgd oor een iets bredere en dan gevolgd door een paar stevige meppen met hamer en dan komt-ie er wel uit. Die beiteltjes drukken de stalen huls dan genoeg weg om de diameter klein genoeg te maken dat het ding er op een redelijke manier uit wil. Dus nog maar even twee handige beiteltjes gehaald voor dat doel.

Dan wordt het nog even kijken wat me de prettigste manier lijkt om dat ding te wisselen. Onder de Compact heb ik dat gedaan toen het differentieel er toch uit lag, maar dat is in dit geval wel weer extra werk & potentieel een blik wormen. Ik heb eigenlijk veel zin om ‘t eens te proberen door alleen het deksel van het differentieel eraf te pellen. Gewoon om te weten of & hoe dat gaat. Dat moet kunnen, er zijn meer die ‘t op die manier aanpakken, maar ik wil wel eerst eens kijken hoeveel werkruimte je dan hebt. Desnoods slijp ik het ophangoog van het deksel van het gare differentieel van m’n Compact af om ‘m tijdens het werk redelijk dicht te kunnen houden, al was het maar voor het veilige gevoel. Blijkt nou dat dat allemaal niet handig werkt, dan is het uitbouwen van dat differentieel ook niet zo’n drama, maar aangezien de boel nu verder netjes en goed werkend in elkaar zit kan het handig zijn om het risico van ‘dingen tegenkomen’ een beetje te vermijden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 april 2022 09:48 PM
  [ # 375 ]

Intussen maar eerst twee nieuwe riempjes voor het blok langs gespannen. Ik dacht al dat ik iets hoorde wegschieten onder de kap en jawel, het aircoriempje was lekker met stukjes van de ribben aan het gooien geweest. De riem rond waterpomp, dynamo en stuurbekrachtigingspomp was beter, maar ook aan vervanging toe. Van onderaf in een kwartiertje klaar, hoewel de spanner van de grote riem het beste van bovenaf van spanning af te zetten is. Handig: blokkeergaatjes van die riemspanners kun je ook in bedrijf gemakkelijk hergebruiken om ze opnieuw te blokkeren. De spanrollen zijn nog wel in orde, dat heb ik nog even zo gelaten. Die riemen waren er wel aan toe, maar nu even geen extra dingen open maken & daar weer de bijkomende gekte van op moeten lossen. Eerst even de basics en kijken wat-ie verdient.

De inlaatbuis tussen luchtfilter & gasklephuis is eigenlijk een tweedelige slang en een notoir k*tding. Op het onderste deel, tegen het gasklephuis, zit een kleine aftakking die vaak (altijd) scheurt. Natuurlijk ook in dit geval, en dus: nieuwe. De slangklemmen zitten op de perfecte plekken om er slecht bij te kunnen, maar met het juiste gereedschap is het goed te doen zonder werkelijk alles uit te moeten bouwen. Nu is dat weer netjes heel.

Verder nog geen gekke dingen gezien, maar dat komt nog wel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
25 van de 49
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook