Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Mijn C6 heeft last van een af en toe opspelende EGR storing. De achterste klep was volgens de diagbox de boosdoener. Afspraak gemaakt bij Johan Oldenhage (bak moest ook gespoeld worden). Klep bleek inderdaad overleden, maar de storing komt toch heel af en toe naar boven. Nu met melding lage spanning EGR klep.
JO geeft aan dat de accu allicht de boesdoener is en voor verder te gaan zoeken eerst deze te vervangen.
Nu zit er in de 2.7HDi standaard een 75Ah accu. In de 3.0 een 95Ah. Wat is jullie advies?
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-01-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 Hdi Exclusive
Ik heb in december mijn accu vervangen door een Varta Blue Dynamic 95 Ah. Zes jaar met de vorige gedaan. Je betaalt circa 2 tientjes meer dan voor de 70 Ah, dat is ruim 3 euro per jaar. Volgens mij ten volle waard, nooit startproblemen. Let wel op de afmetingen, het inbouwen is toch al geen pretje. 353 bij 175 bij 190 mm past goed. Hoger geeft een probleem. Besteld bij online-accu.nl, op dat moment de goedkoopste.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gisteren even bij een accu specialist op de koffie. Die adviseerde mij met klem om een AGM accu te nemen omdat een accu die achterin de auto staat geen reguliere accu mag zijn. Het viel mij op dat op de huidige accu geen slangetje zit (zoals ik dat bij veel Volvo’s wel heb gezien). Is dat gewoon slordigheid geweest van diegene die de huidige accu heeft gemonteerd of heeft Citroen daar niet over nagedacht?
De Varta Blue Dynamic is naar mijn idee ook geen AGM.
Domme vragen bestaan niet.
Die AGM accu heb je nodig voor een start stop systeem, maar je C6 is nog van het ontwerp “voor” die dingen.
Daarnaast “dampt” een AGM accu minder, en omdat die accu in het interieur zit kan dat de reden zijn dat de accu man dit zegt.
In mijn C6 ( 2.2 HDI) zit een 95 Ah Citroen accu , nieuw erin gezet door een Citroen dealer ( door de vorige eigenaar). Dat lijkt me helemaal origineel. Zie foto.
Ik denk dat dat een gewone “low maintenance” is, geen AGM, staat niets bijzonders op, dus lijkt het me dan ook niet nodig. Ik denk dat er ventilatie zit in dat gedeelte van de koffer, geen zin om de accu eruit te halen ter controle.
Ik zou er zeker een 95AH in zetten, ik dacht dat die 75 Ah alleen geleverd zijn in de 3.0 V6 benzine uitvoeringen.
To err is human, not to err is divine.
De C6 heeft geen start-stop systeem, een AGM is dan inderdaad niet de juiste accu.
Via Service.Citroën zie ik dat er een L5D 950A-95Ah dan wel een 800A-95Ah gespecificeerd wordt bij de C6 met DT17 motor.
In de spec staat wel: accu ontluchting +
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Reden voor AGM is niet het start/stop (wat ie niet heeft) maar het dampen. Of heeft Citroen met een slimmigheidje die ruimte toch goed geventileerd?
Misschoen moet ik het anders vragen? Heeft AGM nadelen boven regulier?
Domme vragen bestaan niet.
Minpunten: Als je een AGM overlaad is hij snel kapot, hij is duurder en gaat minder lang mee. Maar voor een start-stop geldt dat je een niet AGM weer snel kapot maakt vanwege het vele malen starten. Dat “uitdampen” geldt ook.
De originele spec is een L5D, zegt niks over een AGM dan is de ruimte dus geventileerd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Met de auto bij Johan Oldenhage geweest (ook voor wat andere zaken). Hij geeft aan nu standaard ook voor AGM te kiezen. Belangrijkste reden in Corona tijd is dat AGM beter tegen ontlading kan dan niet AGM.
Bij mijn auto blijft de spanning nu wel op 12.6v voor ik morgen start. Dit was 12.2-12.3.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
In mijn BMW zit de accu ook rechtsachter in de kofferruimte. Er zit dan een slangetje op het ontgassingsgaatje van de accu dat naar buiten de auto loopt.
Simmetje schreef:Met de auto bij Johan Oldenhage geweest (ook voor wat andere zaken). Hij geeft aan nu standaard ook voor AGM te kiezen. Belangrijkste reden in Corona tijd is dat AGM beter tegen ontlading kan dan niet AGM.
Klopt, een AGM kan beter tegen diep ontladen en met Corona sta je vaak langer stil, dan is het risico op diep ontladen groter.
Het vertrouwen in Johan staat buiten kijf.
To err is human, not to err is divine.