Vervangen koolborstels van dynamo Paris Rhone, type A13R109
gilsh00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-2020

Gepost: 16 maart 2021 06:41 PM

Op mijn ID20F (1971) zit een dynamo van het merk Paris Rhone, type A13R 109, met een externe spanningsregelaar. Ik wil de koolborstels vervangen. Om bij de koolborstels te kunnen komen heb ik de dynamo geopend. De rotor is eruit gekomen met lager. Ik zie nu de koolborstels zitten in hun houder. Mijn vraag is hoe ik verder te werk moet gaan om de koolborstels uit hun houder te halen en de nieuwe te monteren. Ook het terugplaatsen van de rotor lijkt mij problematisch. De koolborstels zitten dan namelijk in de weg lijkt het. Of zie ik dat verkeerd? 
Heeft iemand ervaring met het (de-)monteren van zo’n dynamo? Zo ja, dan zijn tips en trucs van harte welkom!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2971
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 maart 2021 07:18 PM
  [ # 1 ]

Is het een gelijkstroom dynamo?
Nog nooit bij een wisselstroom dynamo gezien dat die uit elkaar moet voor de koolborstels.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 maart 2021 09:06 PM
  [ # 2 ]

Een A13R is een wisselstroom dynamo.
Die heeft als ik het goed gezien heb een “houder” voor de koolborstels die je er aan de achterkant kunt afschroeven en dan radiaal uit moet trekken. Die houder heeft 2 verende “voeten” waar de koolborstels in zitten. Lijkt op de foto in bijlage.

Afbeelding Bijlagen
Koolborstelhouder.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
gilsh00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-2020

Gepost: 16 maart 2021 09:16 PM
  [ # 3 ]

Het is inderdaad een wisselstroomdynamo (kort en dik, auto is van 1971). En nee, er zit geen houder op voor de koolborstels. Misschien dat foto’s wat meer duidelijkheid geven. Een van de achterkant en een van de binnenkant.

Afbeelding Bijlagen
20210316_220330[13617]dynamo1.jpg20210316_220403[13616].jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 maart 2021 09:32 PM
  [ # 4 ]

Die kende ik noch niet: Koolborstelhouder geïntegreerd in de diodehouder.
Misschien dat je die bouten aan de achterkant los kunt maken en kijken of dat deksel er niet af wil?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
gilsh00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-2020

Gepost: 16 maart 2021 09:46 PM
  [ # 5 ]

Er zit aan de achterkant geen deksel. Dit gedeelte van het dynamohuis, waar de stator in zit, is uit 1 stuk gegoten. Kan het zijn dat, na de bouten/moeren aan de achterkant losgemaakt te hebben, het hele binnenwerk (stator, koolborstels en diodes) uit het huis getrokken moet worden?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 maart 2021 11:25 PM
  [ # 6 ]

Ja, in het algemeen zit de stator met de wikkelingen geklemd of geschroefd tussen het voor en achter deksel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 maart 2021 07:29 AM
  [ # 7 ]

ik zie drie moertjes zitten in het huis. als je die losdraait komt dan niet de plaat met koolborstels omhoog eruit?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 maart 2021 09:16 AM
  [ # 8 ]

Achter die plaat die je ziet op de 2e foto moeten de koolborstels zitten. Let er ook even op dat de sleepcontacten op de rotor nog goed zijn, d.w.z. of er nog voldoende koper op zit. Er moet wel wat overgebleven zijn om te zorgen dat deze nog een sleepcontactleven meekunnen. Zoniet dan sta je over enkele tienduizenden kilometers met versleten sleepcontacten. Versleten koolborstels gaan vaak samen met versleten sleepcontacten. Er zijn niet zoveel bedrijven die sleepcontacten kunnen vervangen.
Ik ken er wel 1 mocht je geinteresseerd zijn (heeft veel oude stock aan dynamo-onderdelen).

Profiel  
 
gilsh00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-2020

Gepost: 17 maart 2021 11:15 AM
  [ # 9 ]

De sleepcontacten lijken in orde. Ik kan bij de koolborstelhouders, dat is het probleem niet (meer). Ik heb ze losgemaakt en kan er nieuwe koolborstels in monteren (de oude hebben nog een lengte van 0,9 mm, dus vervangen, lijkt me). Bleef nog het probleem dat de koolborstels, zeker de nieuwe, in de weg zitten als ik ze terug zet op hun plek en de rotor terug moet plaatsen. Daar heb ik inmiddels de oplossing voor gevonden (denk ik). Bij de EXC aansluiting op het huis zit een plastic kapje. Als je dat weghaalt ontstaat er een opening waardoor je de (nieuwe) koolborstel even naar buiten kunt halen om zodoende de rotor doorgang te verlenen. Dat lijkt me de oplossing.
Mocht het toch niet lukken, dan kom ik er graag op terug. Zo niet dan kan dit item wat mij betreft worden gesloten. Iedereen die heeft meegedacht hartelijk dank!

Profiel  
 
gilsh00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-2020

Gepost: 17 maart 2021 05:21 PM
  [ # 10 ]

Toch nog even ter afronding. De dynamo zit weer in elkaar. Conclusie: de dynamo moet echt uit elkaar om bij beide koolborstels te kunnen. Mijn “oplossing” blijkt toch niet te kloppen. Je kunt de koolborstel achter de EXC-aansluiting niet naar buiten toe vervangen. Bovendien is er nog die andere die aan massa ligt. Bij het weer in elkaar zetten moet je gebruik maken van het feit dat de koolborstels niet recht tegenover elkaar (op 180 graden) zitten, maar op +/- 120 graden. De rotor (met lager) moet er dan in worden gemanoeuvreerd door hem schuin in te brengen en dan tegen de veerdruk van de koolborstels in in positie te brengen.
Weer wat geleerd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 maart 2021 11:30 PM
  [ # 11 ]

Maar de aanhouder wint, dat is het belangrijkste!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 18 maart 2021 02:11 AM
  [ # 12 ]

Fijn dat het gelukt is. Na-brandertje: bij veel koolborstelsystemen zit er ergens in de koolborstelhouder in een van buiten bereikbare zijde een klein gaatje, 1 mm ongeveer. Door de koolborstel terug te trekken en met een pinnetje / paperclip in dat gaatje te borgen kun je dan de rotor installeren.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 18 maart 2021 08:19 AM
  [ # 13 ]

Mooi dat het met wat inventiviteit gelukt is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook