Beste leden,
Stel je koopt een (2ehands) Citroën, want daar zit maar liefst 12 jaar carrosserie garantie op tegen roest van binnenuit. En daar heb je best vertrouwen in want die oude c5’s zijn toch goed behandeld/verzinkt. Dus denk je, dat kan alleen maar beter zijn geworden.
Allerlei auto op een rijtje gezet ondertussen en hé! Die cactussen zijn toch wel mooie karretjes met name de 1e generatie. Ik weet smaken verschillen, maar toch. Alles opzoekend naar specifiek gerelateerde problemen kom je weer hier op het forum en denk je. Jaaaja, er zijn problemen maar die worden toch netjes opgelost door Citroën Nederland. Nou laten we maar verder gaan met het vinden van de juiste Cactus. En ja, gevonden.
Maar dan ontstaat er een discussie als je daar aanspraak op wilt maken. Huh? denk je dan. Is dat ook al discutabel.
Oké dan maar eens informeren hier en daar. Beginnend bij de bedrijven die daar dagelijks mee te maken hebben. De schadeherstellers en andere merkdealers dus.
En die zijn daar heel stellig in: ook deuren vallen daar onder.
Maar ja, hoe nu verder en wat zijn hier de specifieke ervaringen daarmee hier onder de leden van dit forum.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je rechtsbijstandsverzekering?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
pm-tje.
Volgens mij zijn er inderdaad maar weinig mensen die ontkennen dat deuren niet onderdeel zijn van een corrosserie. Maar ze bestaan dus wel, blijkt nu.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat is eigenlijk een corrosserie?
Een carrosserie die last heeft van corrosie?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Carrosserie Inferieur, Tevens Raar Op En Neer…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@ René Jongejan
pfff, helemaal overheen gelezen, aangepast.
Misschien toch maar een bril kopen.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb het hele draadje eens doorgelezen op het C4 gedeelte en iedereen daar heeft gewoon nieuwe deuren gekregen. Ik snap dus echt niet waarom er nu moeilijk gedaan wordt. 12 jaar is 12 jaar.
Zijn die corrosiecontroles uitgevoerd en in het boekje afgetekend?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Precies Jan, mijn mening maar niet van sommige dealers helaas.
Maar juridisch kan het soms vreemd lopen.
Stel nou dat Citroën Frankrijk of Nederland of een (te) grote dealer er juristen op heeft gezet en die hebben een uitweg gevonden om er onderuit te komen.
De juridische werkelijkheid is een raar wereldje. Soms best krom voor de eindgebruikers.
Stel nou, ze hebben een handvat gevonden dat de deuren juridisch echt niet onder een carrrosserie vallen. Stel hè. Het zou juridisch in theorie kunnen.
En Citroën heeft het vervangen van de deuren of andere delen zoals motorkap, kofferdeksel of voorspatborden, nog nooit erkent als vallend onder de 12 jarige carrosserie garantie die zij bij verkoop claimen te geven. Maar altijd onder de noemer coulance. Het is maar een gedachte om de kromme redenering van de dealer te begrijpen.
Het zijn als ik hier zo lees best veel citroëns en niet alleen de c4. Zelfs de Jumpy meen ik en de c5 ph3 schijnt hier en daar de corrosie van binnen uit naar boven te komen op de motorkap of andere delen.
Je gaat toch even twijfelen als het zo stellig verkondigd wordt. Namelijk een deur valt niet onder de carrosserie.
Daarom de titelvraag om er samen achter te komen.
De garantie houdt niet op na de eerste eigenaar, maar is overdraagbaar tot de termijn verlopen is. Dat kunnen best wel veel bezitters zijn die er later tegen aanlopen.
Totaal aantal Berichten: 7792
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik begreep bij de dealer waar ik laatst voor onderhoud was (en die een jaar geleden de resterende drie deuren van onze Cactus vervangen/gespoten heeft) dat Citroën Nederland (dus PSA vanuit Frankrijk) besloten heeft de corroderende deuren niet meer ‘zonder vragen’ te herstellen. Vraag me niet waarom, maar het zij zo.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat kan misschien het één en ander verklaren.
Ik heb het wel al neergelegd bij Citroën Nederland en zij hebben er een dossiernr aan gehangen.
Wanneer ik daar wat van hoor, is voor als nog afwachten.
Echter als ze in het verleden de deuren kosteloos hebben vervangen bij het merendeel van de bezitters die binnen vijf jaar aan de bel hebben getrokken, dan erkennen ze wel het probleem als een probleem/productiefout. Dat het van binenuit komt lijkt mij ook duidelijk, toch?
Nu alleen nog accepteren dat aanschroefbare carrosserie delen (term uit de schadeherstel wereld) bestaan en erkennen als onderdeel van de carrosserie.
2d schreef:Ik begreep bij de dealer waar ik laatst voor onderhoud was ........ dat Citroën Nederland (dus PSA vanuit Frankrijk) besloten heeft de corroderende deuren niet meer ‘zonder vragen’ te herstellen.
Het wordt inderdaad nadat de Cactus de 60 maanden is gepasseerd of meer dan 150.000 op de teller heeft, niet meer erkent als roest van binnenuit.
Voor deze termijnen/beperking valt het onder de “geweldige” coulance regeling en ook daar wensen ze het niet te accepteren als roest van binnenuit, vallend onder de 12 jarige carrosserie garantie.
Aldus Citroën Nederland (C.N), ondanks dat een dealer het in de onderhouds historie als roest van binnenuit aantekend en aanvinkt dat het daar onder valt, tikt C.N. deze dealer(s) op hun vingers en trekken deze(n) zich terug met het verhaal dat C.N. uiteindelijk de eindbeslissing heeft.
C.N. ontkennen alles keihard en als je je onderhoudsboekje aan C.N. via de mail toont met de aantekening als bewijs zeggen ze nog dat het daar niet onder kan vallen omdat de roest niet van binnenuit komt.
Onvoorstelbaar maar goed, voor een ieder die een Cactus heeft en de grens van 15dkm of 60 nadert check je deuren en maak er werk van. Na die termijn is het einde verhaal ondanks keihard bewijs. Nu zijn er nog dealers, over een paar jaar zijn ook die er niet meer als het aan PSA ligt. Waar gaat dit naartoe?
ik had geen zin in een ellenlange juridische procedure ondanks dat ik daar de mogelijkheid wel voor heb, maar het was me de frustaties niet waard. Ik heb het via de verkopende partij opgelost en zij hebben de voorwaarden overgenomen zodat we van een roestvrije Cactus kunnen genieten.