49 van de 49
« Eerste  < Vorige 47 48 49
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 juni 2024 11:50 PM
  [ # 721 ]

Vanavond heb ik het differentieel eruit gesleuteld. Dat ging beter dan verwacht. Ik wist van twee aandrijfas-bouten dat ze vastgeroest waren. Eén daarvan gaf alsnog op, de ander weigerde pertinent te vertrekken. Daar heb ik uiteindelijk de flex dan maar door gejast. Eénmaal onthoofd kwam het restant er zonder gedoe uit… Ook goed.

Wel had ik natuurlijk de aandrijfas aangetikt met de flex. Of de beschadiging die dat heeft achtergelaten erg is zullen we nooit weten, want bij inspectie van die as bleek dat de hoezen redelijk kort voor scheuren staan en dat er zich speling begon te vertonen in de buitenste homokineet. Toch dus maar besloten om morgenvroeg een nieuwe te laten aanrukken: als dat ding gewisseld moet worden is dit het beste moment. Het ding zat wel erg goed vast in de naaf overigens, dat had een stuk of wat stevige tikken met een 2 1/4 lb. bol-bankhamertje nodig om in beweging te komen. Inspectie naderhand bracht vooralsnog geen lagerschade of dergelijks aan het licht, dus dat zal wel goed komen.

Het differentieel zelf heeft dus enige radiale speling op de uitgaande flenzen en dan met name rechts. Beide kanten hebben meer axiale speling dan normaal. Naast de auto lijkt het bijna niks, maar het is er toch wel duidelijk. Er is ook genoeg ruimte tussen pignon en kroonwiel ontstaan. Allemaal dus geen echt ernstige gebreken: gewoon ouderdom en bij de huidige leeftijd en kilometers is dit wel een passend slijtagebeeld. Zeker omdat er gegarandeerd in het verleden, laten we zeggen, ‘pittig’ met de auto gereden is. In het kader van ‘ingrijpen voordat ‘t een probleem wordt’ is dit diff er wel aan toe om afgelost te worden door de volgende. Het zou overigens niet verbazend zijn als de oude unit goed te reviseren is, maar dat is veel meer werk en flink duurder dan er een andere in duwen.

Het ontbreken van een differentieel gaf de mogelijkheid om de opening in het subframe waar-ie in hoort ook nog maar eens wat uitgebreider af te bikken/borstelen en in de zwarte Hammerite te zetten. Dat houdt op de rest van het subframe verbazend goed stand en het vertraagt het roesten van dat subframe behoorlijk. Ook waren er nu nog een paar extra stukjes binnenkant bereikbaar met een ML-sonde, dus ook dat is alvast klaar.

Morgen wil ik het vervangende differentieel eerst lekker makkelijk naast de auto vullen met olie (die ik bij BMW heb gehaald, dit diff is het waard om er de juiste olie in te gooien) en dan kan het diff worden ingebouwd. Dan kan daarna de rechterkant eerst weer zover afgebouwd worden. Links kan pas als er een nieuwe aandrijfas ligt en dat zal gerust donderdag pas worden. Maar er zit voorlopig eerst even lekker vooruitgang in Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 juni 2024 01:41 PM
  [ # 722 ]

Het vervangende differentieel er weer in duwen was niet heel makkelijk. Die zijn onder een diesel of 6-pitter behoorlijk zwaarder dan onder zo’n 316ti die ik eerder van een vervangend diff had voorzien. Maar vooral: zo’n E46/5 heeft het reservewiel onder de kofferbakvloer hangen á la ongeveer alles van PSA en dus, als je die er onderuit haalt, heb je ineens alle ruimte. Bij een E46/4 (überhaupt alles wat niet een Compact is) ligt het reservewiel op de ouderwetsche BMW-manier in een bak onder een vloerplaat in de kofferbak endan heb je die ruimte dus ineens niet. Kun je met een behoorlijk gewichtig diff onder mallotige hoeken gaan liggen klooien om ‘m er weer in te douwen. Met twee personen, een krik en eerst eindeloos op zoek naar een pad om dat ding door te frotten en op z’n plek te kantelen is dat uiteindelijk nog redelijk vlot gegaan. Weer zo’n geval van veel voorbereiding treffen om er een zo klein mogelijk werkje van te maken. Als-ie dan eenmaal met z’n snuit in het subframe ligt en aan de achterkant aan z’n ophangbout hangt is het gelukkig verder allemaal vrij eenvoudig om de hele kermis weer aan te werken.

Nu is het dus een kwestie van rechter aandrijfas en cardanas er weer aan hangen en alles waarvoor de linker aandrijfas niet nodig is er ook maar weer onder schroeven. Die linker as komt in principe morgen. Dat wordt een SKF in een poging om er iets van een goeie as in te zetten, maar ik heb geen idee of ‘t niet, net als SKF wiellagers, stiekem een Topran as in een dure doos wordt. Maar goed, laten we er maar aan wennen dat je dat soort dingen niet meer zomaar kunt weten en dat het dus toch wel afwachten wordt of je goeie spullen krijgt. Ook als je iets van een echt merk bestelt Rolling Eyes

Maar als alles dus normaal verloopt staat-ie morgen weer netjes met een opgefriste ‘final drive’ voor de deur. Mooi op tijd voor de verkansie.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 juni 2024 05:26 PM
  [ # 723 ]

Rechts zit alles er weer onder behalve het wiel. Links dus wachten op een aandrijfas. Die erin, stabi op z’n plek, uitlaat en undertray er weer onder, wielen eronder en gaan: dat is het plan dan dus voor morgen. Dat zou dus eigenlijk in no-time klaar moeten kunnen zijn, want daar zijn geen ingewikkelde acties meer bij en alle montagemateriaal is nieuw. Ben ik eens benieuwd hoeveel verbetering er daarna van te merken is…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 juni 2024 06:26 PM
  [ # 724 ]

Halverwege de middag een nieuwe SKF aandrijfas in huis. Ziet er niet verkeerd uit ook. Daarstraks een uurtje besteed aan het afmonteren van het geheel en daarna maar eens een proefritje gemaakt. De resultaten lijken er vooralsnog ook naar te zijn: er is een heel stuk moeilijk duidbaar laagfrequent geluid verdwenen. Wat op zich logisch is ten opzichte van een diff met ruime lagers op de uitgaande flenzen én een enigszins mottige aandrijfas aan een kant. Maar vooral: wat erg rustgevend is. Zowel qua geluid in de auto als qua vertrouwen in het geheel. Kortom, ik ben er blij mee Smile

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 juni 2024 07:38 PM
  [ # 725 ]

Lekker gewerkt man.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 juli 2024 11:45 PM
  [ # 726 ]

Omdat de rechter aandrijfas zich gaandeweg toch van z’n mottigste kant ging laten zien is die vanmiddag ook nog gauw even gewisseld. Scheelt weer een aandachtspunt tijdens de vakantie. Dat had de oude as waarschijnlijk ook nog wel gehaald, maar dit is wel beter en het moest toch wel gebeuren: de binnenste homokineet liep stroef en ‘hoekig’ terwijl de buitenste ‘lekker’ ruim geworden was.

Ik kon vlot aan een nieuwe as komen, dus dan maar even doorpakken. De rechter as is uiteindelijk ook een klusje van niks: uitlaat en stabi achteraan los en onderuit laten hangen, as los, die kan er dan precies net tussenuit, nieuwe erin, handel weer vast, klaar.

Voor de vakantie gooi ik er nog even een emmer sop over leeg en dat was dan weer dat. Meer valt er vooraf niet aan te doen Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 december 2024 06:09 PM
  [ # 727 ]

Standaardproblemen voor een E46, oftewel: een koelvloeistoflek(je). Ik had de afgelopen weken al wel eens vagelijk zo’n welbekende Maggi®-meur aan de voorkant van de auto geroken, maar er werd maar niks zichtbaar en dan kom je niet verder. Nu was het eindelijk een keer goed te ruiken en te zien waar er koelwater tevoorschijn kwam. De eerder al eens vervangen bovenste radiateurslang was opnieuw de boosdoener. De ene Gates slang voor de andere verwisseld en meteen het expansietankje maar meevervangen (NRF), want op een gegeven moment kom je er niet achter welke helft van zo’n kliksluiting de problemen veroorzaakt. Dat gaf ook gelegenheid om de bovenste steun van dat tankje te herstellen, zodat er allicht wat minder aan die slang gejutterd wordt.

Inmiddels zit dat allemaal weer op z’n plek en is de koelvloeistof weer aangevuld. Nu moet de handel nog ontlucht worden en als er dan geen problemen meer te vinden zijn mag de onderplaat er weer onder en mogen de aanzuigbuizen weer op hun plek. Maar dat gaan we morgen zien. In verband met koolmonoxide-dingetjes doe ik dat liever buiten en daar is het me nu te donker voor. Maar ik verwacht eigenlijk dat-ie eerst weer een week of wat dicht is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 december 2024 01:03 PM
  [ # 728 ]

Mooi. Dit lijkt na proefdraaien ook weer opgelost. Meurt nog steeds naar koelvloeistof, maar daar mors je bij het ontluchten dan ook gegarandeerd mee. De kachel wordt in ieder geval lekker snel warm en het temperatuurverloop op de diagnose-stand van het tellerdisplay laat ook geen gekke dingen zien. Mag-ie nu weer afkoelen, kan daarna de undertray er weer under en nog maar eens koelvloeistof peilen.

Het peil moet daarna nog even een dag of wat standaard voor vertrek gecontroleerd en zo nodig gecorrigeerd worden. Zodra dat stabiel geworden is, is deze saga ook weer voorbij. Of wat heet saga, het zijn zoals gezegd heel normale dingetjes voor zo’n E46 om mee te maken te krijgen. Het sleutelwerk is ook niet eens erg spannend, maar het ontluchten van het koelsysteem is elke keer een beetje een dingetje. Maar dat hoort gewoon bij BMW rijden. Dat was bij de 02 ook al ingewikkelder dan andere auto’s uit dezelfde tijd…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 december 2024 02:12 PM
  [ # 729 ]

Herkenbaar, ik mag ook weer op zoek. Al ben ik minder kritisch dan jij, ik wacht gewoon tot het bevel “Kühlwasserstand prüfen” weer eens in het display verschijnt Laughing

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 december 2024 02:37 PM
  [ # 730 ]

Ja, bij mij was het controlelampje daarvoor dus ook al weer druk bezig. Maar dat ding geeft ook, zeker in dit seizoen, heel graag valse meldingen. Dus dat je er op een gegeven moment ook gewoon niks meer aan hebt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 december 2024 03:17 PM
  [ # 731 ]

Die sensor is notoir voor haken, inderdaad. Of tenminste, het peilstokding in het reservoir.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 december 2024 06:03 PM
  [ # 732 ]

Dat, en in ieder geval bij een E46 wil de stekker van die sensor ook nogal makkelijk rommel verzamelen. Ik heb in ieder geval verspreid over verscheidene tankjes op twee E46’s nog nooit een klemmend vlotter ‘live in action’ kunnen waarnemen en wél geverifiëerd valse meldingen van het controlesysteem.

Overigens willen die sensortjes, niet meer dan een reedcontact in een glazen of kunststof hulsje, ook nog wel eens moeilijk gaan lopen doen. Ze zijn nogal kwetsbaar, kennelijk, en de kwaliteit van vervangers is tot en met die van BMW zelf wisselvallig. Maar NRF levert de dop en die sensor met een nieuw tankje mee, dus die zijn ook meteen maar weer eens vervangen. Of dat een goed ding is komen we dan wel achter.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 december 2024 01:16 AM
  [ # 733 ]
Profiel  
 
 
49 van de 49
« Eerste  < Vorige 47 48 49
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook