Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Afijn. Alles is dus nog originele montage en dus wil er niks normaal los. Morgen eerst even doppie 46 halen om de naafmoeren los te maken. Dan kunnen de flens & lagers eruit, kan het stofschild eraf en dan kan ik beginnen met het doorslijpen van een fuseekogel en een stuurkogel die geen kant meer op willen. Het fusee kan vervolgens in de oudijzerbak, want de stofschilden van de wiellagers zijn verteerd dus dan zijn nieuwe lagers in een ommezien weer naar de gallemiezen. Kijken wat ik daar voor regel: die van de Compact of anders maar een setje op de sloop halen (is niet zo heel duur). Dan nog even stabirubbers en reactiestangen bijbestellen. Ten minste: als de voorste kogel van de draagarm nog los te krijgen is zonder geweld te moeten plegen. Een luchttol kan er niet komen zonder het blok eruit te trekken. En dat gaat ook moeten als die kogel niet op de een of andere manier tegen meedraaien te beveiligen is, want je kunt er niet bij met gereedschap om geweld te plegen. Is allemaal een eitje zolang alles gangbaar is, maar na 23 jaar kun je dat wel vergeten.
Nou ja, en als alles dan klaar is zit er zo ongeveer een compleet nieuwe voortrein onder en kunnen we door naar de achterbrug. Zal nog wel net zo’n drama worden, want daarvan weet ik al dat dat allemaal nog eerste montage is.
Een auto die Heel Erg Goed is kan dus uiteindelijk ten onder gaan aan z’n eigen degelijkheid. Want als er dan op een gegeven moment iets aan mankeert wat in wezen een kleinigheid is, is alles wat je lostrekt óók meteen stuk en dat ontspoort onmiddellijk. Zie in dat kader ook: Honda viertakt á la C310, SS50; Zündapp CS50 517; Mercedes-Benz W115.
TL;DR: De hele shit moet er dus na 23 jaar eindelijk onder vandaan en dat wordt een gigantische teringklus.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou. Het eindoordeel is er. Het blok moet eruit, anders is die draagarm gewoon echt niet meer los te krijgen. Nou ja. Dat kon er nog wel bij. Geen idee hoe ik dat nou nog voor elkaar ga krijgen, maar dat zullen we dan op moeten lossen. En anders trek ik ‘m wel zonder dat wiel naar buiten en pleur ‘m in de tuin, want het ding staat in de weg & moet dus ASAP weer opzouten. Stuk is het toch, dus whatever. Wat een waanzinnige grafbende weer
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is toch nog gelukt zonder het blok te lichten. Ik heb er maar eens een kort nachtje op wakker gelegen en dat leverde toch nog een idee op:
Het luchtzwaard erdoor. Die kon precies, maar dan ook echt Precies, met pijnlijk nauwkeurig genoeg bewegingsvrijheid tussen de rechter chassisbalk, de airco-compressor, het subframe en de stabilisator door om net onder de moer langs de stift van die kogel door te snijden. OK, pas bij het zesde zaagblad was ik er ook werkelijk door, maar dat is aanzienlijk minder pijnlijk dan een blok lichten om met grof gereedschap op een hopeloos vastgelopen moer los te kunnen. Waren ook HBM zaagjes, ook niet de allerbeste, en een hardstalen stift in plaats van autoplaat, maar ik had geen zin om er voor een geeltje aan Hazet zaagjes op weg te stoken. Die krengen zijn verdikkie duur! En moeilijk te krijgen ook nog, da’s nóg vervelender.
Overigens vindt mijn 20 liter Airpress compressortje hier ook best wel iets van, zullen we maar zeggen, maar dat mallotige ding vreet dit soort misbruik ook nog gewoon. Voor een compressortje van acht tientjes nieuw mét basic gereedschap en met wat dat ding allemaal al voor onzin aangedaan is was dat een wereld-aanschaf! Ik heb er alleen een keer wat betere wieltjes onder gezet, puur vanwege de brakke betonvloer in mijn beunhok, maar verder niets dan lof.
Een helse k*tklus dit, maar nu is het lelijkste werk in principe gebeurd (in elk geval rechts dan dus). Straks eerst even een dopje 46 en een 1/2” naar 3/4” verloop halen om de naafmoer los te kunnen trekken en dan is het nog twee bouten onder de auto en drie moeren onder de motorkap en dan zou de draagarm er met veerpoot en al uit moeten kunnen komen. Daarna is het een kwestie van de draagarm van de naaf en die weer van van de poot scheiden en kijken of die naaf op te knappen is. Of een vervangende naaf regelen. Maar dat is dan echt peanuts vergeleken met dit gelazer… Zo’n naaf is gebruikt in ieder geval niet duur en ik kan ‘m hier bijna om de hoek halen als het moet, dus dat scheelt weer iets. Nieuwe lagers komen er toch wel op, dus dat is het punt ook niet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik sta op het punt om de 6 liter Contimac eencilinder schreeuwlelijk (94 LwA) voor niet al te veel te vervangen voor een tweecilinder Contimac buiscompressor van vijf liter. Die met 1400 rpm maar 84 LwA produceert.
Moet ik dat maar gewoon doen? Koop ik nog wel eens een oude compressor als ik een luchttank nodig heb.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De tankinhoud is 1, maar veel belangrijker is de opbrengst per minuut.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Die is gelijk. Maar de tweecilinder is wel geschikt om vaker en langer te draaien.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoeveel?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De huidige is 230 liter per uur, maximaal 8 bar (light duty). Draait 2850 toeren.
De (voor mij) nieuwe 240 per uur en maximaal 10 bar, medium duty. 1400 toeren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan moet je ook even kijken hoeveel liter het aan te sluiten apparaat per minuut gaat verbruiken. Als dat te ver uit elkaar ligt kan jouw compressor het verbruik niet bijsloffen en werkt je apparaat niet of niet goed. Voor de meeste apparaten heb je een flinke compressor met dito tank nodig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat dus, en dat is ook waarom het best lang duurt om met zo’n luchtreciprootje zo’n draadstift door te snijden. Je moet om de haverklap eerst wachten op voldoende druk. Ik weet zo gauw even niet hoeveel L/min lucht die zaag verbruikt, maar de opgegeven maximale druk is 6,2 bar. Dat kan terugvallen tot 4,5-ish en daar beneden wordt-ie te traag om nog echt effectief te zagen. Dan gaat-ie ook veel meer happen, wat bij plaatwerk echt naar is. Het Airpress compressortje weet ‘m net-aan op 4 bar te houden als je volgas doorzet en dat is eigenlijk nét te krap om in een keer door te kunnen werken. Maar goed. Veruit het meeste werk wat ik ermee doe vraagt te kort om zoveel lucht dat je daar meteen een ander compressortje voor wilt gaan halen. Dat punt zal best een keer komen, maar tot zover is er met wat meer geduld in ieder geval redelijk mee te werken met de meest voorkomende luchtgereedschapjes.
Het enige apparaat wat ik er gewoon niet mee heb kunnen gebruiken was een roterende schuurmachine. Die gebruikt echt véél te veel lucht voor dat kleine compressortje. Maar voor de modelbouwerij, voor het op druk zetten van een airbrush, is-ie echt te gek. Daarvoor heb ik er een tweede reduceerventiel met vochtscheiding bijop gezet, zodat het ding zo van het ene in het andere werk gezeuld kan worden. Met een keteltje vol lucht op 7,5 bar heb je altijd lucht zat, ik hang ‘m dan niet eens meer aan de stroom. Lekker stil en het geklooi met bevriezende (en dure) busjes drijfgas is voorgoed over.
Onderdelen voor de E46 zijn zover binnen, naafmoer is los, wiellager is eruit en die was echt wel stuk. Met de moer los lag het lager ook los om de asstomp. Alleen het binnenste lagerschaaltje bleef hangen, maar dat was met een poelietrekker snel opgelost. Het lager is aan de droge kant naar mijn zin en het stofkapje dat erachter op het fuseeblok zit is compleet weggeteerd, wat het overlijden van dat lager best bespoedigd zal hebben. Daar zal ik dus eens iets op moeten verzinnen: nieuwe scoren? Zelf iets maken? Anders kom je meteen bij een vervangend fuseeblok terecht. Dat moet dan gebruikt en dan heb je geheid dezelfde ellende. Maar ‘s zien wat er kan. Maar eerst kan de draagarm er nog uit, dan is de ergste ellende aan deze kant eindelijk geweest. Want het los maken van net even té oud geworden chassisdelen is veel beroerder werk dan er nieuwe weer onder zetten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O ja, lekker. Die stofkapjes werden ‘vroeger’ dus door SKF in een wiellagerset meegeleverd, maar dat is niet meer zo. En daardoor is het onwijs lastig geworden om er nieuwe voor te krijgen, want ze hebben ook geen apart onderdeelnummer. Dan zou je dus op zoek moeten naar een fuseeblok om uit elkaar te trekken, puur om dat stomme kapje… Op sommige momenten heb ik zo’n hekel aan de onderdelenindustrie
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Naar het schijnt zitten die kapjes wél in de wiellagersets van FAG. Daarvan kan ik er voorlopig eerst 1 opdrijven, dus die is er morgen. Daarmee kan de rechterkant in ieder geval eerst weer in elkaar. Links moeten we dan maar zien of ‘t nodig is of niet. Zo niet, dan is er niks aan de hand. Anders moet ik eerst opnieuw achter een andere lagerset aan. Is toch wel een beetje hopeloos dat niet alle spullen (meer) in zo’n set zitten die je nodig hebt om de boel correct en netjes te monteren. Maar goed. We zullen zien hoe dat afloopt…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
FAG wiellagerset opgehaald en daar zit het stofschildje dus wél bij. Het ding ziet er op het oog ook netter uit dan de Chinese SKF lagerset. En dan is-ie ook nog iets goedkoper.
Maar dat allemaal daargelaten: de handel kan er weer onder gedrukt worden dus. Alleen de stabirubbers heb ik nog niet, maar die zijn er vanmiddag of morgen dus dat is geen probleem. Die stabi moet er toch ook even onder vandaan om de boel een beetje netjes te maken, want de poedercoating heeft natuurlijk allang losgelaten.
Kortom: we selutelen maar gewoon weer verder…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Spoorstangeind zit voorgoed vast op de binnenste stuurkogel. Schoongeborsteld, kruipolie, meppen, steeds langere sleutels, heetstoken, de hele zooi van het stuurhuis af & in de bankschroef en dan met twee sleutels op elkaar eraan wurgen: niets helpt. Dus. Nieuwe kogel & hoes besteld, die zijn er vanmiddag en dan kunnen we weer door. Het ziet er overigens naar uit dat die grap links al een keer aan de hand geweest is, dus misschien gaat het daar beter. En het voordeel is dat ik de spoorstang dan in ieder geval naast de auto gemakkelijk weer netjes op de lengte van de oude kan stellen, want dat is natuurlijk op zijn minst het beste startpunt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Uiteraard is de stuurhuishoes die geleverd werd incompleet. De reparatiehoezen, ook die van BMW zelf, ijn van een heel ander model met een soortement verloopring en die was natuurlijk weer even niet meegeleverd. Wéér SKF, het lijkt een thema. Ik ga die tent mijden als een enge ziekte denk ik, want dit soort gedoe zit ik helemaal niet op te wachten.
Morgen is er een hoes van Febi binnen. Hopelijk is daar wat mee aan te vangen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!