PDF file -> blz 17 -> de ohmse weerstand van het spoeltje hoort zo’n 4,8 ohm te zijn.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Je onderste solid state relais: Het lijkt op de foto of het plastic omhulsel gebarsten is, dan is die dus RIP.
Losmaken: Mijn methode. Knip eerst de poten af bij het huis. Maak dan de poten een voor een heet en trek ze voorzichtig uit de print. Daarna met desoldeer de overtollige soldeer verwijderen, zodat je weer “gaten” hebt. Daarna met een grotere bout het koellichaam van de print af solderen.
To err is human, not to err is divine.
JanSr: Ik neem aan, dat je inmiddels weet, dat het pilotklepjes zijn.
Ze laten de systeemdruk toe tot de “echte” kleppen.
@JanSr Yes! Kan alleen nergens online vinden hoe je de elektroklep daadwerkelijk vervangt. Ik heb meegekeken met de garagist die het de vorige keer gedaan had en volgens mij had hij het hele systeem van druk afgehaald (kan ook zijn ivm iets anders), maar dat weet ik niet meer zeker. Het lijkt me dat het systeem van druk af moet aangezien als je de elektroklep eraf haalt er niks meer die LHM druk tegenhoudt en dus de “piston” op open zet voor toevoer naar de hydractieve bol. Kan helaas alleen nergens de stappen vinden.
@Citroensmgz Ik denk dat dat meer de hoek van de foto is haha, heb hier een andere waar de onderste gewoon prima intact lijkt:
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Als ik die foto uitvergroot en kijk naar de plaats waar de linkse “poten” in de plastic gaan van de onderste dan ziet dat er anders uit dan bij de bovenste. Dat kan gezichtsbedrog zijn, maar als je er met een vergrootglas naar kijkt dan kun je zien of er verschil is.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Citroensmgz schreef:Je onderste solid state relais: Het lijkt op de foto of het plastic omhulsel gebarsten is, dan is die dus RIP.
Losmaken: Mijn methode. Knip eerst de poten af bij het huis. Maak dan de poten een voor een heet en trek ze voorzichtig uit de print. Daarna met desoldeer de overtollige soldeer verwijderen, zodat je weer “gaten” hebt. Daarna met een grotere bout het koellichaam van de print af solderen.
De ene lijkt mij inderdaad ook overleden en ik vind het aardig bruin allemaal op de print, ik zou ze allebei vervangen en voor de zekerheid ook twee nieuwe diodes er in zetten of deze nog testen voordat je terug plaatst. De onderdelen kosten bijna niks en je bent nu toch bezig.
Je hebt een keer de test gedaan met deuren open en dicht, hoorde niks piepen en tikken, een overleden solid state relais geeft inderdaad dit resultaat, ik zou deze relais als eerste stap vervangen voordat je verder gaat zoeken. Bovenstaande soldeertip is inderdaad de beste en makkelijkste manier om ze er uit te solderen. Vergeet niet om onder het koellichaam weer wat warmte geleidende pasta te doen.
@Ed P Helaas heb ik er maar eentje meegekregen van m’n garagist (enige die hij nog had liggen) en zal dus even een nieuwe lading uit China moeten bestellen of via Ebay even wat regelen. Eventueel kan ik eerst de bovenste doen (aangezien electrovalve front het probleem is). Zal morgen garage Johan Oldenhage even bellen aangezien die vrij dichtbij zit voor mij en volgens mij wel wat met oude Citroen’s doen. Wellicht dat zij toevallig nog van die solid state relaitjes hebben liggen.
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Conrad heeft ze wel of een electronica winkel in de buurt. De onderste was toch zeker kapot? Daar waren toch stukken af? Of zag ik dat nu verkeerd op de foto?
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
De diodes waren nog wel verkrijgbaar bij Conrad (die had ik al eerder besteld met wat koelpasta), maar de VN05N relaitjes kan ik alleen nog maar via Ebay of Chinese sites vinden helaas.
Dat de onderste kapot is weet ik niet. Op de foto lijkt het iets erger dan dat ik zo met het blote oog kon zien gisteren en op de andere foto lijkt het iets anders. Als ik twee relaitjes had had ik ze inderdaad allebei even vervangen. Ga in elk geval even kijken of ik ze kan bestellen ergens en dan moeten ze over een paar weken wel binnen zijn denk ik. Moet toch ondertussen nog even een soldeersetje met alles erbij.
Heb in elk geval wat garages in de buurt gevraagd of ze eventueel een vervangende veercomputer hebben liggen die ik even mag proberen of dat ze nog van die relaitjes hebben liggen.
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De procedure om het hydractief circuit drukloos te krijgen staat een aantal malen op het forum.
Als ik me goed herinner: Met draaiende motor de deuren open-dicht-klik procedure.
Essentieel is, dat er systeemdruk is, want die hydractiefkleppen hebben die druk nodig om te schakelen.
Daarna auto in de laagste stand, motor uit en de HD regelaar drukloos maken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Kijk op eBay naar artikel 153315703728
Uit Frankrijk, met LaPoste duurt dat 2-4 dagen.
Je moet toch op zoek naar Old Stock, worden niet meer gemaakt door ST/SGS etc.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
https://www.transistormosfet.com/transistor?search=VN05N
Ik ken beide bedrijven niet maar het proberen waard.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Inooid schreef:De diodes waren nog wel verkrijgbaar bij Conrad (die had ik al eerder besteld met wat koelpasta), maar de VN05N relaitjes kan ik alleen nog maar via Ebay of Chinese sites vinden helaas.
Ik heb er dus nog twee liggen, zoals je weet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
@JanSr Zekers, ik was alleen een beetje bang om je nog eens te moeten vragen voor je hulp (wilde je niet tot last zijn door nog een keertje langs te komen). Mocht je bereid zijn om nog eens met mij samen te kijken en de twee relaitjes te vervangen (al is het alleen voor de zekerheid) dan zou ik dat erg op prijs stellen. Aangezien jij een stuk meer ervaring hebt zou ik het erg tof vinden om nog eens samen die dingen te solderen. Erg veel geleerd namelijk de vorige keer!
Ik heb sowieso nog een setje relaitjes besteld al en hoop vanavond ergens een mooi soldeersetje op de kop te kunnen tikken (want met deze hobby lijkt met dat sowieso geen slecht idee).
@Ed P en @Citroensmgz dank voor de linkjes, super handig en bedankt voor jullie hulp! Erg gewaardeerd!
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
De meesten hier vinden het volgens mij zelf ook leuk om aan zoiets te sleutelen hoor, dus ik verwacht niet dat je hier iemand tot last bent . Een netjes soldeersetje is wel een aanrader ja, al red ik mezelf tot dusver met een setje van de Lidl. Dat kan prima, maar of ik het nou ook echt zou aanraden…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Zo, al weer een tijdje geleden! Ik ben vandaag even langs Jan van Gompel in Eindhoven gegaan na gevraagd te hebben of het mogelijk was om er een nieuwe veercomputer in te hangen om te kijken of de storing dan weg is. Met success! De oorzaak lag toch bij de veercomputer en heb voor het eerst sinds mijn ritje in @feije’s V6 gevoeld hoe het rijdt met écht zachte vering. Ik was oprecht verbaast hoe anders het voelt! Zelfs het remmen en optrekken voelt er compleet anders door.
Ik zal kijken of ik met een beetje soldeerwerk de oude veercomputer weer werkend kan krijgen. Wellicht dat ik deze ook op kan nemen en op YouTube kan zetten voor het geval dat er meer leken zijn als ik die wel wat willen leren! Wellicht dat ik de oude als backup ECU houd of wellicht iets als reserve voor een forumlid in nood.
Bedankt voor iedereens hulp! De auto is van mijn vader geweest, dus kan nu voor het eerst aan hem laten voelen hoe de vering eigenlijk zou moeten zijn.
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)