Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het ding draait weer keurig en heeft nu ook geen 16 - 20KHz fluittoontje meer bij het optrekken (want zo kwam ik erachter dat die aanzuigslang stuk was). Da’s mooi. En de valse melding ‘koelwaterpeil laag’ is met het plaatsen van een vervangende sensor ook verdwenen.
Mooi systeem wel, die sensor is een reed-contact die in een ‘blinde’ opening onderin het expansietankje zit en dus zelf in principe nooit koelwater ziet. In het expansievaatje ligt een vlotter met daarop een magneetje die bij een specifiek niveau die schakelaar bedient. Maar die reed-sensor gaat af en toe wegens ouderdom vreemde dingen doen, blijkt, zoals willekeurig om extra koelvloeistof vragen. In dit geval had ik zelf allang gezien dat dat helemaal niet aan de orde was, dus: stekker gecontroleerd en in orde bevonden en daarna de sensor vervangen door een exemplaar uit een expansievaatje dat ik voor de Compact al eens op voorraad had gelegd. Die vaatjes zijn allemaal gelijk, dus dat is geen probleem. In noodgevallen kun je die sensor overigens wisselen met de sensor voor het ruitensproeiervloeistofpeil: die zijn precies gelijk.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
16 - 20 kHz kan jij (nog) horen? knap!
Philips heeft dat idee met de Reed sensor voor de Senseo geleend, maar dat geheel terzijde.
Penny Lane schreef:Mooi systeem wel, die sensor is een reed-contact die in een ‘blinde’ opening onderin het expansietankje zit en dus zelf in principe nooit koelwater ziet. In het expansievaatje ligt een vlotter met daarop een magneetje die bij een specifiek niveau die schakelaar bedient.
De Jag heeft hetzelfde meetmechanisme en ik vind het inderdaad een mooi systeem. Ook daar wil die sensor problemen geven. Ach, ellek voordeel hep zen nadeel zullen we maar zeggen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die sensoren zijn er in principe in twee types: een oudere versie (grijs) met een reed-schakelaar die in een glazen buisje zit met om het geheel een rubber(-achtig, zal wel PVC zijn of iets van dien aard) hoesje en één die volledig in kunststof gegoten is (blauw). Het lijkt erop dat BMW zelf ook in de gaten kreeg dat de oudere versie wel eens wilde muiten en ‘m daarom (en vanwege de kosten, uiteraard) heeft her-ontworpen. De blauwe geeft minder vaak problemen. Bij mij zat er nog een oude grijze in, die z’n hoesje al was kwijtgeraakt en er verder ook niet al te fris meer uitzag. Die heb ik door de gemoderniseerde blauwe versie vervangen. Die had ik immers toevallig liggen en we zijn niet met een concours-restauratie bezig.
De latere sensoren geven af en toe een keer problemen, maar kennelijk aanzienlijk minder vaak. De grijze zijn kwetsbaar bij hergebruik in een nieuw tankje en kennelijk ook op basis van hittecycli: als ze oud worden gaan ze raar doen en vaak heeft dat met specifieke temperaturen te maken waarbij dat ding ineens onderbroken wordt (en mogelijk later weer ‘pakt’). Het is gelukkig een klusje van maar een paar minuten, als je het opkrikken van de auto meerekent, omdat er dus geen koelvloeistof bij vrij komt en je dus niet met aanvullen en ontluchten komt te zitten.
Er is wel nog een andere kwetsbaarheid aan het systeem en dat is dat sommige expansievaatjes van andere fabrikanten dan Behr (die de OEM tankjes maakt) die sensor ‘blind’ maken waardoor je ineens altijd dat lampje hebt branden. Aangezien je er, een enkele uitzondering daargelaten, zo onderhand op mag rekenen dat je na aanschaf van een E46 je dat tankje binnenkort moet vervangen is dat een dingetje om even op te letten.
Wat gehoor betreft: er zijn een paar gebiedjes die minder worden, vermoedelijk door teveel dichtbij graafmachines te hebben gestaan of mogelijk vanwege een band-verleden, maar ik kan in principe nog prima tot in de 20 - 23 KHz zone horen. Gelukkig komen ouderwetsche beeldbuizen niet veel meer voor, want die dingen hoor ik gewoon. De meeste marterverjagers overigens ook en die komen juist steeds meer voor. Dus of ‘t wel altijd een zegen is om die hoge pieptonen te kunnen horen is weer een andere vraag
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Met een Febi tankje werkt de niveausensor in ieder geval wel.
Gelukkig komen ouderwetsche beeldbuizen niet veel meer voor, want die dingen hoor ik gewoon.
Dat is wat lager in frequentie, 15625 Hz om precies te zijn.
Die hoorde ik destijds ook, toen ik nog een veertiger was.
Maar nu niet meer, de grens ligt inmiddels duidelijk onder de 10 kHz. Het zij zo…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels ben ik met het in delen spoelen & verversen van de stuurbekrachtiging op een punt dat er ook werkelijk weer rode in plaats van bruinige maar vooral erg vuile ATF in het tankje blijft liggen. Nog een of twee keer het tankje leegtrekken en met verse ATF D-III vullen en dan is dat wel gezien. Die ATF was zo ver ontkleurd dat ik eerst bang was dat iemand er VAG stuurbekrachtigingsolie in gemikt had, maar dat bleek goed mee te vallen. ‘t Is gewoon antiek geworden ATF. Die dus nodig vervangen moet worden, want stuurbekrachtigingspomen zijn niet overdreven sterk.
Maar goed, het gefaseerd wisselen van die vloeistof (hoewel niet 100% ideaal) is lekker makkelijk om te doen en helpt enorm. Dus heb ik de beide slangen vanaf dat vaatje nu ook maar eens besteld, want de twee die er nu in zitten zijn 23 jaar oud, knalhard en krijgen onderhand behoorlijk ouderdomsscheurtjes in het oppervlak. Dat gaat met name om de delen vlak naast de motor, wat logisch is want dat wordt het warmst. Voor de rest ziet het er nog wel netjes uit. Maar bij de laatste ronde spoelen zet ik er vanaf het vaatje toch maar even nieuwe slangen in om een soort van voor te kunnen zijn dat ze alsnog barsten. Want dat zou jammer zijn…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb bij de Audi’s een truc toegepast waarbij je de de retourslang van het reservoir los maakt en het reservoir afdopt. Vervolgens verleng je de retourslang en steek je deze in een opvangbak. Reservoir vullen met verse vloeistof en lekker aan het stuur draaien maar. Af en toe het reservoir aanvullen en doorgaan tot er een kleine driekwart liter doorheen is gegaan.
Een redelijk kliederloze operatie.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Stuurpomptoestanden heb ik ook. Maar na bijna 4 ton meegedraaid te hebben kies ik toch maar voor een nieuwe pomp.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar ik heb ook (nog) geen stuurpomptoestanden. Wel twee mottige ouwe slangen van en naar het vaatje en antieke ATF in het systeem, maar dat is niet zo moeilijk om iets aan te doen. En dat moet dan wel gewoon nu even aangepakt worden, anders komen we de zomer alsnog niet door met deze stuurpomp. Misschien is het nu met wat ‘light fettling’ nog te rekken tot tijdens of, stel je voor, na de volgende winter
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2d schreef:Ik heb bij de Audi’s een truc toegepast waarbij je de de retourslang van het reservoir los maakt en het reservoir afdopt. Vervolgens verleng je de retourslang en steek je deze in een opvangbak. Reservoir vullen met verse vloeistof en lekker aan het stuur draaien maar. Af en toe het reservoir aanvullen en doorgaan tot er een kleine driekwart liter doorheen is gegaan.
Een redelijk kliederloze operatie.
Zo doe ik het ook. Werk idd prima, snel en zonder zooi. Het reservoir zuig ik altijd eerst leeg met een pompje trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik doe ‘t nu dus tussen de bedrijven door, maar het komt op hetzelfde neer eigenlijk. Vaatje leegtrekken, verse ATF erin, een of twee dagen gewoon mee rondkachelen en dan opnieuw. En omdat het vaatje er toch uiteindelijk nog even af moet, kan ik dan ook meteen het filter nog even uitspoelen. Na de derde keer wisselen is de ATF in het systeem al aanzienlijk verbeterd. Maar inderdaad, het kan er ook prima doorheen gespoeld worden met een bak eronder.
Hoe dan ook, de inhoud van de stuuurbekrachtiging knapt er al enorm van op en bij de laatste verversing kan ik altijd nog kijken of ik er nog een slok doorheen laat stromen in plaats van erin rond te laten pompen. Die laatste verversing moet ik toch met wat meer tijd plannen omdat de slangen van en naar het vaatje er dan ook af moeten. Kan meteen het filter ook nog beter gespoeld worden.
Die slangen zijn ook een reden mee om de ergste bagger er nu even op deze manier uit te werken, want daar hoef ik geen stunts meer mee uit te gaan halen. Dat is momenteel nou net weer dé manier om ze te slopen (of althans, zo gaat dat bij mij dan weer). Lekker nog een paar dagen afblijven tot de nieuwe slangen in huis zijn, dan komt het gewoon goed, maar anders sta je zomaar weer op een fout moment werk voor jezelf te maken…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Even nog terug naar die KVS-peil-sensor: het schiet me te binnen dat die dingen droog gemonteerd zijn en dus op die manier geen extra lekkage-optie creëren. Toch achteraf enigszins vreemd dat dat zo ontworpen is in een auto die berucht is (geworden) om KVS-lekkages
In de tussentijd is het duidelijk dat die zespitter dan wel wat meer benzine lust dan die Compact, maar in ieder geval ook minder olie. Hoe het olieverbruik er precies bij staat weet ik nog niet, maar het punt waarop die Compact alweer een kleine donatie had willen ontvangen zijn we al voorbij zonder dat ik aan de peilstok van die 323i kan zien dat-ie verbruikt heeft. Want dat houden we de eerste tijd scherp in de gaten natuurlijk. Maar dat compenseert in dit geval dan dus de hogere brandstofkosten nog een klein beetje
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In hoeverre is dat meerverbruik met strikt rechtervoetmanagement bij te sturen?
Of had je dat bij de compact al maximaal?
(nou snap ik dat dat met een zespitter alweer lastiger is)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gas verder dan een kwart intrappen = verbruiksmeter naar maximaal
Het is wel een BMW, hè...
Eenmaal op snelheid kun je het gaspedaal verrassend ver loslaten terwijl je toch snelheid houdt, en dan zie je de verbruiksmeter ook maar zo 4 liter per 100 kilometer lager aangeven.