Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat bobines betreft: als er één slecht wordt merk je dat heel rap. Brandend mm lampje met code voor misfires heb je dan vrijwel meteen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bobines zijn inmiddels slijtageonderdelen geworden. Ik heb de OEM beru’s op m’n 212 laatst vervangen door nieuwe NGK’s. Merkbaar verschil!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat die airco betreft: die staat ook wel geregeld een keer aan, maar tot nu toe heb ik ‘m nog niet echt als koeling hoeven gebruiken dus ik had er nog geen idee van hoe Koud dat ding wordt. Dat is dus behoorlijk goed voor elkaar.
Wat de bobines betreft: als ze goed zijn, zijn ze goed.
Wat die lambdasonde betreft: dat werkt keurig, dus dat is ook klaar nu.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Destijds had ik BERU’s gezet in de ES9A van m’n C5. Daarvan dacht ik dat ze beter waren dan de “witkoppen” die erin zaten.
Maar al na 15 kkm was er eentje die problemen gaf, die heb ik toen vervangen door een andere die ik nog had.
Later heb ik er een setje NGK’s in gezet. Die bleven het goed doen en zaten er nog in toen ik ‘m vorig jaar verkocht heb.
Zelfde ervaring dus als Waterman…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Met NGK ontstekingsdelen heb ik alleen maar goede ervaringen, ook op BMW’s.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik had op de Compact ook NGK’s gezet omdat het gemixte setje oude bobines wel een beetje op was. Uitstekend spul, die NGK’s. Maar goed, ik houd er dus wel rekening mee dat dat wel niet lang meer zal duren eer die zespitter er aan toe is en misschien zet ik ze er te zijner tijd dan ook wel preventief in (het wordt bijvoorbeeld vanzelf weer een keer tijd voor een onderhoudsbeurt), maar op dit moment zijn ze gewoon in orde en doe ik daar nog even niks aan. Het verbaast me een beetje dat ze alle zes nog originele montage zijn, maar goed = goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Omdat ik beide auto’s in principe klaar heb staan voor de vakantie vond ik het nodig om de gammele aansteker in die 323i maar eens te wisselen met de ZGAN unit in de Compact. Je wilt onderweg een ladertje kunnen gebruiken immers en dan is het wel handig dat zoiets zonder ergernis kan. Dat is verder een simpel klusje, maar ik heb meteen ook de bekabeling van de climate control UI opnieuw ingetapet, een zooitje radiobekabeling weggehaald die geen functie (meer) heeft, de middelste ventilatieroosters vervangen door een unit zonder scheuren op de hoeken, een paar ontbrekende klemmetjes van de sierlijst op het dashboard aangevuld, een zooitje vuil vanonder de middencosole naar de stofzuiger verkast en de hele handel bij het terugbouwen weer op de correcte manier vast geschroefd. Nu werkt het beter, zit het netter & degelijker vast en is het toch weer wat beter leefbaar in die ouwe zespitter.
Het enige puntje interieur waar ik nog een keer wat aan wil doen is het ingedeukte tweeterroostertje links, maar daarvoor moet die deur zowat compleet uit elkaar en daar moet je maar net even trek in hebben. Daarna is alles weliswaar oud en gebruikt, maar niet meer beschadigd. Maar goed, er zijn straks eerst heel andere dingen belangrijk, dus dat komt pas een keer als het ding weer winterhard gemaakt is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Kun je dat roostertje niet met een klein haakje wat fatsoeneren?
Zoiets heb ik ook ooit gedaan, het resultaat was niet perfect, maar heel wat beter dan het voorheen was
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zou waarschijnlijk kunnen, maar ik heb niet de indruk dat het daar beter van wordt in dit geval. Maar we’ll see: ik heb een roostertje en de gelegenheid om die erin te zetten komt wel. Er gaat vanzelf een keer een raammechaniek stuk, of zoiets.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De uitlaatsteun achteraan de versnellingsbak ontbreekt. Nou zal dat wel niet zo erg zijn, bij een automaat zit er niet eens zo’n steun onder, maar toch: die werd daar door BMW ook vast niet voor niks gemonteerd.
Nou blijkt het niet heel erg eenvoudig te zijn om aan die spullen te komen. Ja, via de dealer (op één onderdeel na) of via Schmiedmann in Odense (idem), maar dat is ranzig duur voor een lullig beugeltje van niks en dan nog steeds niet compleet. Maar via Autodoc komt er als het goed is een beugelsetje, de tussensteun die op de bak geschroefd wordt is momenteel nergens leverbaar maar die heb ik op de sloop kunnen scoren en de rubber bussen die daar in horen zouden, als het goed is, via Offenga in Franeker mijn kant op moeten komen. Als dat allemaal een beetje vlot binnen komt, kan dat er nog net mooi voor de vakantie onder. Niet dat het ding erom stilstaat, maar voor elkaar = beter.
En als het dan nóg niet lukt maak ik ze wel zelf. Voor wat de dealer ervoor rekent kan dat ook wel…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die steun is, naar mijn bescheiden beunmening, essentieel bij een handbak. Been there, fucked that. Het blijkt dat die beugel er zit omdat een automaat veel minder “bonkt” bij schakelen enzo. Bij de E28 zat die steun er ook niet, brak de pijp. Nieuwe steun en pijp, nooit meer gelazer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is mijn ervaring ook met 02tjes, die ook zo’n steun hebben (alle BMW’s met handbak volgens mij, vanaf de Neue Klasse althans). Daarom moet die steun er wat mij betreft ook gewoon onder.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De rubber bussen zijn binnen. Die steun zelf is nog niet eens verzonden, dus ik ga straks wat materiaal scoren en dat spul zelf maken. Anders kan ik straks onder twee auto’s tegelijk gaan liggen en daar ben ik niet schizofreen genoeg voor.
Maar nu het belangrijkste materiaal binnen is om de maten te kunnen bepalen kán ik zelf ook verder prima iets maken, dus dit komt altijd goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels druk doende met die uitlaatsteun. De originele is van een gestanst eind strip en stelt dus niet al te dol veel voor, reden temeer om daar niet zomaar bij de dealer tegen de 100 euro voor te geven. Ik maak er zelf een die een kruising is tussen het U-profiel waarin die steun onder een 02 is uitgevoerd en de originele. Die wordt as we type van een eind 25x25x1,5 vierkant kokerprofiel gemaakt. Sterker nog, de ruwbouw is op een ingelaste moer en één lasnaadje omdat er een subtiel knikje in blijkt te moeten eigenlijk al klaar. Want als je Project Binky lang genoeg volgt kun je dit soort brackets op een gegeven moment bijna automatisch voor je zien als je onder de auto ligt. Inclusief hoe je ze maakt.
En als de ruwbouw klaar is, moet het hele zooitje natuurlijk nog even netjes afgewerkt worden met zinkspray en een zooitje rallye-zwart om te zorgen dat ‘t ding niet meteen als een idioot gaat roesten, maar dát is simpel. En dan is het nog een kwestie van drie boutjes en dan hangt het ding er ook al onder.
Beeld volgt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Een uitlaatsteun bouwen dus, en dan nu met beeld.
Eerst om te beginnen de auto op de krik gejast, de tussensteun aan de bak eronder geschroefd (op de sloop onder een ernstig in mot gereden E46 coupé vandaan getrokken) en wat meetwerk gedaan: diameter van de uitlaatpijpen (50mm), h.o.h. afstand van die pijpen (60mm) en lengte van die steun (380mm). Met die maten en de dop van een kannetje wasbenzine (want precies 5cm doorsnede) heb ik eerst maar eens een opzetje uitgetekend op een stalen vierkant kokerprofiel van 25x25x1,5mm. Daarbij heb ik me gebaseerd op dezelfde steun onder de 1602, die van U-profiel is gemaakt en de pijp met een standaard uitlaatklem op z’n plek houdt:
Daarna dat nog eens onder de auto gehouden om te kijken of we dan in de richting komen. Dat bleek zo te zijn en dus kon de haakse slijper in dat stuk kokerprofiel. Dan houd je dit over:
Dat bleek nog een klein knikje nodig te hebben om ietsje naar beneden af te buigen. Kwestie van een gunstig geplaatst sleufje erin met de 1,5mm doorslijschijf en het geheel weer dicht buigen. Was in één keer goed, ook nog…
Dat las je dan weer vast en dan kan er nog een moer tussen de uitsparingen voor de pijpen worden gelast. Daarna de hele handel rondom met de flap-disc en een vijl een beetje in fatsoen brengen en dan lijkt het al heel wat. Met dat geheel nog een keer onder de auto om de gaten waarmee het ding tegen de steun onder de versnellingsbak aan komt af te tekenen, die ook geboord en dan is de bovenste steun zover klaar.
Voor de onderkant heb ik dezelfde truc herhaald op een korter stukje van hetzelfde kokerprofiel. Origineel is dat een geperst stalen dingetje waar in het midden één bout door gaat en dat wordt nu ook zo, maar dan van kokerprofiel. Dus weer lengte bepalen, ontwerp uittekenen, het materiaal wat niet een uitlaatklem wordt wegslijpen, gaatje boren, de boel een beetje afwerken en natuurlijk tussentijds passen. Dat ziet er daarna zo uit:
En met een nette M8 inbusbout om de twee op elkaar vast te trekken heb je dit:
En dan nog één keer alles passen om te kijken of het nou ook werkelijk doet wat het moet:
Dat blijkt zo te zijn en dus heb ik een oude infuusstander uit de opslag gespit om weer terug in dienst te gaan als spuitstander. Daar hangen die steunen nu in de zinkspray te drogen. Daar komt nog rallye-zwart overheen en dan is het wel zo’n beetje klaar. Kan-ie er morgen onder geknutseld worden.
En om het verschil te laten zien nog maar een plaatje van het originele ding:
Dus het ziet er best wel anders uit. Maar goed. Het doet de baan volgens mij prima en daar gaat het om. Het is ook niet alsof het originele ding zoveel voorstelt, dus het is al vrij snel goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!